آیا قرص پروپرانولول چاق کننده است؟

آیا قرص پروپرانولول چاق کننده است؟پروپرانولول یا پرانول یکی از داروهای تجویزی عمومی میباشد که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین برای درمان سردردها، میگرن، درد قفسه سینه، جلوگیری از حمله قلبی و کاهش استرس توصیه میشوند. اما بسیاری از افراد که این داروها را مصرف میکنند برایشان سوال است که آيا مصرف قرص پروپرانولول چاق کننده است یا خیر؟ در ادامه این مقاله به بررسی پیرامون پروپرانولول و عوارض آن خواهیم پرداخت.

قبل از مصرف پروپرانولول

اگر به داروی پروپرانولول حساسیت دارید یا دارای یکی از شرایط زیر می‌باشید، از آن استفاده نکنید.

  • آسم
  • ضربان قلب بسیار آهسته که باعث ضعف شما می‌شود .
  • بیماری قلبی جدی (مانند سندروم سینوس بیمار یا بلاک AV ) مگر اینکه در بدن خود دارای دستگاه ضربان ساز باشید.

پروپرانولول را چگونه مصرف کنم؟

در حین مصرف قرص پروپرانولول نکات زیر باید در نظر گرفته شود:

  • پروپرانولول را دقیقاً همانطور که توسط پزشک تجویز شده است مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود روی برچسب دارو را دنبال نمایید . گاهی اوقات ممکن است پزشک دوز دارو را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه حاصل می‌شود.
  • دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر از میزان توصیه شده ، یا در زمان طولانی‌تر از مدت توصیه شده مصرف نکنید. ممکن است افراد بزرگسال پروپرانولول را با غذا یا بدون آن مصرف کنند؛ اما همواره باید آن را به همان طریق مصرف کرد. هر روز دارو را سر زمان همیشگی مصرف کنید.
  • قرص‌ها را له نکنید، نجوید و نشکنید . کپسول‌های آهسته – رهش را باز نکنید . آن‌ها را کامل ببلعید.
  • داروی Hemangeol باید در حین تغذیه یا پس از تغذیه شدن به نوزاد داده شود. دوزهای دارو باید حداقل ۹ ساعت از یکدیگر فاصله داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما در دوره مصرف این دارو به طور منظم تغذیه می‌شود. در صورت بروز هر گونه تغییر در وزن نوزاد به پزشک اطلاع دهید. دوزهای داروی Hemangeol به وزن کودک بستگی دارد و هر گونه تغییر وزن می‌تواند میزان دوز دارویی فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اگر کودکی که داروی Hemangeol مصرف می‌کند، بیمار شده و استفراغ می‌کند یا هیچ اشتهایی به غذا خوردن ندارد، با پزشک تماس بگیرید

داروی پروپرانولول چه احساسی به شما می‌دهد؟

پروپرانولول تاثیرات فیزیکی اضطراب را مسدود می‌کند. به این معنا که در صورت مصرف این دارو، هنگام عصبی شدن، ضربان قلب، تعریق و لرزش را تجربه نخواهید کرد. پروپرانولول با مسدود کردن علائم جسمانی اضطراب، به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید، کمتر عصبی شوید و بیشتر خونسرد باشید.

تاثیرات پروپرانولول چقدر باقی می‌ماند؟

داروی پروپرانولول نیمه عمر ۸ تا ۱۰ ساعته دارد؛ به این معنا که تقریبا نیمی از دوز دارو پس از ۸ تا ۱۰ ساعت همچنان در بدن شما فعال خواهد بود؛ با این حال اثرات قابل توجه دارو تا حدود ۱۲ ساعت، یعنی کمی طولانی تر از نیمه عمر پروپرانولول باقی می‌ماند.

