شناخت افسردگی مالیخولیایی و راهکار های درمان

افسردگی مالیخولیایی چیست؟

افسردگی مالیخولیک نوعی اختلال افسردگی اساسی (MDD) است که با ویژگی های مالیخولیایی ظاهر می شود. اگرچه در گذشته افسردگی مالیخولیایی به عنوان یک اختلال مشخص دیده می شد ، انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) دیگر آن را به عنوان یک بیماری روانی جداگانه تشخیص نمی دهد. در عوض ، مالیخولیا اکنون به عنوان یک مشخص کننده برای MDD – یعنی یک نوع فرعی از اختلال افسردگی اساسی – دیده می شود.

MDD یک بیماری قابل توجه روانی است که با احساس مداوم و شدید غم و ناامیدی مشخص می شود. این اختلال می تواند بسیاری از زمینه های زندگی ، از جمله کار ، مدرسه و روابط را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است بر روحیه و رفتار و همچنین عملکردهای مختلف جسمی مانند اشتها و خواب تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به MDD معمولاً علاقه خود به فعالیتهایی را که قبلاً لذت می بردند از دست می دهند و در گذراندن روز مشکل دارند. گاهی اوقات ، ممکن است احساس کنند که زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد.

شدت و نوع علائم MDD در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برخی از افراد علائم سنتی MDD را تجربه می کنند، در حالی که دیگران سندرم های اضافی مانند مالیخولیا و کاتاتونیا ایجاد می کنند. بیشتر علائم را می توان با درمان کنترل کرد ، که ممکن است شامل دارو و گفتاردرمانی باشد.

علائم افسردگی مالیخولیایی

افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی ممکن است علائم MDD را تجربه کنند ، مانند:

احساس مداوم غم و اندوه شدید برای مدت زمان طولانی

از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که زمانی لذت بخش بودند

کمبود انرژی یا احساس خستگی

احساس اضطراب یا تحریک پذیری

خوردن زیاد یا خیلی کم

خوابیدن زیاد یا کم

اقدام به خودکشی

تشخیص افسردگی مالیخولیایی

APA دیگر افسردگی مالیخولیک را به عنوان یک نوع متمایز از افسردگی تشخیص نمی دهد و به عنوان یک نوع MDD ذکر شده است. وقتی کسی علائم افسردگی و مالیخولیا را نشان می دهد ، تشخیص “اختلال افسردگی اساسی با ویژگی های مالیخولیایی” است. برای تعیین این تشخیص ، پزشک معمولاً برخی از سوالات زیر را می پرسد:

آیا از بلند شدن از رختخواب و شروع صبح مشکل دارید؟

علائم شما به طور کلی صبح یا عصر بدتر است؟

چطور می خوابی؟

آیا در الگوی خواب شما تغییری ایجاد شده است؟

یک روز معمولی برای شما چگونه است؟

آیا اخیراً برنامه روزانه شما تغییر کرده است؟

آیا از همان کارهای قبلی لذت می برید؟

چه اتفاقی باعث بهبود روحیه شما می شود؟

آیا بیش از حد معمول در تمرکز مشکل دارید؟

درمان های افسردگی مالیخولیایی

MDD اغلب با داروهای ضد افسردگی جدیدتر مانند مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) درمان می شود. این داروها شامل داروهای معروف مانند فلوکستین (Prozac) ، سیتالوپرام (Celexa) یا پاروکستین (Paxil) هستند. با این حال ، بسیاری از افرادی که MDD با ویژگی های مالیخولیایی دارند ، ممکن است به داروهای ضد افسردگی قدیمی مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) و همچنین مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین ، مانند ونلافاکسین (Effexor) واکنش بهتری نشان دهند. این داروها به مهار تجزیه سروتونین و نوراپی نفرین در مغز کمک می کنند و در نتیجه مقادیر بیشتری از این مواد شیمیایی “احساس خوبی” دارند. بعضی اوقات ، ممکن است از داروهای ضد روان پریشی غیرمعمول مانند Abilify (آریپیپرازول) برای تقویت اثرات ضد افسردگی استفاده شود.

علاوه بر دارو ، مکالمه درمانی برای معالجه افرادی که MDD با ویژگی های مالیخولیایی دارند معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از این دو روش درمانی معمولاً موثرتر از هر دو روش به تنهایی است. گفتگوی درمانی شامل ملاقات منظم با یک درمانگر برای بحث در مورد علائم و موضوعات مربوط به آن است. این می تواند به مردم نشان دهد که چگونه:

با بحران یا رویداد استرس زای دیگر سازگار شوید

باورها و رفتارهای منفی را با رفتارهای مثبت و سالم جایگزین کنید

مهارت های ارتباطی را بهبود ببخشید

کنار آمدن با چالش ها و حل مشکلات

افزایش عزت نفس

دوباره احساس رضایت و کنترل در زندگی را بدست آوریم

گروه درمانی می تواند به روشی مشابه کمک کند و به شما این توانایی را می دهد که احساسات خود را با افرادی که می توانند رابطه برقرار کنند به اشتراک بگذارید.

در موارد شدید ، ممکن است الکتروشوک درمانی (ECT) برای کمک به تسکین علائم MDD با ویژگی های مالیخولیایی انجام شود. این روش درمانی شامل اتصال الکترودهایی به سر است که تکانه های الکتریکی را به مغز می فرستد و تشنج خفیفی ایجاد می کند. ECT اکنون یک درمان ایمن و م forثر برای اختلالات خلقی و بیماری های روانی قلمداد می شود ، اما هنوز هم ننگی در اطراف آن وجود دارد. در نتیجه ، ممکن است به عنوان درمان اولیه برای علائم مالیخولیا استفاده نشود. با این حال ، ترکیبی از دارو ، گفتگوی درمانی و ECT ممکن است بهترین درمان برای MDD با ویژگی های مالیخولیایی باشد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.