تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

حقایقی درباره تخم‌مرغ بالاخره خوب است یا مضر؟

کلسترول همراه با ملکول‌های لیپو‌پروتئین در خون جریان دارد. هر فرد ترکیب خاصی از انواع گوناگون لیپوپروتئین‌ها دارد و این ترکیب خاص فردی ماست که تعیین می‌کند چقدر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار داریم.
کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگالی (LDL) که آن را به نام کلسترول “بد” می‌شناسیم از کبد به رگ‌ها و بافت‌های بدن منتقل می‌شود. پژوهشگران می‌گویند این امر باعث می‌شود که کلسترول در رگ‌های خونی رسوب کند وخطر بروز بیماری‌های قلبی وعروقی را افزایش دهد.
محققان به طور قطعی ارتباطی میان مصرف کلسترول و افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌ وعروقی نیافته‌اند. در نتیجه در راهنمای تغذیهٔ ایالات متحده و همینطور بریتانیا هیچ محدودیتی در مورد مصرف کلسترول وجود ندارد در عوض بر میزان مصرف چربی‌های اشباع‌شده تأکید شده است که باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و‌عروقی می‌شود.
مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع‌شده به طور خاص میزان LDL یا کلسترول بد ما را بالا می‌برند. بعضی از چربی‌های اشباع‌شده به طور طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارند و بعضی هم به مقدار بسیار بالایی در محصولات تولید شده مثل مارگارین و میان‌وعده‌‌ها و غذا‌های سرخ‌شده و برشته مانند شیرینی و دونات‌ها و کیک‌ها وجود دارد.
علاوه بر میگو، تخم‌مرغ تنها غذایی است که کلسترول بالایی دارد و چربی اشباع‌شدهٔ کمی دارد.
ماریا لوز فرناندز، پروفسور علوم تغذیه در دانشگاه کنکتیکت ایالات متحده که در آخرین تحقیق خود هیچ ارتباطی میان خوردن تخم‌مرغ و افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی نیافت، می‌گوید: “کلسترول موجود در تخم‌مرغ بسیار بیشتر از گوشت و محصولات حیوانی دیگر است و چربی اشباع‌شده باعث افزایش میزان کلسترول خون می‌شود. در طول سال‌ها در پژوهش‌های بسیاری این موضوع روشن شده است”.
بحث بر سر تأثیر تخم‌مرغ بر سلامت تا حدودی تغییر کرده است چون بدن ما می‌تواند کلسترولی که مصرف می‌کنیم را جبران کند.
الیزابت جانسون، استادیار تحقیق علوم تغذیه در دانشگاه تافتس واقع در بوستون ایالات متحده، می‌گوید: ” سیستم‌هایی در بدن عمل می‌کند که برای بیشتر افراد کلسترول موجود در رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند”.
در سال ۲۰۱۵ جانسون و گروهی از محققان با بررسی ۴۰ پژوهش هیچ‌ شواهد قطعی مبنی بر ارتباط میان کلسترول موجود در رژیم غذایی و بیماری‌های قلبی نیافتند.
او می‌گوید: ” بدن تنظیم خوبی در مصرف کلسترول موجود در رژیم‌های غذایی دارد و خودش کلسترول کمتری می‌سازد”.
بلسو می‌گوید که تخم‌مرغ نقش خیلی کمتری در تهدید سلامت ما دارد. کلسترول زمانی مضر است که در رگ‌های ما اکسید شود اما اکسیداسیون در کلسترول موجود در تخم‌مرغ اتفاق نمی‌افتد.
او می‌گوید:”وقتی کلسترول اکسید می‌شود، ممکن است التهاب‌آور باشد اما انواع گوناگونی از آنتی‌اکسیدان‌ها در تخم‌مرغ وجود دارد که جلوی اکسید شدن آن را می‌گیرد”.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.