تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مکمل های مفید و مضرر در بدنسازی کدامند؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

پروتئین جزء مکمل‌های ضروری در بدنسازی است. پس اگر نمی‌توانید پروتئین کافی از مواد غذایی به بدنتان برسانید استفاده از مکمل‌های پروتئین به شرط اینکه از جاهای معتبر و زیرنظر وزارت بهداشت خریداری بشود برای بدن مشکلی ندارد.
اما یک سری از مکمل ها هستند که استفاده از آنها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که باعث رساندن مشکلات جبران ناپذیری به بدن می‎‌شود. از آن جمله می‌توان به مکمل‌های هورمونی مثل تستوسترون، کراتین، مکمل‌های انرژی‌زا پیش از تمرین و همین‌طور چربی سوزها اشاره کرد.
مکمل های مضرر
۱- تستوسترون : دسته ای از مکمل های هورمونی تزریقی وجود دارد که از این دسته می توان به، استروییدها و هورمون های مردانه نظیر تستوسترون اشاره کرد. بدن به طور طبیعی و در حد لازم هر دو این ها را تولید می‌کند. و اصلا نیازی به مصرف اضافی نمی‌باشد.
عوارض افزایش هورمون تستوسترون در بدن چیست؟
افزایش هورمون تستوسترون بیش از حد لازم سبب، آکنه، ریزش مو، کاهش رشد طولی استخوان‌ها و عریض شدن استخوان‌ها، عقیمی در مردان و نازایی در زنان، ناتوانی جنسی، کم کاری و کوچک شدن غدد تناسلی در مردان میشود.
استروییدها هم علاوه بر تاثیر مخربی که روی کبد دارند، به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی فراهم می‌کنند.
برای افزایش سطح تستوسترون بدن راه ایمن‌تری وجود دارد که عوارض آن بسیار کمتر از مکمل‌های بدن‌سازی است و آن‌هم استفاده از داروهای گیاهی مانند تریبلوس، عصاره شنبلیله و بسیاری از موارد دیگر است.
۲- کراتین : یکی دیگر از مکمل هایی که مورد توجه زیاد ورزشکاران با هدف عضله سازی قرار گرفته است،کراتین می‌باشد. مصرف این مکمل به علت عوارضی که روی عملکرد کلیه دارد، توسط سازمان غذا و دارو توصیه نمی‌شود.
۳- کافئین : کافئین هم از ترکیباتی است که بدنسازان از آن استفاده می‌کنند، این ماده سمپاتومیمیک بوده و سبب افرایش ضربان قلب شده و خون رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد آن سبب تپش قلب شده و توصیه نمی‌شود.
نتیجه گیری
با توجه به عوارض مصرف مکمل های بدنسازی، توصیه می‌شود که سعی کنید، مواد مورد نیاز را از طریق وعده های غذایی و مواد طبیعی به بدنتان برسانید. مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که ازیک رژیم غذایی غنی از پروتئین، کم چرب و دارای کربوهیدرات کافی پیروی کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.