تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه شکلات چیست؟

والتر چارج من اولین کسی بود که در سال ۱۷۲۹ امتیاز ساختن شکلات را دریافت کرد ولی باز هم صد سالی وقت لازم بود تا شکلات، شکلات شود.
هلندی ها دراوایل اول قرن نوزدهم موفق شدند تلخی کاکائو را بگیرند و شکلات شیرین بسازند. در سال ۱۸۴۷ جوزف فرای و پسرش خمیر شکلاتی تهیه کردند که قابلیت قالب زدن داشت و در سال ۱۸۴۹ جان کدبری آبنبات شکلاتی ساخت.
۲۵ سال بعد اولین شکلات شیری اختراع شد، شکلاتی که برخلاف شکلات های قبلی هنگام تکه کردن مثل لواشک تا نمی شد بلکه می شکست و چند تکه می شد. این شکلات اولین شکلاتی بود که روی زبان آب می شد و همین خصلت شکلات را فراگیرتر کرد.
اما شکلات کماکان کالایی لوکس بود وهنوز چند دهه ای وقت لازم داشت تا جای خود را در هر خانه ای باز کند. وقوع جنگ جهانی اول ارزش غذایی این ماده خوراکی را بیش از پیش نشان داد.
شکلات به عنوان جیره غذایی به سربازان داده می شد و آنها پس از بازگشت از جنگ از معجزات این ماده غذایی تعریف می کردند. این تبلیغات کمپانی های سازنده را وادار به رقابت بیشتر کرد و تولید شکلات های ارزان تر مخصوص قشر های پایین تر اجتماع آغاز شد.
در دهه بیست میلادی سرعت فراگیر شدن شکلات به قدری بالا بود که حدود ۴۰ هزار نوع مختلف شکلات تولید شد و شکلات که از نوشیدنی سلاطین آزتک به جیره سربازان جنگ تبدیل شده بود، خوراک روزانه مردم کوچه و بازار شد.
شکلات دیر به ایران راه یافت. اولین کارخانه شکلات سازی ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد که تا مدتها فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها می ساخت. اما این شرکت و چند شرکت نوپای دیگر به تدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند.
در دهه‌های اخیر شرکتهای تولیدی شکلات در ایران بسیار متنوع شده اند و انواع تافی، کارامل، کرم کاکائو، شکلات های فندقی و بادامی و مدل های دیگر را تولید می کنند که بخشی از این تولیدات به کشورهای همسایه صادر می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.