اگر می خواهید به بهبود هر چه سریعتر این بیماری در بدنتان کمک کنید بهتر است با مشاهده علائم آن برخی روش های مناسب را در پیش بگیرید و اجازه ندهید این بیماری پوستتان را درگیر کند و موجب بروز خشکی آزاردهنده و خشنی روی آن شود!
بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که چرخه زندگی سلول های پوستی را به هم می زند. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست ، باعث ایجاد تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، خشک یا تکه های قرمز می شودمی شود، این تکه ها بیشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می شود.
برای بعضی از افراد بیماری پسوریازیس فقط آزاردهنده است، اما برای بعضی دیگر این بیماری اگر باورم مفاصل همراه باشد و باعث از کار افتادگی می شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، بدون شک باید سالم بخورید. از طرفی سالم خوردن به کاهش علایم بسیاری از بیماری ها از جمله پسوریازیس کمک می کند.
به گفته متخصصان پوست و به نقل از سایت «نیوزویک»، کاهش وزن، التهاب سیستمیک را کاهش می دهد. نتایج بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد، بیماران دارای اضافه وزن که به مدت ۱۶ هفته رژیم کم کالری گرفتند حدود ۱۷ کیلوگرم وزن کم کردند، با علایم کمتری از پسوریازیس مواجه بودند؛ از طرفی درمان ها نیز جواب بهتری نشان می داد. برای بهبود علایم پسوریازیس لازم است چند نکته را رعایت کنید:
ورزش فراموش نشود

در کنار تغذیه سالم، ورزش نیز در این امر نقش مهمی ایفا می کند. البته ورزش هایی که باعث مالیده شدن پوست به هم می شود باعث بدتر شدن این ناراحتی می شود. پس به ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و… بپردازید.

از خوردن غذاهای التهاب زا بپرهیزید

برای این بیماران سبزیجات شامل گوجه فرنگی، انواع فلفل (از جمله فلفل دلمه ای)، سیب زمینی و بادمجان التهاب زاست. مبتلایان به این اختلال پوستی باید از مصرف پاپریکا و سس تند نیز پرهیز کنند. اگر مصرف این مواد مشکل ساز است، می توان مواد غذایی سالمی از جمله هویج، خیار، لوبیا، نخود سبز، اسفناج، کلم بروکلی و گل کلم را جایگزین کرد.

غذاهای ضد التهابی به برنامه غذایی تان اضافه کنید

دانه کتان آسیاب شده را روی سالاد بریزید، روغن زیتون، ماهی چرب مانند سالمون و غلات سبوس دار غذاهای ضد التهابی مفیدی است. برای پخت و پز از روغن زیتون استفاده کنید، برای ناهار ماهی سالمون را با برنج قهوه ای مصرف کنید. البته از آن جا که پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است، مشخص نیست آیا تغذیه می تواند التهاب سیستمیک را کاهش دهد یا نه.

از مصرف غذاهای پرچرب و فرآوری شده نیز بپرهیزید

مصرف غذاهای سالم روی وضعیت جسمی فرد تأثیر مثبتی می گذارد. با کم کردن وزن علایم این بیماری پوستی نیز کاهش پیدا می کند.

به غذاهای مصرفی و علایمی که ایجاد می کند، توجه کنید

برای کاهش وزن به میزان کالری مصرفی خود توجه داشته باشید. از طرفی در حالی که وزن کم می کنید، به غذاهایی که باعث بروز علایم این اختلال پوستی می شود، توجه کنید؛ ۲ ساعت پس از غذا خوردن، علایم پسوریازیس آشکار می شود. از این رو این علایم و غذایی را که مصرف کرده اید در دفترچه ای بنویسید و به میزان غذایی که می خورید، دقت کنید.

آب مصرف کنید

افرادی که رژیم پسوریازیس را دنبال می کنند و قصد دارند وزن کم کنند، حتماً باید آب مصرف کنند. آب در کاهش و حفظ وزن بسیار موثر است. اگرچه ثابت نشده که مصرف زیاد آب باعث کاهش پسوریازیس می شود اما با کاهش دادن وزن، علایم این اختلال نیز، کاهش می یابد.

اصول اولیه برنامه غذایی سالم را بدانید

یک برنامه غذایی سالم شامل تعادل در مصرف میوه ها، پروتئین، سبزی ها و کربوهیدرات های پیچیده است. اگر به گلوتن یا لبنیات حساسیت دارید، بهتر است از مصرف این نوع مواد غذایی پرهیز کنید.

تنش ها را کنترل کنید

استرس یکی از علت های بروز این اختلال پوستی است؛ بنابراین سعی کنید کمتر در موقعیت های استرس زا قرار بگیرید. کاهش استرس باعث کم شدن وزن نیز می شود. نتایج بررسی های سال ۲۰۱۳ بین ۳۸ زن نشان داد که استرس باعث می شود فرد کربوهیدرات ها و چربی های اشباع شده ناسالم بیشتری مصرف کند. خواب کافی، تغذیه سالم، ورزش کردن منظم، انجام ورزش های ذهنی مانند یوگا یا مدیتیشن باعث استرس کمتر، کاهش وزن بیشتر و کاهش علایم این بیماری می شود.