برای اضطراب باید چقدر پروپرانولول مصرف کرد؟

داروی پروپرانولول در قرص‌های ۱۰ میلی گرم، ۴۰ میلی‌گرم، ۸۰ میلی گرم و ۱۶۰ میلی گرم تولید می‌شوند. دوز استاندارد پروپرانولول برای درمان اضطراب عملکرد یا اضطراب اجتماعی، بسته به شدت علائم و پاسخ بدن به دارو، از ۱۰ تا ۸۰ میلی گرم متغیر است. همانطور که در سایر داروها هیچ دوز یکسانی که برای تمام افراد مناسب باشد وجود ندارد، درباره داروی پروپرانولول نیز همین گونه است. ممکن است پزشک بسته به علائم، وزن بدن و پاسخ بدن به دارو، قبل از وقایع مضطرب کننده ، میزان متوسط یا زیادی از دوز پروپرانولول را توصیه کند.

اگر پروپرانول برای بیماری قلبی تجویز شده است، به دقت دستورالعملهای پزشک خود را دنبال کنید و فقط طبق تجویز پزشک از پروپرانولول استفاده کنید.

عوارض جانبی پروپرانولول چیست؟

در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک به پروپرانولول مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو، از اورژانس پزشکی کمک بخواهید.

عوارض جانبی رایج پروپرانولول می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، درد، معده
  • کاهش تمایل جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکل داشتن در ارگاسم.
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)
  • احساس خستگیآیا قرص پروپرانولول چاق کننده است؟

آیا داروی پروپرانول اعتیاد آور است؟

پروپرانول یک داروی اعتیاد آور از نظر جسمی نیست. با این حال ممکن است به احساس آرامشی که به همراه می‌آورد، عادت کنید. به خصوص اگر اغلب اضطراب عملکرد یا اضطراب اجتماعی را تجربه می‌کنید.

آیا پروپرانولول می‌تواند با سایر داروها تداخل دارویی داشته باشد؟

درباره تمام داروهایی که استفاده می‌کنید و داروهایی که در حین درمان با پروپرانولول مصرف آنها را آغاز یا متوقف کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. به خصوص داروهای زیر:

  • رقیق کننده خون وارفارین کومادین، جانتوون
  • داروی ضد افسردگی آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دزیپرامین، ایمی پرامین و غیره
  • داروهایی که برای درمان فشار خون بالا یا اختلالات پروستات به کار می‌روند (دوکسازوسین، پرازوسین، ترازوسین)
  • داروهای قلب یا فشار خون مانند آمیودارون، دیلتیازم، پروپافنون، کینیدین، وراپامیل و غیره .
  • داروهای NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) آسپرین، ایبوپروفن (Motrin، Advil)، ناپروکسن (Aleve)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره

اگر یک بار مصرف یکی از دوزهای داروی خود را فراموش کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

برای پروپرانولول منظم (کوتاه اثر): به محض به خاطر آوردن مصرف دارو، آن را استفاده کنید. اگر کمتر از ۴ ساعت تا مصرف دوز داروی بعدی شما باقی مانده است، آن را مصرف نکنید.

برای پروپرانول آهسته – رهش: به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را مصرف کنید؛ اما اگر تا مصرف دوز بعدی دارو کمتر از ۸ ساعت مانده است، از مصرف دوز از دست رفته خود صرف نظر کنید.

هرگز برای جبران فراموش کردن مصرف دوز قبلی، داروی اضافه مصرف نکنید.

3 دیدگاه

  1. با سلام وتشکرازاطلاعات مفیدتان . ایا ممکن هست پروپرانول ا وزن زیادی ایجاد کند . من با مصرف چند دارو ازقبیل پراپرانول و گابا پانتین و فلوکسامین و فلوکسیتین 15 کیلو به وزنم اضافه شده . تشکرمیکنم جواب سیوالم را بدهید . با تشکر

    1. با سلام. در درجه اول بابت الطافی که به ما دارین ممنونم . بله طبق گزارش های اعلام شده مصرف این دارو در طولانی مدت سبب افزایش وزن شده است البته در کوتاه مدت گزارشی مبنی بر اضافه وزن وجود ندارد.این به مدت زمان استفاده شما برمیگردد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.