مصرف متادون به دلیل اختلاف اندک دوز مؤثر و کشنده آن باید تحت نظر پزشک معالج صورت گیرد
مصرف متادون با نیمه عمر طولانی ۲۵ تا ۴۸ ساعته و عدم ایجاد حالت نشئگی و خماری منجر به ایجاد زندگی با ثبات و تبدیل فرد به انسان عادی می‌شود.
دکتر رضا رستمی روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا، گفت: داروی متادون برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و به دلیل اثری شبیه به تریاک بر بدن، شبه تریاک مصنوعی نام گذاری شده است.

وی افزود: متادون در ابتدا به صورت داروی ضد درد به کار می‌رفت که با پژوهش‌های انجام شده اثرات آن در کاهش بسیاری از خطرات اعتیاد به مواد مخدر ثابت شد. به همین دلیل متادون به عنوان درمان نگه دارنده و با هدف کاهش آسیب مطرح شد.

این روانشناس افزود: در دنیا دو رویکرد نسبت به این دارو وجود دارد، درمان نگه دارنده که در افراد با اعتیاد شدید استفاده می‌شود و سم زدایی در افرادی که تصمیم به ترک قطعی دارو دارند.

وی با اشاره به مزایای متادون گفت: این دارو در صورتی که تحت نظر پزشک مصرف شود هیچ ضرری ندارد. اما از آنجا که دوز مؤثر این دارو نزدیک به دوز کشنده آن است، در صورت عدم آگاهی فرد و مصرف نکردن آن تحت نظر پزشک می‌تواند مضر باشد.

دکتر رستمی در پایان گفت: استفاده از این دارو جهت سم زدایی یک روش کاملاً علمی است اما در صورت هرگونه محدودیتی نیز می‌توان از قرص بوپرنورفین که حدود ۶ ماه است وارد بازار شده است، استفاده کرد.