تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

قفل شدن انگشتان دست از علائم تا درمان

انگشت ماشه‌ای از بیماری‌های رایج انگشتان است که باعث می‌شود انگشتان دچار درد شوند یا قفل بشوند. قفل شدن انگشتان دست اول با درد کف دست و قاعده انگشتان مشخص می‌شود و به مرور در زمان باز کردن انگشتان، باعث قفل شدن آن‌ها می‌شود.

نشانه‌های انگشت ماشه‌ای

ممکن است بیمار در حین باز کردن انگشت خود یک صدای تق را در انگشت خود احساس کند.

در معاینه این بیماران ممکن است یک برجستگی در قاعده انگشت لمس شود.

قفل شدن انگشتان دست معمولا در خانمهای میانسال دیده می‌شود. در افرادی که کار تکراری با دست انجام می‌دهند و نیز در بیماران دیابتی و در روماتیسم مفصلی شایع‌تر است. ممکن است چند انگشت را هم‌زمان درگیر نماید.

راه های تشخیص قفل شدن انگشتان دست

تشخیص انگشت ماشه‌ای نیاز به آزمایش خاصی ندارد. پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و معاینه بدنی شما، این عارضه را تشخیض می‌دهد. پزشک هنگام معاینه، از شما می خواهد دست خود را باز و بسته کنید، محل درد و نرمی حرکت انگشت دست و قفل شدن آن را بررسی می‌کند. به ندرت، ممکن است پزشک یک داروی بی‌حسی به انگشت شما تزریق کند تا درد شما کم شده و بتواند دست و انگشتان شما را معاینه کند. قرار دادن دست مبتلا در آب گرم، به خصوص موقع صبح و بعد از بیدار شدن از خواب، شدت گرفتگی و قفل شدن انگشت را در طی روز کم می‌کند

علایم بالینی انگشت قفل شده یا trigger finger

این عارضه در ابتدا به‌صورت درد و حساسیت هنگام لمس قاعده انگشت در کف دست بروز می‌کند . انگشت مبتلا به صورت هم‌زمان یا پس از مدتی دچار حالت گیر کردن می‌شود به‌طوری‌که بسته شدن انگشت مبتلا هنگام مشت کردن دست به‌راحتی انجام می‌شود ولی هنگام باز شدن،  انگشت بیمار گیر کرده و پس از کلیک یا تقه‌ای باز می‌شود . این کلیک یا تقه می‌تواند همراه درد باشد . در صورت عدم درمان به تدریج ممکن است انگشت بیمار دچار محدودیت شده ، در وضعیت خم‌شده باقی بماند و به طور کامل باز نگردد.

قفل شدن انگشتان دست

درمان انگشت قفل‌ شده

در مشکل قفل شدن انگشتان دست یکی از انگشتان دست شما و یا انگشت شست شما در حالت خمیده می‌ماند و سپس یک‌دفعه می‌پرد و راست می‌شود، درست مثل کشیدن ماشه تفنگ و رها کردن آن. اگر این مشکل شدید باشد، انگشت شما در حالت خمیده قفل می‌ماند و دیگر صاف نمی‌شود.

انگشت ماشه‌ای اگر در مراحل ابتدایی و شروع عارضه اقدام به درمان شود و مدت زمان زیادی از شروع علائم سپری نشده باشد (کمتر از ۱ ماه) در بسیاری از موارد با تزریق موضعی کورتون التهابی که در موضع ایجاد شده است، برطرف شده و عوارض بهبود می‌یابد. هرچه از شروع علائم مدت زمان بیشتری سپری شده باشد از احتمال تأثیر تزریق موضعی در بهبودی علائم  کاسته می‌شود. در این شرایط با عمل جراحی کوچکی که انجام می‌شود غلاف پوشاننده تاندون در قاعده انگشت در کف دست آزاد شده و عارضه بهبود می‌یابد.

درمان موارد خفیف انگشت ماشه‌ای

*استفاده از وسایل شکسته‌بندی:

در این روش، پزشک معالج انگشت شما را آتل‌بندی کرده و تا شش هفته صاف و کشیده نگه می‌دارد تا مفصل انگشت شما استراحت کند و از قفل شدن انگشتان دست جلوگیری شود. همچنین آتل باعث می‌شود که انگشتان شما هنگامی که خواب هستید، جمع نشود چون جمع شدن آن‌ها موجب می‌شود که وقتی بیدار شدید، انگشتان شما درد بگیرند.

*لرزش انگشتان دست:

پزشک معالج ورزش‌های ملایمی را برای انگشت قفل‌شده به شما می‌دهد که باعث حرکت کردن آن‌ها می‌شود.

*خودداری از جمع کردن مکرر انگشتان دست:

طی سه الی چهار هفته، از کارهایی را که باعث جمع کردن انگشتان شما می‌شود، گرفتن اجسام با دست و یا استفاده از ماشین‌آلات دستی دوری کنید.

جراحی انگشت قفل شده

عمل جراحی این عارضه به صورت سرپایی در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی قابل انجام است. از بی‌حسی موضعی یا عمومی می‌توان جهت بی دردی استفاده کرد . برش کوچکی در کف دست و در قاعده انگشت به‌صورت عرضی به طول ۵ تا ۱۰ میلی‌متر داده می‌شود و از طریق همین برش غلاف پوشاننده تاندون خم کننده انگشت به طور کامل آزاد می‌شود . این عمل به‌طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد . در مواردی که بیش از ۱ انگشت به این عارضه مبتلا باشند یا عارضه دیگری در دست مانند سندرم تونل کارپال carpal tunnel syndrome وجود داشته باشدمی‌توان همه عوارض فوق رادر ۱ جلسه به صورت هم‌زمان جراحی کرد.

مراقبت‌های پس از جراحی انگشت ماشه‌ای

بعد از عمل کردن انگشت قفل‌ شده، یک پاسمان کوچک در محل جراحی‌شده، گذاشته می‌شود. بهتر است بعد از جراحی، انگشتان بلافاصله حرکت کنند. عمل جراحی در صورتی موفق است که مشکل انگشتان به صورت کامل حل شود و این اتفاق تا چند روزی بعد از جراحی و بعد از اینکه التهاب محل جراحی‌شده رفع شد، قابل توجه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.