تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

دیدنی های اطراف قم در تابستان کدامند؟

روستای فردو
آدرس: ۴۷ کیلومتری جنوب قم
فُردو یکی از روستاهای خوش آب‌وهوای قم است که با داشتن هوای خنک و دلپذیر در فصل‌های بهار و تابستان مسافران بسیاری را پذیرا می‌شود. نام این روستا برگرفته از کلمه فردوس به‌معنای بهشت است و امروزه نیز به‌دلیل داشتن تأسیسات هسته‌ای شهرت جهانی پیدا کرده است.
در روستای فردو و میان گورستان، امامزاده‌ وجود دارد. در داخل این گورستان سنگ قبرهای تاریخی و متعلق به ۱۰۲۷ و ۱۱۵۰ هجری قمری وجود دارد. علاوه براین در حوالی روستا و در هشت کیلومتری آن امامزاده بسوره، باوره یا چهار امامزاده واقع است. رودخانه، چشمه‌ قاضی و باغچه نبات، غار سالمستان که در فاصله ۵/۸ کیلومتری روستا قرار دارد و مراتع سرسبز و باصفا نیز از دیگر دیدنی‌های فردو هستند.
دره قاهان
آدرس: ۳۵ کیلومتری جاده ساوه – سلفچگان، ۸۱ کیلومتری قم
دره قاهان از جمله جاذبه‌های دیدنی حومه قم است. دره‌ای با طول حدود ۳۰ کیلومتر که مجموعه‌ای از روستاهای تماشایی را در خود جای داده است. این روستاها شامل آغلک، بنابر، جمزقان یا جمیزقان، قاهان، نویس، کاسوا و انجیله می‌شود.
هرچه به‌سمت پایانی دره قاهان پیش بروید منطقه کوهستانی‌ می‌شود تا جایی که سه روستای نویس، کاسوا و انجیله به‌شکل پلکانی در دل کوهستان جای گرفته‌اند که بسیار جذاب و دیدنی هستند. دشت موسیر که از ییلاقات بالادست روستای انجیله محسوب می‌شود از جمله دیدنی‌های این دره است.
دره قاهان در هر فصل جلوه و شکوه خود را و هر زمانی که به این دره سفر کنید آن را غرق در زیبایی و جلا خواهید دید. در فصل بهار شکوفه‌ها، در تابستان آب‌هوای خنک، در هنگامه پاییز رنگارنگی و در ماه‌های سرد سال سپیدی عامل جذب مسافران می‌شود.
تنگه قاهان
آدرس: ۸۰ کیلومتری قم
یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر در اطراف قم تنگه قاهان است. این تنگه باریک و صخره‌ای در روستای قاهان قرار دارد و رفتن به آن آغاز سفری ماجراجویانه و هیجان‌انگیز است. قاهان تنگه‌ای رازآلود است که عرض آن یک تا دو متر است و نور خورشید به آسانی به درون آن راه پیدا نمی‌کند. عمق تنگه نیز به هشت متر است. در بعضی قسمت‌های تنگه قاهان عمق آب به بیش از یک و نیم متر می‌رسد که عبور از آن بسیار مهیج می‌کند.
دلیل ایجاد تنگه قاهان فرسایش آبی و عبور جریان آب از میان سنگ‌ها و صخره‌ها است که منجر به ایجاد اشکال عجیب و غریب شده است. این تنگه از شرایط زیستی مناسبی نیز برخودار است و تنوع گیاهی و جانوری بیسار خوبی دارد.
روستای نویس
آدرس: ۹۰ کیلومتری قم (مشاهده روی نقشه)
از روستاهای تماشایی اطراف قم می‌توان به روستای نِویس اشاره کرد که در بخش خلجستان قرار دارد. این روستا در فصل تابستان پاتوقی خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و دور شدن از روزمرگی‌های زندگی است. دیدنی‌های این روستا را جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تشکیل می‌دهد.
چهارتاقی مهم‌ترین جاذبه روستای نویس است که متعلق به دوره ساسانی است و در ۲/۵ کیلومتری روستا قرار دارد. چشمه آب، آبشار زیبا و امامزاده نیز از دیگر جاهای دیدنی این روستا هستند.
پلنگ دره
آدرس: ۵۰ کیلومتری جنوب غربی قم
سال ۱۳۷۵ به‌عنوان منطقه شکار ممنوع و از سال ۱۳۸۸ منطقه تحت حفاظت شناخته شد. از آنجا که پلنگ دره از زیستگاه‌های پلنگ بوده و است، این دره این نام را به خود گرفته است
پلنگ دره ۳۱ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۹ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در آن مشاهده می‌شود. پوشش جانوری دره نیز شامل: ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست است. خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستاندارانی هستند که در پلنگ دره زندگی می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.