تاثیر شیر مادر بر سلامت ذهن کودک

تاثیر شیر مادر بر سلامت ذهن کودک

خاصیت شیر مادر برای رشد مغز کودک و سلامت ذهنی کودک بسیار زیاد است و مادرانی که شیر خود را از فرزندشان دریغ میکنند سخت در اشتباهند. در ادامه این مقاله اهمیت شیر مادر بر سلامت  نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شیر مادر در سلامت ذهنی کودک چه تاثیری دارد؟

تغذیه کودک با شیر مادر یکی از متداول‌ترین توصیه‌هایی است که به مادران می‌شود. تاثیر شیر مادر بر رشد و سلامت کودک از همان سال‌های اولیه مشخص می‌شود. شیر مادر، شیری است که توسط غدد پستان در سینه مادر برای تغذیه نوزاد تولید می‌شود. این ماده خوراکی منبع اصلی تأمین مواد مغذی برای نوزادان قبل از توانایی آن‌ها در خوردن غذاهای دیگر است.

تاثیر اولین شیردهی بر سیستم ایمنی کودک

اولین شیری که مادر به نوزاد تازه متولد شده می‌دهد، آغوز نام دارد. آغوز مایعی زرد رنگ و غلیظ است که کلستروم یا ماک هم نامیده می‌شود. این مایع در 7 روز اول زایمان تولید می‌شود

ایمونوگلوبولین‌هایی که در آغوز وجود دارد باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن نوزاد قوی و کامل شود و در برابر بیماری او را محافظت کند. این مایع وارد روده‌های کودک شده و باعث حفاظت روده هایش می‌شود و از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. به طورکلی شیر مادر، کودک را در برابر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ایمن می‌کند.

تاثیر شیر مادر بر سلامت ذهن کودک

تاثیر شیر مادر بر سیستم گوارش کودک

روده نوزاد هنگام تولد، عملکرد نارس دارد و به دست آوردن قابلیت نفوذناپذیری در مقابل عوامل بیماری زا چند هفته زمان می‌برد. مطالعات نشان می‌دهند شیر مادر، باعث می‌شود این زمان کوتاه‌تر شده و ایمونوگلوبولین‌های موجود در شیر، سطح روده شیرخوار را بپوشاند و او را در مقابل عوامل بیماری زا ایمن کند.

تاثیر شیر مادر بر وزن گیری کودک

کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند سلول‌های چربی بیشتری ذخیره کرده و در آینده بیشتر مستعد چاقی می‌باشند. در واقع تغذیه با شیر مادر از این روند چاقی جلوگیری می‌کند. در 6 ماه اول تفاوت چشمگیری از این لحاظ بین کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود و کودکی که شیر خشک می‌خورد وجود ندارد. ولی بعداز شش ماهگی در حدود یک سالگی کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، تقریبا 700 گرم سبک‌تر از کودکان شیرخشکی هستند.

تاثیر شیر مادر بر رشد مغز کودک

شیر مادر اثرات بسیار مشخصی در تکامل قسمت‌های مختلف مغز داشته و بر میزان بهره هوشی مؤثر است. تریپتوفان موجود در شیر مادر، پیش نیاز تشکیل سروتونین در مغز است و کاهش سروتونین در مغز می‌تواند زمینه ساز اختلالاتی مثل افسردگی و پرخاشگری در کودک شود.

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند حدود 2 درجه بهره هوشی بالاتری دارند. اهمیت تأثیر شیر مادر بر بهره هوشی در کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند و وزن کمی در هنگام تولد داشته‌اند بیشتر است. این تاثیر می‌تواند تا 18 درجه در هوش این افراد دیده شود.

تاثیر شیر مادر در ابتلا به سرطان

به طور کلی تغذیه با شیر مادر، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که کودکانی که با شیر مادر تغذیه  شده‌اند، کمتر از سایرین به سرطان خون مبتلا می‌شوند. البته آمار دقیقی از ارتباط بین سرطان‌ها و نرخ آن‌ها در کسانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند در دست نیست. ولی این ارتباط غیرقابل انکار است که افرادی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، احتمال ابتلای کمتری دارند.

تاثیر شیر مادر بر ارتباط عاطفی با کودک

شیردهی به کودک از طریق پستان مادر باعث می‌شود ارتباط عاطفی عمیقی بین کودک و مادر برقرار شود و فرایند ایجاد دلبستگی را تسهیل می‌کند.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند توانایی تشخیص بوی خاص بدن مادر خود را دارند، در حالیکه کودکان دیگر چنین تواناییی را ندارند. این مورد نشان می‌دهد، تغذیه با شیر مادر چقدر باعث نزدیکی هیجانی عاطفی کودک به مادر می‌شود.

تغذیه با شیر مادر باعث کاهش اضطراب می‌شود. کودک با قرار گرفتن نزدیک بدن مادر و شنیدن صدای قلب وی، دوران امن جنینی برایش تداعی می‌شود که همین امر به کاهش تنش، بالا رفتن خلق و حس ایمنی کمک می‌کند.

تأثیرات شیر مادر بر جلوگیری از مشکلات رفتاری کودکان

نوزادانی که به مدت بیش از 4 ماه با شیر مادر خود تغذیه می‌شوند، کمتر از دیگر نوزادان دچار نابهنجاری در رفتار می‌شوند و رفتارهای سالم‌تری را از خود بروز می‌دهند.  این کودکان اغلب بی‌قراری، دروغگویی و هیجانات منفی کمی دارند.

فواید شیردهی برای مادران

شیردهی برای مادران نیز بسیار لذت بخش است و استرس و اضطراب آن‌ها را در لحظه درمان می‌کند. تماس پوست نوزاد و مادر باعث ایجاد رابطه‌ای عاطفی و صمیمانه می‌شود که طی آن علاوه بر برآورده شدن نیازهای نوزاد، مادر نیز از لحاظ روانی و احساسی ارضا می‌شود. همچنین شیر دادن باعث افزایش رفتارهای بهداشتی در مادر می‌شود. چرا که مجبور می‌شود برای تأمین سلامت فرزند خود نیز نکاتی را رعایت کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.