تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بزرگترین غارهای ایران کدامند؟

غارها از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایران هستند؛ دنیاهایی اسرارآمیز و پر از شگفتی که افراد بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌‌کنند. اگر تاکنون به کاوش در یک غار رفته باشید، بدون شک، متوجه زیبایی پنهان و حیرت‌انگیز آن‌ها شده‌اید و می‌دانید که غارها مکان‌هایی مخوف با صداهای عجیب و غریب و خفاش‌های ترسناک نیستند.
به گفته نظام دوست، عضو هیئت موسس انجمن غار و غارشناسی، ایران بیش از ۲۵۰۰ غار شناسایی‌شده دارد که کمتر از یک درصد از آن‌ها غارهای باستانی و تاریخی‌ هستند. البته باید بدانید که غار، تعاریف متفاوتی دارد. غار از نظر زمین‌شناسی به حفره‌ای اطلاق می‌شود که بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها به وجود آمده‌اند؛ به این ترتیب، غارهای دست‌کند و غارهای افقی به‌عنوان غار شناخته نمی‌شوند. غار دست‌کند، غاری است که توسط انسان و در دوره‌های مختلف ساخته شده و غارهای افقی نیز به غارهایی گفته می‌شود که در مسیر رودها یا چشمه‌ها به وجود آمده‌اند.
کشور ایران، بهشتی برای غارنوردان داخلی و خارجی است و همه ساله، افراد بسیاری برای بازدید از این غارها به مناطق مختلف کشور سفر می‌‌کنند. در ادامه شما را با بزرگترین غارهای ایران آشنا خواهیم کرد و شما را به سفری در دنیای اعجاب‌انگیز آن‌ها خواهیم برد.
نوع غار: آهکی
طول مسیر کشف شده غار: ۳۰ کیلومتر (بخش زیادی از غار، قابل دسترسی نیست)
امکانات رفاهی: مناسب
آدرس: ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهر گرماب
غار آهکی کتله خور، یکی از زیباترین غارهای ایران است که از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ کشف و ۳۰ سال بعد توسط فردی بنام سید اسدالله جمالی به ثبت رسید. غار کتله خور، مسیر‌های کشف نشده بسیاری دارد و تاکنون انتهای آن پیدا نشده است. در حال حاضر حدود ۳۰ کیلومتر از غار کتله خور شناسایی و نقشه‌برداری ۲۲ کیلومتر از این محدوده انجام شده؛ اما فقط یک مسیر ۱۲۰۰ متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا شده است.
جالب است بدانید که بر اساس شواهد و بررسی‌های انجام شده غار کتله خور به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود و این دو غار به‌لحاظ قدمت تقریبا همسن هستند؛ البته از چند جهت با هم تفاوت دارند. به‌طور مثال، آهک‌های غار کتله خور نسبت به آهک‌های غار علیصدر بسیار خالص‌تر هستند و به همین دلیل، کتله خور، غار زیباتری است؛ زیرا درجه خلوص آهک‌ها موجب شفافیت آن‌ها و در نتیجه عبور نور از قندیل‌ها می‌شود.
برای بازدید از غار کتله خور باید به شهر گرماب در استان زنجان بروید. سپس از سه مسیر جاده آسفالته زنجان – سلطانیه و سپس خدابنده – گرماب؛ جاده زنجان – بیجار – گرماب و جاده همدان- کبودر آهنگ، خود را به این غار برسانید. اگر از تهران به‌سمت این غار می‌روید، وارد آزادراه تهران – قزوین شوید و پس از عبور از شهر ابهر، به‌سمت قیدار و گرماب بروید. اگر هم از زنجان حرکت می‌کنید، مسیر زرین آباد و پس از آن گرماب را انتخاب کنید.
غار چال نخجیر؛ مرکزی
آثار ملی ایران
طول مسیر کشف شده غار: هشت تا ۱۴ کیلومتر (بخش زیادی از غار، قابل دسترسی نیست)
نوع غار: آهکی
امکانات رفاهی: مناسب
آدرس: استان مرکزی، ۱۱ کیلومتری شمال شرق دلیجان، حد فاصل نراق – دلیجان، دامنه کوه
غار چال نخجیر در استان مرکزی تا قبل از کشف غار کتله خور بنام عروس غارهای خاورمیانه معروف بود. این غار که به دوره سوم زمین‌شناسی (۷۰ میلیون سال قبل) تعلق دارد، در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانه‌ آن کشف شد. ۹۵ درصد از دیواره‌های این غار سه طبقه با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. تاکنون چهار کیلومتر از غار چال نخجیر توسط افراد محلی و غارنوردان کشف شده است و گفته می‌شود که عمق آن، حدود هشت تا ۱۴ کیلومتر است. در ضمن، ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده است. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار، زنده بودن آن است؛ به این معنا که اگر جایی از غار تخریب شود یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد.
