فواید ماهی در سلامتی بدن


۱. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب بلند زنجیره‌ی EPA و DHA محسوب می‌شود. ۱۰۰ گرم از این ماهی چرب، حاوی ۲٫۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است. همین میزان از ماهی سالمون وحشی، ۲٫۶ گرم امگا ۳ دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ بر خلاف بسیاری از چربی‌ها، ضروری تلقی می‌شوند؛ این یعنی به دلیل اینکه بدن نمی‌تواند این نوع چربی را تولید کند، باید آن‌ را از مواد غذایی دریافت کنید.

برای اسیدهای چرب امگا ۳ میزان مصرف توصیه‌ شده در روز وجود ندارد، با این حال بسیاری از سازمان‌های سلامت توصیه می‌کنند بزرگسالان هر روز دست‌کم ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم EPA و DHA دریافت کنند. EPA و DHA فواید زیادی برای سلامتی دارند؛ به طور مثال در کاهش التهاب، کم کردن فشار خون، بهبود عملکرد سلول‌هایی که سرخرگ را می‌پوشانند و کاهش احتمال ابتلا به سرطان مفید هستند.

یک بررسی بر روی ۱۶ مطالعه‌ی کنترل شده در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که مصرف ۰٫۴۵ تا ۴٫۵ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ در روز منجر به بهبود چشمگیر عملکرد سرخرگ شد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که دریافت این اسیدهای چرب از طریق خوردن ماهی، به اندازه‌ی مصرف کپسول روغن ماهی مؤثر است. توصیه می‌شود دو بار در هفته ماهی بخورید تا اسیدهای چرب امگا ۳ لازم بدنتان را دریافت کنید.

۲. منبع عالی پروتئین است

ماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است. پروتئین مانند اسیدهای چرب امگا ۳، یک ماده‌ی مغذی ضروری محسوب می‌شود که باید آن را از مواد غذایی تأمین کنید. پروتئین نقش‌های مهمی در بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به کمک به بهبود بدن بعد از جراحت، محافظت از سلامت استخوان‌ها، حفظ توده‌ی عضلانی طی فرآیند کاهش وزن و پیری اشاره کنیم.

تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که در هر وعده‌ی غذایی باید دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین باکیفیت دریافت کنید. حدود ۱۱۰ گرم ماهی سالمون حاوی ۲۲ تا ۲۵ گرم پروتئین است.

۳. بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند


بدن ما علاوه بر مواد مغذی ضروری، به پروتئین هم برای حفظ سلامت پوست و عضله‌سازی نیاز دارد. پروتئین به بدن برای ساخت و ترمیم بافت‌ها بعد از جراحت کمک می‌کند. همچنین در افزایش تراکم استخوان‌ها مؤثر است.

ماهی سالمون منبع خوبی از پروتئین به شمار می‌رود.

۴. مقدار زیادی ویتامین دارد

 

یکی دیگر از خواص ماهی سالمون این است که منبع عالی ویتامین‌های B به حساب می‌آید. ۱۰۰ گرم ماهی سالمون وحشی حاوی ویتامین‌های B زیر است؛

  • ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B1 (تیامین)
  • ۲۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B3 (نیاسین)
  • ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ۴۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B6
  • ۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B9 (اسید فولیک)
  • ۵۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B12

این ویتامین‌ها در چندین فرآیند مهم بدن نقش دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به تبدیل غذا به انرژی، ساخت و ترمیم DNA و کاهش التهاب (که منجر به بیماری قلبی می‌شود.) اشاره کنیم. مطالعات نشان داده‌اند که تمام ویتامین‌های B در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا مغز و سیستم عصبی در سطح بهینه عمل کنند. متأسفانه بعضی از افراد دچار کمبود یک یا چند نوع از ویتامین‌های B هستند.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.