آیا تاول های سوختگی را بترکانیم؟

تاول های سوختگی وقتی پوست شما میسورد ایجاد میشود. این تاول ها اغلب بسیار دردناک هستند و پر از مایعات می شوند و بزرگ تر میشوند. اگر این تاول ها به موقع درمان نشوند ممکن است باعث عفونت پوست شود یا اثر سوختگی بر روی پوست باقی بماند.سوختگی ها بر حسب میزان و عمق سوختگی متفاوت اند و اگر عمق سوختگی پوست زیاد باید حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید و گر نه در سوختگی های سطحی با درمان های خانگی حل میشوند.اما موضوع اصلی بحث ما این است که آیا باید این تاول های دردناک را ترکاند؟آیا این کار باعث بهبود آن میشود یا نه؟

پزشک جراح  بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع)، از نحوه درمان تاول های سوختگی در مواقع ابتلا به این مشکل می گوید.

به گزارش “وب دا” در شیراز، دکتر “مهدی ایاز” در این خصوص، گفت: تاول به معنای جدا شدن لایه رویی پوست از لایه زیرین آن و جمع شدن مایع در بین این دو لایه تاول (BULA)است که به صورت کیسه ای پر از آب نمایان می شود.

او ادامه داد: گرمای شدید حاصل از آتش، بخار آب، روغن های داغ، الکتریسته، مواد شیمیایی، اسیدها و آب جوش به زخم شدن قسمتی از بدن منجر می شود که با تاول همراه است.

دکتر ایاز افزود: در اثر سوختگى ممكن است در مدت چند دقيقه يا چند ساعت تاول بوجود آيد و اندازه آن رفته رفته كمى افزايش يابد؛ تاول دارای سرم بدن و مقدار زيادى پروتئين است؛ وجود تاول دليلی برای سوختگى سطحى است؛ اگرچه ممكن است به ندرت در سوختگي هاى عميق هم مشاهده شود.

این پزشک جراح با بیان اینکه در صورت مراقبت درست، سوختگي هاى سطحى كمتر از سه هفته بدون تشكيل بافت اضافه(اسكار) بهبود مى يابد، اضافه کرد: پرسشی كه هميشه مطرح مى شود، اين است كه “در صورت تشكيل تاول چه اقدامى بايد انجام داد؟”

او ادامه داد: تاول هاى كوچك که حدود دو سانتيمتر يا كمى كمتر از يك بند انگشت فرد بزرگسال با قد متوسط هستند را بهتر است دست نخورده باقى گذاشت، چون مايع داخل تاول تا زمانى كه باز نشده باشد، استريل است و پوشش مناسبى براى زخم به حساب مى آيد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: تاول هاى كوچك در مدت چهار تا پنج روز ممكن است جذب شوند و در صورت جذب نشدن بعد از اين مدت، بهتر است براى معاينه نهايى و مشاهده وضعيت زخم و تخليه مايع تاول كه ممكن است عفونى شوند، تاول را به طور كامل جدا كرد، در حالت معمول در این مدت، زخم بهبودى قابل توجه پيدا كرده و درد آن از بين رفته است.

دکتر ایاز گفت: به نظر مى رسد اقدام درست بر اساس معاينه باشد و بر اين اساس بهتر است تاول هاى بالاى دو سانتيمتر و تاول هايى كه اختلال در حركات مفاصل ايجاد مى كنند يا در محل هاى زیر فشار مانند كف دست يا پا هستند و يا خود به خود ممكن است بتركند، تخليه شوند و پوست روى آنها تا چند روز دست نخورده باقی بماند؛ همچنین تاولى كه بر روى زانوى كودكی هفت ماهه است كه بر روی كف دست ها و زانو حركت مى كند، بهتر است در هر اندازه اى كه باشد تخليه شود.

او اضافه کرد: در مواردي كه تاول بزرگتر از دو سانتيمتر باشد، احتمال تركيدن خود به خود تاول زياد است، از این رو براى استفاده از پوست يك دست روى تاول به عنوان پانسمان زخم، بهتر است از همان ابتدا مايع تاول را خارج كرد؛ براى اين منظور با ايجاد شكافی كوچك در شرايط استريل و در كنار تاول، مايع درون آن را به آرامى خارج کرده و پوست تاول را به عنوان پانسمان موقت به مدت چهار تا پنج روز به روى زخم باقى مى گذاريم، با سر سوزن سرنگ استريل هم مي توان اين كار را انجام داد، اما به علت غليظ بودن مايع تاول ممكن است با اين روش نتوان به خوبى آن را تخليه كرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص دلیل نگهداشتن پوست تاول، گفت: در روزهاى نخست كه زخم تازه تر است، بهترين پوشش براى زخم، پوست فرد محسوب می شود.

دکتر ایاز یادآور شد: برای تاول هاى كوچك، پس از چهار تا پنج روز بايد براى معاينه زخم و شستشوى بهتر زير آن، پوست روى تاول را برداشت؛ در صورت سطحى بودن زخم زير پوست تاول، علاوه بر شستشو و استفاده از پمادهاى چرب كننده و خنثى كه ترميم زخم را به عقب نمى اندازند، پانسمان هم باید انجام شود.

او تاکید کرد: تشخيص عمق زخم سوختگى و شیوه درمان آن بايد با نظر پزشك باشد.

بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) شیراز، از بهمن سال 94، با دارا بودن آخرین استانداردهای روز در زمینه درمان مبتلایان به انواع سوختگی و ارایه خدمات ترمیمی به این بیماران، در شهر صدرای شیراز آغاز به کار کرده و آماده ارایه خدمات به مراجعان است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.