اسفنج‌های بلورین، منشورها، کلیست و باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، حوضچه‌های گوناگون و تالارهای مختلف مانند تالار چهلستون از جمله دیدنی‌های غار چال نخجیر هستند. متاسفانه بازدیدهای فراوان، نگهداری نامناسب و برگزاری مراسم عروسی در غار چال نخجیر، آسیب‌های جدی به این غار زده است و امید می‌رود که مراقبت کافی از این غار توسط مسئولان و بازدیدکنندگان به عمل آید. برای دسترسی به غار چال نخجیر، پس از گذشتن از شهر دلیجان، وارد جاده نراق شوید و پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر، به‌سمت غار بروید.
غار علیصدر؛ همدان
آثار ملی ایران
نوع غار: تالابی و آبی
طول مسیر کشف شده غار: ۱۲ کیلومتر (بخش زیادی از غار، قابل دسترسی نیست)
امکانات رفاهی: مناسب
آدرس: ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان، کبودرآهنگ، بخش گل‌تپه، روستای علیصدر، ارتفاعات ساری‌قیه
غار علیصدر، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان همدان است که در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید. این غار تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی در غار را دارد. علیصدر همچنین یکی از بزر‌گترین غارهای آبی جهان است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یا ژوارسیک (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) بر‌می‌گردد.
در بازدید از غار علیصدر ابتدا از دالان‌های پرپیچ‌و‌خمی عبور می‌کنید و سپس ادامه مسیر را با قایق‌های پدالی در دالان‌های زیبا و دهلیزهای متعدد و چشم‌نواز ادامه می‌دهید. از مجموعه رشته آب‌ها در داخل غار علیصدر، دریاچه‌هایی به وجود آمده‌اند که عبور از آن‌ها تنها با قایق میسر است. بازدید شما به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت‌های ۱,۲۵۰ و ۴,۰۰۰ متر است. در تمام مسیر، قندیل‌ها، سنگ‌ها و مجسمه‌هایی به‌شکل‌های عجیب و غریب یا شبیه حیوانات می‌بینید که در میان آن‌ها می‌توان به پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، خوشه انگور، گل‌کلم و سنگی شبیه اسم مبارک الله اشاره کرد.
غار علیصدر، تالارهای متعددی دارد که تالار آزادی با طول ۱۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر، مشهور‌ترین این تالارها است. جالب است بدانید که تاکنون نزدیک به ۱۲ کیلومتر از دهلیزها و مسیرهای غار شناسایی شده و تنها ۲٫۲ کیلومتر از آن مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برای دیدن غار علیصدر باید راهی استان همدان و شهر کبودرآهنگ شوید. دسترسی به این غار بسیار ساده است و شما می‌توانید با ماشین شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی از طریق سه مسیر به علیصدر برسید. مسیر اول از شهر همدان و جاده همدان به بیجار آغاز می‌شود و شما باید از سه راهی نوژه به طرف غار علیصدر حرکت کنید. مسیر دوم از شهر کبودرآهنگ و جاده علیصدر و مسیر سوم از شهر شیرین‌سو، و جاده علیصدر، شما را به این غار می‌رساند.
غار قوری قلعه؛ کرمانشاه
آثار ملی ایران
طول مسیر کشف شده غار: ۱۲ کیلومتر (بخش زیادی از غار، قابل دسترسی نیست)
نوع غار: آبی
آدرس: ۸۷ کیلومتری کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر
غار قوری قلعه یا «قوری قالا»، یکی از مشهورترین آثار طبیعی کشور در استان کرمانشاه است که قدمت آن به بیش از ۶۵ میلیون سال برمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد این غار، وسعت آن است که در میان دیگر غارهای آبی قاره‌ کهن، مقام اول را کسب کرده است. غار قوری قلعه، ۱۲ کیلومتر طول و بیش از سه هزار متر عمق دارد و در سال ۱۳۵۵ و توسط گروهی از غارشناسان انگلستان شناسایی شده است.
