تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا خواهرزن نامحرم است؟

خواهر زن نامحرم است منتها همه جوانب مسله در ایه قران ذکر نشده زیرا در ایه فقظ هدف می خواهد زنانی را که ازدواج با انها حرام است را بیان کند اما این که کدام یک از انها تمام احکام محرمیت را دارد و کدام ندارد این از روایات اسفاده می شود انچه در قران در سوره بقره ایه ۲۳ امده و با این جمله شروع می شود این است حرمت علیکم امهاتکم و بناتکم تا انجا که می فرماید و ان تجمعوا بین الا ختین یعنی زنانی که ازدواج با انها بر شما حرام است عبارتند از مادران دختران و ….. تا می رسد به این جا که می فرماید و نیز ازدواج با دو خواهر در یک زمان حرام است یعنی مثلا اگر شما با خانمی ازدواج کردید تا وقتی او را طلاق نداده اید و یا فوت نکرده نمی توانید با خواهر ان زن ازدواج نمایید اما بدان معنا نیست که همان گونه که نگاه محرمانه به مادر و خواهر و سایر محارم حلال است نگاه به خواهر زن نیز حلال باشد زیرا خواهر زن تا وقتی از طریق ازدواج محرم نشود حکم زنان اجنبی را دارد تکته ای که به طور کلی در فهم ایات قران باید دقت کنید این است که خیلی از ترجمه هایی که برای قران شده معنای صحیح از ان فهمیده نمی شود و در بعض موارد کاملا غلط است لذا برای فهم صحیح ایات سعی کنید به تفسیر مانند تفسیر نمونه مراجعه کنید برای اطلاع بیشتر می توانید مطالب ذیل را مطالعه فرمایید
در ابتدا باید گفت که محارم سه دسته اند :
الف) محارم نسبی که از راه خویشاوندی طبیعی به وجود می آید مثل مادر، خواهر، برادر، برادر زاده و خواهر زاده و دایی، عمو، عمه، خاله.
ب) محارم سببی که از راه ازدواج پدید می آید مانند همسر، مادر زن، پدر شوهر.
ج) محارم رضاعی که از راه شیر خوردن به وجود می آید.
بر اساس آیات قرآن حکم ازدواج بیان شده است. و کسانی که محرم هستند و یا به نحوی ازدواج با آنان حرام است را قرآن بر شمرده است. مثلا در ایه ۲۳ نساء می فرماید: A}«حرمت علیکم امهاتکم … و أن تجمعوا بین الأختین الا ما قد سلف ان الله کان غفورا رحیما»{A (نکاح) مادرانتان … بر شما حرام شده است و نیز جمع دو خواهر با همدیگر _مگر آنچه که در گذشته رخ داده باشد که خداوند آمرزنده مهربان است. آنچه که از قرآن، روایات و فقه فهمیده می شود این است که علت تحریم ازدواج فقط رابطه نسبی یا سببی و رضاعی نیست مثلا زنی که در عده است اگر مردی او را عقد نماید و یا رابطه جنسی با او پیدا کند، آن زن بر این مرد حرام ابدی می شود. همانگونه که مشاهده می شود علت تحریم، تنها محرمیت و عدم آن نیست بلکه علاوه بر محرمیت امور دیگری نیز وجود دارد. به هر حال اینکه قرآن می فرماید جمع بین دو خواهر حرام است دلیل بر محرم بودن خواهر زن با شوهر خواهر (داماد) نیست. قرآن در مورد مادر، خواهر، دختر و … نکاح با آنان را حرام شمرده است اما در مورد دو خواهر فرمود جمع دو خواهر حرام است. لذا ازدواج با دو خواهر مطلقا حرام نیست کما اینکه در فقه هم به این مطلب پرداخته شده است که اگر همسر کسی بمیرد یا طلاق گرفته باشد، آن مرد می تواند باخواهر آن زن ازدواج نماید (و حرام هم نیست) بنابراین جمع بین دو خواهر حرام است و این حرمت بمعنای محرم بودن خواهر زن با انسان نیست چه آنکه اگر چنین بود بعد از مرگ یا طلاق زن، انسان نمی توانست با خواهر آن زن ازدواج نماید. و این نکته هم در خور دقت است که منظور از حرام بودن در آیه بمعنای محرمیت نیست بلکه منظور صراحت در حرمت جمع دارد. بر فرض هم که کسی با (وجود صراحت های آیات و روایات و فقه) در محرمیت و عدم محرمیت خواهر زن شک داشته باشد، اصل بر نامحرم بودن است و رابطه محرمیت برقرار کردن با خواهر زن، حرام خواهد بود. نکته دیگر اینکه قبل از ظهور اسلام ازدواج با دو خواهر بصورت همزمان جایز بوده است که آیه ضمن تحریم جمع بین دو خواهر، ازدواج های انجام شده قبل از نزول حکم مزبور را نیز باطل شمرده اما مجازاتی بر آن ذکر نکرده است (زیرا فعل قبل از نزول حکم بوده است)
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.