تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطراف قم کجا بریم؟

تالاب حوض مره
آدرس: ۵۰ کیلومتری جاده قم – گرمسار
تالاب حوض مره یکی از جاذبه‌های طبیعی و از جمله دیدنیهای اطراف قم به شمار می‌رود. این تالاب در ضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و دشت مسیله واقع است و ۱۰ هزار هکتار مساحت دارد. در ضلع شمالی تالاب کوهی به نام مره وجود دارد که نام خود را به این تالاب زیبا بخشیده است.
پوشش گیاهای حوض مره را درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد و سیاه، سودا و اسفناج تشکیل می‌دهد. این تالاب در فصل‌های زمستان و بهار پذیرای پرندگان مهاجر چون فلامینگو، تنجه، انواع مرغابی، حواصیل‌ها، کاکایی‌ها، سلیم‌ها، چوب پا، خروس کلی است. حضور این پرندگان در کنار پهنه‌های آبی حوض مره مناظر تماشایی و زیبایی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و پرنده‌نگری فراهم کرده است.
تالاب بهشت معصومه
آدرس: حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان، سه کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم-تهران
تالاب بهشت معصومه از جمله کانون‌های پرنده‌نگری و طبیعت گردی در قم محسوب می‌شود. هرساله و به‌ویژه در فصل زمستان، این تالاب میزبان انواع پرندگان مهاجر همچون مرغابی، غاز، انواع آبچیلک‌ها، کاکایی، حواصیل، خروس کلی است. علاوه بر این پرندگان کنار آبزی، بومی، شکاری نیز در بهشت معصومه زندگی می‌کنند.
تالاب بهشت معصومه یکی از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی اطراف قم محسوب می‌شود که در کنار میدان نفتی البرز که از نخستین میدان‌های نفتی قرار گرفته است. بهشت معصومه تنها تالاب دائمی قم به شمار می‌رود و در تمام فصول سال آب دارد. این تالاب پنچ هکتار وسعت دارد و در واقع مجموعه‌ای از چشمه‌های کویری را تشکیل می‌دهد که با به هم پیوستن آب این چشمه‌ها آبگیرهای دائمی ایجاد شده است.
منطقه شکار ممنوع کهک
آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب قم
منطقه کهک با ۳۳ هکتار زیستگاه جانورانی چون گربه پالاس، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز، گرگ، انوع خزندگان، و جوندگان است. این منطقه از جمله مکان‌های پرنده سینه سرخ ایرانی به شمار می‌رود. کهک به‌لحاظ پوشش گیاهی نیز بسیار غنی است و بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی در آن یافت می‌شود. پسته و بادام کوهی از گونه‌های اصلی و پوشش جنگلی ارزشمند منطقه به شمار می‌روند.
سد کبار قم
آدرس: ۲۴ کیلومتری شهرستان قم، نزدیکی زنبورک
سد کبار، قدیمی‌ترین سد قوسی جهان است که در نزدیکی‌های قم قرار دارد. این سد با توجه به جایگاه و محل آن، به‌شکل قوسی ساخته شده است و در ساخت آن محاسبات دقیقی برای سازه طاق ضربی و انتقال بار به جناحین انجام شده است. قدمت این سد به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و در عصر صفوی مرمت‌هایی در آن صورت گرفته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.