مهم‌ترین ویژگی غار قوری قلعه، وجود چهار آبشار با ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر در عمق حدود ۳۰۰۰ متری است. طبیعت زیبای منطقه، چشم‌انداز جنگلی در یکی از تماشایی‌ترین دره‌های استان کرمانشاه و چشمه‌های متعدد از جمله جاذبه‌هایی هستند که این غار را در میان گردشگران مشهور کرده‌اند. دما و رطوبت در تمامی فصول سال، در این غار مناسب است. برای دسترسی به این غار به‌سمت کرمانشاه بروید و سپس مسیر را ۲۵ کیلومتر به‌سمت پاوه ادامه دهید تا به روانسر برسید. در ادامه با توجه به تابلوهای راهنما به روستای قوری قلعه بروید؛ روستای قوری قلعه در سمت چپ جاده و غار در سمت راست جاده قرار دارد و کل مسیر دسترسی آسفالت است.
غار نمکدان؛ قشم
طول مسیر کشف شده غار: ۶٫۴ کیلومتر (بزرگترین غار کشف شده در کوه نمکی قشم)
نوع غار: غار نمکی
امکانات رفاهی: کم
آدرس: استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری شهر قشم
غار نمکدان قشم که با نام غار نمکی نیز شناخته می‌شود، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم به‌ شمار می‌رود. کوه نمکی قشم که یکی از عجایب هفت‌گانه خلیج فارس به‌حساب می‌آید، چند غار را در خود جای داده است که بزرگ‌ترین آن‌ها غار نمکدان قشم با طول حدود ۶٫۴ کیلومتر است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قدمت نمک‌های غار به‌ دوره پیش از کامبرین برمی‌گردد و عمر آن‌ها بیش از ۵۷۰ سال است.
غار نمکدان قشم، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. این غار تقریبا افقی است و شیب کمی دارد. برای سفر به‌ غار نمکدان می‌توانید از سه بندر باسعیدو، سلخ و گورمی راهی شوید و سپس از جاده‌ای شوسه‌ای عبور کنید. بین جاده همجوار ساحل تا ورودی غار حدود دو کیلومتر فاصله است که باید آن را پیاده بروید. دهانه اصلی غار به‌سمت جنوب است و تا عمق حدود ۲۰ متری آن نیازی به‌ استفاده از چراغ قوه ندارید. گردشگران می‌توانند تا عمق ۱۰۰ متری این غار را پیمایش کنند؛ اما برای رفتن به‌بخش‌های داخلی این غار باید تجهیزات کافی به‌همراه داشته باشند.
غار دانیال؛ مازندران
طول مسیر کشف شده غار: دو کیلومتر
نوع غار: آبی و رودخانه‌ای
آدرس: مازندران، سلمانشهر، روستای دانیال
غار دانیال، یکی از زیباترین غارهای ایران است که ارتفاع سقف تا کف آن به ۷۵ متر می‌رسد و طول آن، بیش از دو کیلومتر است. دهانه اصلی غار دانیال که به‌عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران شناخته می‌شود، از سطح دریا ۱۶۰ کیلومتر ارتفاع دارد. آب داخل غار از چند چشمه با شعب مختلف سرچشمه می‌گیرد و بسیار زلال است. هوای داخل غار دانیال، ۲۳ درجه سانتی‌گراد و دمای آب نیز ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. این دما در تمام طول سال ثابت است. انواع جانوران مانند خفاش‌ها، قورباغه‌ها، خرچنگ‌ها، عنکبوت‌ها و موش‌ها در این غار تاریک زندگی می‌‌کنند.
برای دسترسی به غار دانیال، در مسیر چالوس به تنکابن و از کنار پروژه هتل قو، در مسیری پنج کیلومتری به‌سمت سلمانشهر و روستای دانیال بروید. در انتهای روستا پس از گذشتن از یک پل چوبی وارد یک مسیر خاکی و نسبتا ناهموار به طول دو کیلومتر می‌شوید. در انتهای روستا پیش از شیب، وارد جاده فرعی دست چپ شوید و تا آخرین ویلا مسیر را ادامه دهید. از ماشین پیاده شوید و از رودخانه عبور کنید. پس از رسیدن به دومین انشعاب مسیر سمت چپ را به‌سمت بالا تا زیر دیواره‌ای سفید رنگ ادامه دهید. دهانه غار رو به شمال غربی است و درست در زیر این دیواره قرار دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.