آیا ام آر آی واقعا برای بیمار خطر دارد؟

تصویرسازی تشدید مغناطیسی (Magnetic resonance imaging) یا MRI آزمایشی است که برای مشخص شدن میزان موفقیت درمان استفاده می شود. ام آر آی می تواند در تشخیص مواردی چون آسیب عروق خونی، آسیب مغزی، سرطان، سکته و … کمک حال پزشکان شود. در این روش بر خلاف عکسبرداری پرتو ایکس و سی‌تی اسکن، در ام آر آی از تشعشع یونیزه استفاده نمی شود. اما این روش هم ممکن است با خطراتی همراه باشد. با بخش سلامت سایت تاریخ ما همراه باشید.

آماده سازی های قبل از انجام ام آر آی
یکی از مهمترین موارد در مورد آماده سازی بیمار برای انجام عملیات ام آر آی، آماده سازی روحی روانی وی برای مواجهه با شنیدن صداهای نسبتا آزاردهنده حین انجام عملیات و همچنین ترس از قرار گیری وی در محیط تنگ دستگاه ام آر آی در زمان تصویر برداری است.گاهی حتی شاید نیاز به گذاشتن پنبه در گوش بیمار می باشد.
یکی دیگر از موارد مهم تکان نخوردن بیمار حین انجام ام آر آی می¬باشد. به دلیل نوع عکس برداری لایه به لایه در روش ام آر آی باید از کوچکترین تکان های بیمار جلوگیری به عمل آید. در مواردی مانند ام آر آی کودکان کم سن و سال و کسانی که از قرارگیری در محیط های بسته و تنگ هراس دارند ، برای جلوگیری از حرکت بیمار شاید حتی نیاز به بیهوش کردن وی باشد.

در پایان باید گفت که  بیماران باید پیش از تزریق ماده حاجب هر گونه  حساسیت غذایی و دارویی را به پرسنل اطلاع دهند و از سه الی چهار ساعت قبل ناشتا باشند.
در کل می توان گفت ام آر آی بیش از آنکه نیاز به آماده سازی فیزیکی خاصی قبل از انجام داشته باشد، همانند عملیاتی همچون کولونوسکوپی، بیشتر از لحاظ روحی روانی نیاز به آماده سازی دارد.
وسایلی که نباید در حین انجام ام آر آی به همراه داشته باشید:

  • اشیای فلزی
  • کارت های اعتباری
  • جواهرآلات
  • لباس هایی که دارای هرگونه فلزی باشند.
  • کلیپس و گیره مو
  • ساعت
  • کمربند

حساسیت عدم به همراه داشتن اشیای فلزی تا حدی است که به بیماران توصیه می گردد حتی آرایش هم نداشته باشند و دلیل آن هم احتمال وجود فلز سرب در مواد آرایشی است.
همچنین داشتن قطعات فلزی در بدن مانند سمعک،  باتری یا دریچه مصنوعی قلب، ، حلزون گوش، هر گونه شنت فلزی مغز و پلاتین در اندام‌ها می‌تواند منجر به خطر حین انجام عملیات ام‌آر‌آی شود، بیماران باید پیش از تصویربرداری تمام قطعات فلزی را از بدن خود خارج کرده و فقط با لباس‌های یک بار مصرف مخصوص وارد اتاق تصویربرداری شوند.


خطرات و مضرات ام آر آی
همان طور که در بخش قبلی گفته شد ام آر آی حتی نسبت به روش معمولی و قدیمی تصویربرداری اشعه ایکس هم کم خطر تر بوده و از هر کسی و در هر شرایطی می¬توان ام آر آی گرفت. به طور مثال طی دوران بارداری  و برای بیماران قلبی عروقی هم هیچگونه منعی برای انجام ام آر آی وجود ندارد. ولی انجام ام آر آی با تزریق در زمان حاملگی به جز در موارد ضرورت باید پرهیز شود.
میزان دقت عمیات ام آر آی
عملیات ام آر آی به خودی خود از دقت بالا و قابل قبولی برخوردار است . اما برای رفع هر گونه خطای احتمالی رعایت موارد زیر ضروری می باشد:

  • استفاده از رادیولوژیست های خبره و با تجربه
  • به کار گیری پروتکل‌ها و استانداردهای معین و ا مطابق با منابع علمی به روز
  •  استفاده از دستگاه با استاندارد به همراه ابزارها و نرم افزارهای تخصصی لازم

در کل می توان گفت روش ام آر آی در مقایسه با دقت بالای آن و اهمیت آن در فرایند تشخیص بیماریهای مختلف ، روشی بسیار کم خطر و کم عوارض محسوب می شود و با رعایت موارد گفته شده و انتخاب مرکز درمانی مناسب بدون نگرانی به انجام آن بپردازید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.