برای جلوگیری از سرطان سینه چه کنیم؟

اگر شما نگران این هستید که در آینده به سرطان سینه مبتلا شوید یا نشانه هایی در خودتان دیدید که احتمال میدید مربوط به سرطان باشد این مقاله رو با ما دنبال کنید. اما برای پیشگیری از سرطان سینه چه کار هایی باید انجام دهیم؟ چه سبک زندگی را در پیش بگیریم؟ چه بخوریم و چه نخوریم؟ چه کار هایی انجام دهیم و چه کار هایی را انجام ندیم؟ اصلا پیشگیری یعنی چه؟

پیشگیری از سرطان سینه به کلیه اقداماتی اطلاق می شود که برای کاهش ابتلا به این نوع سرطان انجام می شود. با پیشگیری از سرطان، تعداد موارد جدید سرطان در یک گروه یا جمعیت کاهش می یابد. سرطان سینه یا سرطان پستان نوعی از سرطان است که ناشی از رشد خارج از کنترل سلول ها در پستان می باشد. پیش از این، در مطلبی با موضوع سرطان سینه، به چگونگی شروع این بیماری و پخش آن، نشانه ها و علائم، روش های تشخیص و درمان کانسر سینه به طور کلی پرداختیم. در مطلب راهکارهای پیشگیری از سرطان، یک سری روش های کلی در راستای جلوگیری از انواع سرطان را مطرح کردیم. در این مطلب برآنیم تا راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه را مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان سینه

برای جلوگیری از شروع سرطان های جدید، دانشمندان به ریسک فاکتورها و عوامل پیشگیری توجه قابل ملاحظه ای داشته اند. هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، ریسک فاکتور یا عامل خطر می باشد و هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، به عنوان عامل پیشگیری کننده از سرطان شناخته می شود. برخی از ریسک فاکتورها یا عوامل خطر قابل پیشگیری هستند و برخی نه. به عنوان مثال، سیگار کشیدن و وراثت ژن های خاص از ریسک فاکتورهای انواع سرطان هستند، اما تنها از سیگار کشیدن می توان جلوگیری کرد. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیز می تواند جزء عوامل پیشگیری از برخی انواع سرطان باشد.

اجتناب از ریسک فاکتورها و به کارگیری راهکارهای پیشگیری ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما به این معنی نیست که به طور قطعی به سرطان مبتلا نخواهید شد.

ریسک فاکتورهای سرطان سینه

  • سن بالا
  • سابقه شخصی سرطان پستان یا بیماری خوش خیم پستان (غیرسرطانی)
  • خطر ارثی سرطان پستان
  • سینه های متراکم
  • قرار گرفتن بافت پستان در معرض استروژن ساخته شده در بدن
  • هورمون درمانی برای علائم یائسگی
  • پرتودرمانی برای پستان یا قفسه سینه
  • چاقی
  • نوشیدن الکل

همانطر که مشاهده می نمایید برخی از این ریسک فاکتورها مانند چاقی یا نوشیدن الکل اجتناب پذیر بوده و به راحتی قابل کنترل می باشند. برخی دیگر نیز مانند سن، وراثت و … در کنترل ما نمی باشند. با این حال، با در نظر گرفتن این موارد و داشتن نظارت بر آنها احتمال کنترل بیماری و کاهش ابتلا به سرطان، بالاتر می رود.

تغییر سبک زندگی در راستای پیشگیری از سرطان سینه

اگر نگران گسترش کانسر سینه هستید، راههایی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود دارد که می توانید با پیروی از آنها، خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهید. اگر چه برخی از ریسک فاکتورها مانند سابقه خانوادگی قابل تغییر نیستند، اما می توانید با تغییر سبک زندگی ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهند که تغییر سبک زندگی می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، حتی در خانم هایی که بیشتر در معرض خطر هستند. به این منظور بایستی:

مصرف الکل را محدود کنید. هر چه الکل بیشتری مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف الکل می تواند در پیشگیری از سرطان پستان موثر واقع شود.

سیگار نکشید. طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و ریسک سرطان سینه وجود دارد، به خصوص در زنان و پیش از یائسگی.

کنترل وزن. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. این موضوع به ویژه در مورد چاقی پس از یائسگی صدق می کند.

فعالیت فیزیکی داشته باشید. فعالیت بدنی می تواند به حفظ وزن شما کمک کند که تأثیر بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. بزرگسالان بایستی حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متعادل یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته داشته باشند. البته تمرینات قدرتی را نیز به میزان دو بار در هفته بایستی به برنامه ورزشی خود اضافه نمایند. یوگا نیز از جمله فعالیت هایی است که می تواند در این راستا موثر واقع شود.

شیر دهی. شیردهی می تواند تأثیر قابل توجهی در پیشگیری از سرطان پستان داشته باشد. هر چه دوره شیر دهی طولانی تر باشد، بیشتر از این بیماری در امان خواهید بود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.