آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری می شود؟

یکی از سوالات رایج طرفداران تخم آفتاب گردان و کسانی که به فکر سلامتی خود هستند این است که آیا تخم آفتابگردان باعث چاقی آنها میشود یا خیر؟ چه میزان بر وزن آنها تاثیر میگذارد و آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ و اما آفتابگردان، گیاهی با پراکندگی بالا که می توان اثر آن را در بسیاری از نقاط سراسر جهان دید. این گیاه بیشتر برای استخراج انواع اسید ها و همچنین روغن تخمه آن کشت میشود با این حال تخمه های آن نیز طرفداران خاص خود را دارد:) با ما همراه باشید تا این گیاه و تخمه آن را بیشتر بشناسیم.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین های گروه ب، ویتامین ای، ویتامین ث و مواد معدنی بی شماری می باشد. هر صد گرم تخمه آفتابگردان شامل موارد زیر می باشد

ویتامین ب۱: ۱٫۴۸ میلی گرم / ویتامین ب۲: ۳۵۵/. میلی گرم / ویتامین ب۳: ۸٫۳۳۵ میلی گرم / ویتامین ب۵: ۱٫۱۳ میلی گرم / ویتامین ب۶: ۱٫۳۴۵ میلی گرم / ویتامین ب۹: ۲۲۹ میکروگرم / ویتامین ث: ۱٫۴ میلی گرم / ویتامین ای: ۳۵٫۱۷ میلی گرم / پروتئین: ۲۰٫۷۸ گرم / کلسیم: ۷۸ میلی گرم / آهن: ۵٫۲۵ میلی گرم / منیزیم: ۳۲۵ میلی گرم / منگنز: ۱٫۹۵ میلی گرم / فسفر: ۶۶۰ میلی گرم / پتاسیم: ۶۴۵ میلی گرم /سدیم: ۹ میلی گرم / روی: ۵ میلی گرم / چربی چند اشباع نشده: ۲۳٫۱۳۵ گرم / چربی تک اشباع نشده: ۱۸٫۵۲۸ گرم / چربی اشباع: ۴٫۴۵۵ گرم / چربی: ۵۱٫۴۶ گرم / فیبر: ۸٫۶ گرم / قندها: ۲٫۶۲ گرم / کربوهیدرات: ۲۰ گرم و انرژی در هر صد گرم: ۵۸۴ کیلو کالری

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری میشود؟

همانطور که مشاهده می کنید تخمه آفتابگردان دارای کالری بسیار بالایی می باشد. همچنین تخمه آفتابگردان منبعی غنی از انواع ویتامین ها و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن می باشد و مصرف آن برای سلامت بدن ضرورت دارد.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است؟

تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین، چربی های اشباع و غیر اشباع و کالری می باشد. بنابراین مصرف بیش از حد آن باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد. تخمه آفتابگردان یک خوراکی خوشمزه و مقوی می باشد و مصرف آن بین ایرانیان بسیار متداول است. هنگامی که یک کاسه تخمه آفتابگردان کنار خود گذاشته اید و در حال تخمه شکستن می باشید ممکن است ذهنتان درگیر این مسئله شود که آیا این حجم از تخمه باعث چاقی و افزایش وزن شما خواهد شد؟ پاسخ مثبت است. هر صد گرم تخمه آفتابگردان در حدود ۵۸۴ کیلو کالری انرژی وارد بدن می کند که این مقدار کالری رقم تقریبا بالایی می باشد.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری میشود؟

جالب است بدانید کالری تخمه آفتابگردان بو داده شده بیشتر از تخمه آفتابگردان خام است و ارزش غذایی تخمه آفتابگردان خام نیز بسیار بیشتر از تخمه آفتابگردان بو داده می باشد. بنابراین برای سلامت بدن و پرهیز از افزایش وزن اضافی بهتر است از مصرف تخمه آفتابگردان بو داده شده خودداری شود یا در صورتی که طعم تخمه بو داده شده را به طعم تخمه خام ترجیح می دهید تا حد امکان مصرف آن را به سی الی چهل گرم روزانه محدود کنید. همچنین شما می توانید برای در امان ماندن از کالری بالای تخمه آفتاب گردان با ورزش و فعالیت های جسمی انرژی وارد شده به بدنتان را بسوزانید.

افراد زیادی علاقه دارند هنگام تماشای تلویزیون و مخصوصا تماشای بازی های فوتبال تخمه بخورند، مصرف مداوم تخمه آفتابگردان در این حالت، به دلیل عدم تحرک بدن، باعث چاقی و افزایش وزن شما خواهد شد. جالب است بدانید اگر تخمه آفتابگردان شب مصرف شود تاثیر بیشتری بر چاقی خواهد گذاشت و مصرف آن در شب افزایش وزن بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

آیا تخمه آفتابگردان باعث لاغری می شود؟

شگفت زده خواهید شد اگر بگوییم که بله، تخمه افتابگردان باعث لاغری نیز می شود. تعجب نکنید. اگر چه مصرف مقدار زیادی تخمه آفتابگردان در طول روز باعث چاقی شما و افزایش وزنتان خواهد شد اما اگر از تخمه آفتابگردان در طول روز به میزان خیلی کم استفاده کنید، در دراز مدت لاغر خواهید شد و وزن کم خواهید کرد. از آن جایی که تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر و پروتئین است، مصرف آن به مقدار کم، باعث سیری طولانی مدت شما و کاهش اشتهای شما خواهد شد.

این کاهش اشتها در دراز مدت به کاهش وزن شما منجر می شود و با مصرف روزانه ده گرم تخمه آفتابگردان در طول یک الی دو ماه لاغر خواهید شد. علاوه بر این تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که باعث کاهش کلسترول خون می شود، البته روغن های موجود در تخمه آفتابگردان باعث افزایش چربی خون نیز خواهد شد. تخمه های آفتابگردان بو داده شده به دلیل نمک فراوانی که دارند باعث افزایش فشار خون نیز خواهند شد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.