آیا دندان عقل را باید کشید؟

دندان عقل دندانی است است که معمولا در سنین بین 18 تا 25 سالگی شروع به رشد می کند و در پشت آخرین دندان نمایان می شود. دندان عقل به صورت های مختلفی چون روییده، نیمه نهفته، نهفته وجود دارد و حتی ممکن در است اصلا وجود نداشته باشد یا در هر دو طرف دهان رشد کند. برای رشد دندان عقل باید در دهان فضای خالی وجود داشته باشد. اگر این فضا کافی نباشد باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که با کشیدن آن می توان از خطرات آن جلوگیری کرد. در بعضی از موارد نیز با کشیدن یکی از دندان های دیگر جا برای رشد دندان عقل فذاهم می شود.

حتی اگر با کشیدن دندان در حین درمان ارتودنسی جایی برای دندان مولر سوم یا عقل باز نشود، کشیدن آن در آخر درمان ارتودنسی به صلاح بیمار است زیرا در اثر درمان ارتودنسی ممکن است مختصر فضایی ایجاد شود و دندان عقل به سطح جونده نزدیکتر شود و درآوردن آن برای جراح راحت تر باشد . در خاتمه باید دانست زمانی دندان عقل یا مولر سوم کشیده می شود که آن دندان کج دربیاید و در فک جای مناسبی نداشته باشد و یا در مواردی که زاویه رویش دندان عقل یا مولر سوم نامناسب باشد و به ردیف دندانها صدمه بزند.

بهترین زمان  کشیدن دندان عقل

واقعیت برای بسیاری از مردم این است که دندان عقل نمی تواند به طور  کامل رشد کند. رشد دندان های عقل معمولا به دلیل اینکه فک فضای کافی برای رشد و قرارگیری تمام دندان ها را ندارد، تحت تاثیر قرار می گیرد. دندان های عقل دندان هایی هستند که فقط تا حدی در زاویه مستقیم ظاهر می شوند و شرایط رویش آنها بر روی دندان های همسایه تاثیر می گذارد. دندان های عقل معمولا در زاویه ای رشد می کنند که در زیر لثه پنهانند و یا مقدار کمی از آن ها ظاهر می شود. لذا زمان مناسب کشیدن دندان عقل از اهمیت خاصی برخوردار است.

دندان های عقل معمولا فضای کمی برای حرکت دارند. با این وجود نیازی به نگرانی نیست چرا که این اتفاق بسیار شایع است و جالب است بدانید که برخی افراد هرگز با دندان های عقل خود دچار مشکل نمی شوند.

مراجعه به متخصص ارتودنسی برای کشیدن دندان عقل

هنگامی که فرد احساس می کند دندان های عقل او در حال درآمدن است بهتر است با یک متخصص ارتودنسی در مورد زمان مناسب کشیدن دندان عقل مشورت کند. یک متخصص ارتودنسی به دقت دندان ها و موقعیت آن ها را بررسی می کند. همچنین به نحوه قرارگیری دندان های عقل در کنار بقیه دندان ها نیز توجه می کند. در نتیجه توصیه های لازم برای اینکه شما چه اقداماتی را باید در مورد دندان عقل خود انجام دهید، در اختیارتان می گذارد.

یکی از بهترین روش هایی که متخصصان ارتودنسی برای تشخیص زمان مناسب  بکار می برند، این است که از تصاویر رادیوگرافی استفاده می کنند.

از آنجایی که ممکن است متخصص ارتودنسی دندان های دیگر را بکشد، این احتمال وجود دارد که نیازی به کشیدن و یا جراحی دندان عقل نباشد

نظر متخصص ارتودنسی درباره زمان کشیدن دندان عقل

هر بیماری شرایط منحصر به فردی دارد و نیاز به درمان در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است که نیاز های انفرادی او را نشان می دهد. بنابراین یک متخصص ارتودنسی باتجربه و ماهر شرایط دندانی و دهانی بیمار را به طور کامل ارزیابی می کند که بیان کند آیا او واقعا نیاز به کشیدن دندان های عقل دارد یا خیر؟ و یا زمان مناسب کشیدن دندان عقل چه زمانی است؟

در حقیقت بهترین تصمیم گیری درباره این موضوع در پایان درمان ارتودنسی خواهد بود. از آنجایی که ممکن است متخصص ارتودنسی دندان های دیگر را بکشد، این احتمال وجود دارد که نیازی به کشیدن دندان عقل نباشد و فضای مناسب برای قرارگیری آن در فک ایجاد شود.

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

اگر دندان های عقل دردناک را نادیده بگیرید، ممکن است به یک عفونت جدی تبدیل شوند. درد دندان عقل که موجب درد در فک، گوش و یا اطراف صورت شماست می تواند نشانه هایی از عفونت باشد. اگر این عفونت درمان نشود، می تواند به مناطق دیگر گسترش یابد. در موارد شدید و درمان نشده، عفونت گسترش یافته می تواند سبب تورم صورت شده و حتی توانایی شما را برای نفس کشیدن محدود کند.

همچنین ممکن است تمیز کردن دندان های عقل دشوار باشد.با توجه به موقعیت آن ها در پشت دهان، آن ها بسیار مستعد ابتلا به گیر کردن ذرات غذایی و پلاک در اطرافشان هستند.  این موضوع سبب ایجاد عفونت در اطراف دندان، پیدایش پوسیدگی و احتمال ایجاد کیست خواهد شد. همچنین تاثیرات منفی بر روی دندان عقل، روی سلامت لثه ها، دندان ها و استخوان های اطراف خواهد گذاشت.

در نتیجه زمان مناسب کشیدن دندان عقل دردناک در صورت داشتن شرایط ذکر شده نباید نادیده گرفته شود.

آیا زمان مناسب کشیدن دندان عقل برای همه یکسان است؟

این یک سوال معمول است که هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد، زیرا این امر به شدت و وسعت علائم حاصل از وجود دندان عقل در دهان بیمار و همچنین تاثیرش بر سایر دندان ها بستگی دارد. ولی به طور معمول باید گفت  دندان عقلی که جا ندارد باید در 18 سالگی به بعد کشیده شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.