چگونه جلوی پیر شدن بدن را بگیریم

مردم عمر طولانی تر دارند و دیدگاه ها درباره پیری تغییر می کند. بیماری و ناتوانی زمانی بخشی اجتناب ناپذیر در افزایش سن محسوب می شد، اما این دیگر صحت ندارد. در حالی که پیری ما را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار می دهد، بسیاری از افراد مسن می توانند تا سالهای بیشتری سالم و فعال باشند. در ادامه مطلب به نکاتی در این مورد خواهیم پرداخت. 

ویتامین B

بیماری آلزایمر می‌تواند حتی فعال‌ترین ذهن‌ها را نیز نابود کند. محققان به تازگی کشف کرده‌اند که کوچک شدن مغز، یک شاخص مهم برای افزایش خطر است.

نشان داده شده که ویتامین B، جلوی کوچک شدن اندازه‌ی مغز را می‌گیرد. تحقیقاتی که سال گذشته در نشریه‌ی مجموعه‌ی مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، نشان داده است افرادی که مکمل‌های ویتامین Bمصرف کرده‌اند، نسبت به کسانی که دارونما خورده‌اند، ۹۰ درصد کمتر مغزشان کوچک شده است!

ویتامین B در تخم مرغ، غلات غنی شده، لبنیات، ماهی و گوشت وجود دارد. ویتامین B در ترکیب با فولات، سطح هموسیستئین بدن را کاهش می‌دهد. هموسیستئین، آمینو اسیدی است که به گفته‌ی مرکز آلزایمر استرالیا، با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری‌های روانی دیگر در ارتباط است.

منیزیم

دکتر مشهور آمریکایی «مهمت آز»، از منیزیم بعنوان مهمترین ماده‌ی معدنی یاد می‌کند، زیرا در حدود ۳۰۰ فعالیت بدن نقش دارد. نه تنها به قلب، سیستم ایمنی و سلامت استخوان ما کمک می‌کند، بلکه در حفظ عضله و عملکرد عصب نیز نقشی حیاتی دارد.

با این حال، مانند کلسیم با بالا رفتن سن، بدن مقدار کمتری از آن را جذب می‌کند. علاوه بر آن، بعضی از داروهایی که با افزایش سن به آنها نیاز داریم (مانند دیورتیک‌ها) می‌توانند میزان جذب منیزیم را کاهش دهند.

خانم‌ها باید سعی کنند که روزانه ۳۲۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنند و آقایان ۴۰۰ میلی‌گرم. شما می‌توانید این مقدار را با خوردن روزانه ۵ وعده از هریک از مواد زیر بدست بیاورید:

نصف فنجان کوینولا، نصف فنجان اسفناج پخته، یک فنجان برنج قهوه‌ای، یک فنجان لوبیا، یک فنجان عدس و یا دو عدد موز.

امگا ۳

بنظر می‌رسد که دانشمندان، هر هفته یکی دیگر از مزایای این اسید چرب ضروری را کشف می‌کنند! این اسید برای کمک به بیماری های قلبی عروقی، کنترل دیابت و کاهش علائم افسردگی مفید است. امگا ۳ همچنین می‌تواند به شما کمک کند که از سال‌های بازنشستگی‌تان لذت ببرید.

مطالعات نشان می‌دهند که این اسید می‌تواند سطح کلسیم بدن شما را افزایش دهد و علائم التهاب مفاصل را کاهش دهد.

یک مزیت دیگر امگا ۳ که کمتر شناخته شده است، این است که در مقابل «دژنراسیون ماکولا» که منجر به نابینایی می‌شود، از ما حفاظت می‌کند. از هر ۷ نفر ۱ نفر این بیماری را تجربه می‌کند.

بر طبق تحقیقی که در آمریکا روی بیش از ۳۰۰۰ فرد بالای ۴۹ سال انجام شد، آنهایی که ماهی بیشتری خورده بودند، به احتمال کمتری به این بیماری دچار شدند.

ماهی، یکی از بهترین منابع امگا ۳ است، مخصوصا انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین، ماهی تن و شاه ماهی

ایزوتیوسیانات

این ترکیبات که بطور طبیعی ضد سرطان هستند، در طی هضم کلم‌هایی مانند گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم شاهی، آزاد می‌شوند.

گفته می‌شود که آنها از فعالیت مواد سرطان‌زا جلوگیری می‌کنند، جلوی آسیب DNA سلول را می‌گیرند و ضد باکتری و ضد التهاب هم هستند. ثابت شده که این ترکیبات در برابر سرطان مثانه، سرطان پروستات و ریه از بدن محافظت می‌کنند.

برای اینکه از این مزایای حفاظتی استفاده کنید، مجبور نیستید که رژیم غذایی‌تان را کلا تغییر دهید. ثابت شده که فقط یک سهم اضافی (مانند دو عدد کلم بروکلی)در هفته، خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

کلسیم

از آنجا که با بالا رفتن سن، استخوان‌ها شکننده می‌شوند، مصرف کافی کلسیم بسیار مهم است. با این حال، بدن شما با کم کاری در جذب این ماده، به ضرر شما کار می‌کند.

با افزایش سن، کلسیم، کمتر توسط روده جذب می‌شود و بیشتر آن از طریق کلیه‌ها دفع می‌گردد. بنابراین برای اینکه کلسیم کافی جذب کنید، باید مصرف کلسیم را افزایش دهید. خانم‌های بالای ۵۰ سال و آقایان بالای ۷۰ سال، روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.

انجمن پوکی استخوان استرالیا، توصیه می‌کند که ۳ تا ۵ بار در روز غذاهای سرشار از کلسیم مصرف کنید. بهترین منابع کلسیم، شیر، پنیر، ماهی ساردین، ماهی آزاد و سبزیجات هستند.

ماست نیز منبع کلسیم است، اما فایده‌ی دیگری هم دارد، به شما کمک می‌کند تا دندان‌هایتان را بمدت طولانی‌تری حفظ کنید. یک مطالعه‌ی ژاپنی که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی پریودنتولوژی منتشر شد، نشان داد احتمال مبتلا شدن افرادی که در روز حداقل یک چهارم فنجان ماست مصرف می‌کنند به بیماری‌های لثه، ۶۰ درصد کمتر است و ۵۰ درصد هم کمتر احتمال دارد که دندان‌هایشان را از دست بدهند!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.