تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نحوه صحیح غذا خوردن چگونه است؟

متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، گفت: رعایت این اصول، علاوه بر حفظ سلامتی فرد در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و همچنین لذت بردن از غذاخوردن نیز موثر است.

دکتر “هاله تاج الدینی”، افزود: امروزه ثابت شده ریشه بسیاری از بیماری‌ها در عادات غذایی ناصحیح دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه بر خلاف اهمیت این موضوع ، در طب جدید آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده و تاحدودی از آن نیز غفلت شده است.
وی در مورد اصول صحیح غذا خوردن نیز گفت: هرگز با شکم سیر غذا نخورید، برخلاف عادات غلط و رایجی که با رسیدن وقت غذا، باید غذا خورد، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی و میل به غذاخوردن داشته باشد.
این متخصص طب سنتی، با بیان اینکه قورت دادن لقمه غذا با آب و مایعات اشتباه است، گفت: باید ضمن اعتدال در مصرف آب و نوشیدنی همراه با غذا، تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداری کرد.
وی ‌تاکید کرد: فراموش نکنید که مصرف نوشیدنی‌های غیرطبیعی و غیربهداشتی مانند انواع نوشابه‌های گازدار ممنوع است‌.
تاج‌الدینی با تاکید بر اینکه افراد باید لقمه غذا را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند، گفت: با لقمه بزرگ، فرآیند جویدن کامل نخواهد بود، طعم غذا به خوبی احساس نمی‌شود، استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلاء به بیماری‌های گوارشی و سوء هاضمه بیشتر خواهد شد.
وی افزود: وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و اینکار تنها با جویدن کامل غذا امکانپذیر می‌شود که اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید میزان بزاق دهان شما کافی نیست، حتماً آن را با پزشکتان در میان بگذارید.
این متخصص طب سنتی گفت: پس از آنکه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید، قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده سازی لقمه بعدی نباشید؛ با اینکار بدون عجله کردن در فروبردن لقمه غذا، آن را بطور کامل جویده و از غذاخوردن لذت بیشتری خواهید برد.
وی اضافه کرد: موقع غذاخوردن بیش از آنکه به سفره و محتویات آن فکر کرده و ذهن‌تان به آنها مشغول شود، به لقمه‌ای که در دهان گذاشته و آن را می‌جوید، فکر کنید.
تاج‌الدینی گفت: بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا، زمانی است که آن را بطور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتاً رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد‌.
این متخصص طب سنتی توصیه کرد: در زمان خوردن غذاهای رقیق و آبکی، از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک شود.
وی ادامه داد: اگر با گرسنگی کامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای سیری کافی خواهدبود و احساس لذت بخشی از غذاخوردن و سیرشدن به شما دست خواهد داد.
تاج الدینی گفت: ‌این درحالی است که از نظر کمیت و میزان، با رعایت اصول صحیح غذاخوردن، غذای خورده شده، بسیار کمتر ‌( گاه تا یک چهارم ) از زمانی است که این اصول رعایت نمی‌شوند که این موضوع در افراد چاق و پرخور، مهم است.
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه نوع نشستن سر سفره غذا و یا میز غذاخوری نیز مهم است، گفت: نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، افزایش گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و کاهش لذت از غذاخوردن می‌تواند باعث بلع بی‌اختیار و زودهنگام لقمه غذا شود.
وی توصیه کرد: بهتر است زمان غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.
این متخصص طب سنتی همچنین تاکید کرد: یادتان نرود با احساس سیری و حتی چند لقمه قبل از آن، دست از غذا خوردن کشیده و ادامه ندهید. بیشتر خوردن، باری اضافی است برای معده و سیستم گوارش شما که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.