روش های پیشگیری از عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش با نام اوتیت نیز از آن یاد می شود، یکی از دلایل اصلی گوش درد در افراد بزرگسال و کودکان به شمار می آید. دلایل ابتلا به این بیماری در میان افراد بزرگسال و کودک متفاوت است. این یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به پزشک اطفال در میان خانواده ها هست. برای اطلاع از دلایل و روش های پیشگیری از عفونت گوش این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

عفونت گوش چیست؟

در مورد عفونت گوش، انواع آن و عوامل خطر ابتلا به آن؛ در مقاله ای با عنوان” عفونت گوش چیست؟” اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان مجله سلامت پزشکی دکترتو گذاشته ایم. در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد عوارض و نحوه ی پیشگیری از عفونت گوش صحبت خواهیم کرد.بیشتر بخوانید:عفونت گوش چیست؟

عوارض عفونت گوش

اگرچه عفونت گوش حاد باعث عوارض طولانی مدت نمی‌شود، اما عفونت درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود. عارضه‌ی شایع عفونت گوش، کاهش شنوایی است که با بهبود عفونت، برطرف می‌شود. کاهش شنوایی در موارد عفونت‌های مکرر و یا تجمع مایعات در گوش میانی، به کاهش شنوایی قابل توجه منجر می‌شود. و در صورت آسیب دائمی پرده‌ی گوش یا سایر ساختارهای گوش میانی، ممکن است افت شنوایی دائمی رخ دهد.

اگر اختلالات شنوایی در نوزادان و کودکان نوپا به طور موقت یا دائمی ایجاد شود، می‌تواند باعث تاخیر در مهارت‌های گفتاری، اجتماعی و رشدی آن‌ها شود. عفونت گوش درمان نشده یا عفونت‌هایی که به درمان جواب نمی‌دهند، می‌توانند به بافت‌های اطراف گسترش پیدا کنند. و باعث ماستوئیدیت (التهاب استخوان برآمده در پشت گوش) شود که این موضوع بسیار خطرناک است و این افراد باید فورا توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوند.

به ندرت عفونت‌های گوش میانی به سایر بافت‌های جمجمه از جمله مغز یا غشاهای اطراف مغز (مننژ) گسترش می‌یابند. و باعث ایجاد مننژیت می‌شوند. اگرچه اکثر پارگی‌های پرده‌ی گوش طی ۷۲ ساعت بهبود می‌یابند. اما در بعضی موارد ترمیم جراحی لازم است. سوراخ شدن پرده‌ی گوش، فلج عصب صورت و بیماری منییر در بزرگسالان از عوارض عفونت گوش مزمن می‌باشد.بیشتر بخوانید:مهم ترین علائم عفونت گوش چیست؟

پیشگیری از عفونت گوش

پیشگیری از تمام عفونت‌ گوش همیشه امکان پذیر نیست. اما می‌توانید با آگاهی و اجتناب از عوامل ایجاد کننده‌ی آن‌ها در کاهش شانس ایجاد عفونت در کودک قدم بردارید. در این قسمت در مورد برخی از گزینه‌های موثر در پیشگیری از عفونت گوش توضیح خواهیم داد:

آیا برای پیشگیری از عفونت گوش واکسن وجود دارد؟

طبق تحقیقات آکادمی جراحان گوش و حلق و بینی آمریکا، واکسن پنوموکوکی کونژوگه می‌تواند در ایجاد مقاومت در برابر چندین سویه‌‌ی باکتری‌های متداول که باعث عفونت گوش می‌شوند بسیار مؤثر باشد. این واکسن به طور معمول به نوزادان و کودکان نوپا تزریق می‌شود تا از ابتلا به عفونت گوش، مننژیت، ذات الریه و عفونت خون جلوگیری شود. تزریق فصلی واکسن آنفولانزا، پنوموکوک و سایر واکسن‌های باکتریایی ممکن است به جلوگیری از عفونت گوش کمک کنند. در مورد استفاده از این واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

تزریق فصلی واکسن آنفولانزا، پنوموکوک و سایر واکسن‌های باکتریایی ممکن است به جلوگیری از عفونت گوش کمک کنند.

پیشگیری از بیماری‌های مسری و نقش آن در کاهش عفونت گوش

از راه‌های بسیار موثر پیشگیری از عفونت گوش، پیشگیری در مقابل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی است.

  • به فرزندان خود بیاموزید که مرتب دست‌های خود را بشویند.
  • در مورد انتقال بیماری‌های مسری از طریق استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی، خوراکی و آشامیدنی در مهدکودک و مدرسه برای آن‌ها توضیح دهید.
  • سعی کنید زمانی که فرزندتان بیمار است در خانه استراحت کند و مهدکودک رفتن را تا زمان بهبودی او محدود کنید.
  • به فرزندتان آموزش دهید که هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرد.
عفونت گوش کودکان

از دود سیگار دوری کنید!

ترک سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نقش موثری در کاهش ابتلا به عفونت دارد. مطمئن شوید کسی در خانه از سیگار و دیگر فرآورده‌های دخانی دودزا استفاده نمی‌کند.

شیر مادر و ایمنی زایی آن در برابر ابتلا به بیماری‌ها

مادران را تشویق کنید تا به کودک خود شیر دهند. کودکانی که حداقل شش ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند زیرا شیر مادر حاوی آنتی بادی‌هایی است که می‌تواند از کودک را در مقابل ابتلا به عفونت‌های مختلفی همچون عفونت گوش محافظت کند.

اجازه ندهید کودک در حالت خوابیده شیر بخورد!

تا جای ممکن اجازه ندهید کودک از شیشه‌ی شیر تغذیه کند. اگر نوزادی نیاز به تغذیه با بطری شیر دارد، بهتر است سر کودک کمی بالاتر از سطح بدن قرار داشته باشد. در حالی که کودک را به موازات بدن در آغوش خود گرفته‌اید بازوی خود را کمی بالاتر ببرید. تا سر نوزاد بالاتر از سطح بدنش قرار گیرد. در حالت ایده آل کودکان نباید بطری شیر را با خود به رختخواب ببرند، زیرا علاوه بر افزایش احتمال عفونت گوش، خوابیدن با شیر در دهان خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

کودکان و معایب استفاده از پستانک

اگر کودک شما بعد از ۱۲ ماهگی هنوز از پستانک استفاده می‌کند، احتمال عفونت در او بیش‌تر می‌شود. تمام سعی خود را به کار بگیرید تا هرچه زودتر پستانک را از او دور کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.