به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس از هوستون، “ژان برنار دوران” و همکارانش در “مرکز سرطان ام.دی اندرسون” در “هوستون” واقع در تگزاس، “کالج پزشکی بیلور” در هوستون و “مرکز پزشکی دانشگاه دوک” در “دورهام” متذکر شدند، به ندرت به بیماران سرطانی که به حمله قلبی مبتلا می‌شوند آسپرین داده می‌شود زیرا عامل‌های لخته خون (شمار پلاکت‌ها) به دلیل شیمی درمانی پایین است و پزشکان بیم دارند که آسپرین که خود رقیق‌کننده خون است موجب آغاز یک خونریزی خطرناک شود.
این گروه معتقدند که تومورها برای رشد خود مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که موجب تحریک تشکیل رگ‌های جدید خونی می‌شود و این مواد شیمیایی به رغم پایین بودن شمار پلاکت‌ها باعث غلیظ شدن خون و ایجاد لخته‌های خونی می‌شود که می‌تواند موجب بروز حملات قلبی شود.
محققان برای آزمایش نظریه خود سوابق ? ???بیمار سرطانی را که در سال ? ?????در مرکز ام.دی اندرسون به حمله قلبی مبتلا شده بودند بررسی کرد و متوجه شدند که در صورت عدم دریافت آسپرین تنها شش درصد از این افراد که شمار پلاکت‌هایی پایینی داشتند پس از یک حمله قلبی زنده ماندند که اگر آسپرین دریافت کرده بودند ? ???درصد می‌توانستند زنده بمانند.
بیمارانی که آسپرین دریافت کرده بودند به هیچ عوارض شدید خونریزی مبتلا نشدند.
دوران گفت: “اکنون که این مطالعه را انجام داده‌ایم به هیچوجه جا ندارد که شخصی از درمان سرطان جان سالم بدر ببرد اما بلافاصله پس از آن بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست بدهد.”
گزارشی درباره این تحقیق در نشریه اینترنتی شماره اول فوریه مجله “سرطان” چاپ شده است.