علت سیاهی دور چشم چیست؛ چگونه آن را رفع کنیم؟

گاهی وقتی به خود نگاه میکنیم تغییرات زیادی را در صورت خود حس میکنیم مثل سیاهی زیر چشم. سیاهی زیر چشم واقعا تاثیر بدی بر چهره افراد میگذارد و صورت را کمی زشت میکند. اما اگر به دنبال علت آن باشیم چیزی نصیبمان نم یشود. به راستی علت سیاهی زیر چشم چیست؟آیا به دلیل کار زیاد است؟ یا کم خوابی؟ آیا راه درمانی دارد؟ امروز در خدمت شما هستیم تا سیاهی زیر چشم را بهتر بشناسیم و راه درمان آن راه یاد بگیریم پس با ما همراه باشید.

تیرگی و سیاهی دور چشم، از مشکلات رایج در مردان و زنان است. تیرگی‌ و سیاهی دور چشم روی ظاهر فرد اثر گذاشته و سن را بالاتر نشان می‌دهد. متأسفانه برطرف کردن سیاهی دور چشم نیز دشوار است.

سیاهی دور چشم

درمان گودی و سیاهی زیر چشم

سیاهی دور چشم بیشتر در چه کسانی بروز پیدا می‌کند؟

در حالی که سیاهی دور چشم می‌تواند در هر فردی بروز پیدا کند، اما در برخی شایع‌تر است، از جمله:

    افراد مسن

    افراد مستعد به لحاظ ژنتیکی (افرادی دارای هیپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های پوستی)

    افرادی غیر از نژاد سفید (پوست‌های تیره‌تر بیشتر مستعد ابتلا به لکه‌های پوستی هستند)

اگرچه ممکن است خستگی، معقول‌ترین علت سیاهی و تیرگی دور چشم باشد. اما عوامل زیاد دیگری نیز در بروز این مشکل نقش دارند. در بیشتر موارد، سیاهی دور چشم جای نگرانی ندارد و نیازی هم به درمان‌های پزشک نیست.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

عوامل موثر متعددی در بروز سیاهی دور چشم نقش دارند که عبارتند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی بیش از حد یا خوابیدن در ساعات غیرمعمول، می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود. کم‌خوابی می‌تواند باعث کدر یا رنگ‌پریدگی پوست شده و بافت‌های تیره و عروق خونی زیر پوست را نمایان سازد. کم‌خوابی همچنین موجب تجمع مایعات زیر چشم و پف کردن آن مي‌شود. از این رو، سیاهی دور چشم در واقع ممکن است همان سایه‌ی پف‌های زیر چشم نیز باشد.

سن

روند طبیعی پیری یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی دور چشم است. هرچه سن بالاتر می‌رود، پوست نیز نازک‌تر می‌شود. همچنین با افزایش سن، چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز کاهش پیدا می‌کند. با کاهش کشسانی و نازک شدن پوست، عروق زیر پوست و در نتیجه سیاهی دور چشم، نمایان‌تر می‌شود.

خستگی چشم

خیره شدن برای مدت طولانی به تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر موجب خستگی زیاد چشم می‌شود. این خستگی می‌تواند باعث بزرگ شدن عروق خونی دور چشم شده و در نتیجه پوست اطراف چشم را تیره‌تر نشان دهد.

 

انواع آلرژی‌ها

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم نیز می‌تواند منجر به سیاهی دور چشم شود. در هنگام واکنش آلرژیک، بدن به عنوان پاسخ ایمنی برای مقابله با باکتری‌های مضر، هیستامین ترشح می‌کند. هیستامین علاوه بر علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند خارش، قرمزی و پف چشم، باعث می‌شود که عروق خونی گشاد شده و زیر پوست نمایان‌تر شود.

آلرژی همینطور می‌تواند باعث شود بیشتر نواحی اطراف چشم را مالش داده یا بخارانید. این اقدامات باعث بدتر شدن علائم و به التهاب، ورم و پارگی عروق خونی منتهی می‌شود و می‌تواند به ایجاد سایه‌های تیره دور چشم کمک کند.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن از علل رایج تیرگی و سیاهی دور چشم است. زمانی که بدن به مقدار کافی آب دریافت نکند، پوست زیر چشم کدر شده و چشم‌ها نیز گود افتاده به نظر می‌رسند. این مسئله به دلیل نزدیکی چشم‌ها به استخوان اصلی و زیرین است.

 

مواجهه زیاد با نور آفتاب

علت سیاهی دور چشم

مواجهه زیاد با نور آفتاب باعث می‌شود، بدن مقادیر زیادی ملانین تولید کند. ملانین، همان رنگدانه‌ای است که در تعیین رنگ پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. مواجه زیاد با نور آفتاب، به خصوص در نواحی صورت و چشم، می‌تواند باعث تیرگی رنگدانه‌های پوست دور چشم شود.

عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی هم در تیرگی و سیاهی دور چشم نقش دارد. صفات ژنتیکی می‌تواند در دوران کودکی ظهور پیدا کند یا اینکه با افزایش سن بدتر شده و یا اینکه به تدریج برطرف شود. استعداد ژنتیکی نسبت به برخی بیماری‌ها مانند بیماری تیروئید نیز می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود.

روش‌های درمان سیاهی زیر چشم‌ها

در ادامه به درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی که روی رفع سیاهی دور چشم تاثیر دارند خواهیم پرداخت.

 

درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم بستگی به علت اصلی آن دارد. با این حال، برخی درمان‌های خانگی می‌توانند به برطرف شدن آن کمک کنند. برخی از متداول‌ترین درمان‌های خانگی عبارتند از:

استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و انقباض عروق گشاد شده کمک کند. با این کار، پف زیر چشم کاهش پیدا کرده و تیرگی دور چشم برطرف می‌شود. چند قالب یخ را داخل پارچه‌ای تمیز پیچیده و روی چشم بگذارید. همچنین می‌توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست زیر چشم بگذارید. می‌توانید با گرم شدن پارچه یا آب شدن یخ، این کار را دوباره تکرار کنید.

خواب بیشتر: جبران خواب نیز می‌تواند به کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم کمک کند. کم‌خوابی باعث کدر یا رنگ‌پریدگی پوست شده و تیرگی‌ها و سیاهی‌های دور چشم را نمایان‌تر می‌کند. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، سعی کنید خواب خود را تنظیم کرده و بین ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌‌روز بخوابید.

بالا نگه داشتن سر هنگام خواب: اگرچه کم‌خوابی می‌تواند نقش مهمی در تیرگی و پف زیر چشم داشته باشد، اما گاهی اوقات ممکن است نحوه‌ی خواب علت اصلی آن باشد. سعی کنید، هنگام خواب، سر خود را با چند بالش بالا نگه دارید تا از تجمع مایعات زیر چشم که موجب پف و تورم می‌شوند جلوگیری کنید.

استفاده از چای کیسه‌ای: استفاده از چای کیسه‌ای سرد نیز می‌تواند به بهبود سیاهی دور چشم کمک کند. چای دارای کافئین و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود، عروق خونی را منقبض کرده و از تجمع مایع زیر چشم جلوگیری کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کنید. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن، کیسه چای را برای مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشم بسته بگذارید. بعد از برداشتن، چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

آرایش دور چشم: آرایش نمی‌تواند به برطرف کردن تیرگی و سیاهی دور چشم کمکی کند، اما می‌توانید با آرایش، سیاهی دور چشم را موقتا محو کنید. انواع کانسیلرها می‌توانند برای محو کردن سیاهی دور چشم مفید باشند. با این حال، مانند هر نوع داروی موضعی یا لوازم آرایشی دیگری، سعی کنید از محصولات مناسب استفاده کنید. برخی لوازم آرایشی می‌توانند علائم را بدتر کرده و موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شوند. در صورت بروز هر گونه علائمی، استفاده از لوازم آرایشی را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم

برای درمان سیاهی و تیرگی دور چشم، راه‌حل‌های موثرتر و پایدارتری نیز در دسترس است. برخی از روش‌های درمانی متداول عبارتند از:

رفع سیاهی دور چشم

    استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی برای کاهش رنگدانه

    عمل جراحی لیزر برای لایه‌برداری و سفت کردن پوست

    خالکوبی پزشکی برای تزریق رنگدانه درون پوست

    استفاده از پرکننده‌ی بافت برای پنهان کردن عروق خونی و رنگدانه‌های تیره

    برداشتن چربی اضافی، برداشتن سلول‌های چربی‌ و پوست اضافی نیز می‌تواند باعث صافی و نرمی سطح پوست شود

    تزریق چربی یا ژل تزریقی مصنوعی

قبل از اینکه هر کدام از گزینه‌های درمانی فوق را انتخاب کنید، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. اغلب درمان‌های تهاجمی و عمل‌های جراحی، پرهزینه و دردناک بوده و بهبودی آن نیاز به زمان طولانی دارد.

 چنانچه گفته شد، برای بسیاری، تیرگی و سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه‌ی روند طبیعی پیری یا کم‌خوابی است. اگرچه درمان‌های خانگی و پزشکی متعددی برای سیاهی دور چشم وجود دارد، اما این مشکل معمولا علامت هشداردهنده‌ای نیست. با این حال، در صورت تغییر تدریجی و بدتر شدن تیرگی یا تورم دور چشم، بهتر است به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.