جوان سازی پوست با طب سوزنی

برای جوان‌سازی پوست راه‌حل‌های زیادی پیشنهاد می‌شود اما یکی از مؤثرترین راه‌ها استفاده از طب سوزنی است. همه شما بی‌شک نام طب سوزنی یا سنتی را شنیده‌اید. ما در این مقاله به بررسی طب سوزنی و اینکه این نوع طب از کجا ریشه پیداکرده است و به چه شکل در درمان مؤثر خواهد بود خواهیم پرداخت.

طب سنتی چینی

طب سنتی چینی قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد. در این رشته طب، روش‌های درمانی برای انواع بیماری‌ها ذکر شده و تحقیقات پزشکی متعددی در شصت سال اخیر در این زمینه انجام شده و همچنین جوان سازی پوست با طب سوزنی جزو این تحقیقات است. در واقع رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد به بررسی اثربخشی طب سنتی چینی و به ویژه طب سوزنی (اکوپانچر) میپردازد.

جوان سازی پوست با طب سوزنی
جوان سازی پوست با طب سوزنی

طب سنتی چینی در زمان سلسله چین (Qin) در بین سال های 221 تا 206 پیش از میلاد مسیح، روشی را به نام Mei Rong برای زیبایی و جوان سازی پوست ابداع نمود و پزشکان درباری طب چینی با استفاده از طب سوزنی و داروهای گیاهی اقدام به جوان سازی پوست امپراطور و اطرافیانش می کردند. در روش درمانی زیباسازی و جوان سازی پوست از طب سوزنی، گیاهان دارویی چینی، ماسکهای گیاهی، گوآشا (Gua Sha)، رولرها و ابزارهای گوناگون دیگری استفاده می شوند.

 

طب سنتی چینی به عنوان یک طب کل نگر، تنها بر روی زیبایی پوست تمرکز نمی کند و برای زیبایی و جوان سازی پوست، بعد از تشخیص اختلالات مریدین ها و دیس هارمونی ها، به رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، تای چی (نوعی ورزش چینی) نیز توجه خاصی دارد.

 

روش جوان سازی پوست با طب سوزنی

روش زیبا و جوان سازی پوست با استفاده از طب سوزنی به طیف وسیعی از اختلالات پوستی نظیر چین و چروکهای پوست، لیفتنیگ پوست (برای افتادگی پوست صورت)، اسکارهای روی پوست، جوش صورت (اکنه)، لک و پیس صورت، پسوریازیس، زونا، همانژیوما و غیره می پردازد.

 

به طور کلی پوست از سه بخش اپیدرم، درم و هایپودرم درست شده است. اپیدرم، بخش بیرونی پوست بوده و شامل لایه های سلولی مرده (در خارج) و زنده (در داخل) می باشد. این لایه در مقایسه با دو لایه دیگر (درم و هایپودرم) نازکتر بوده و بیانگر چین و چروک ها و اسکارها می باشد.

لایه درم، در زیر اپیدرم قرار دارد و نسبتا ضخیم است. این لایه از عروق و اعصاب، فولیکول مو، غدد عرق و ماهیچه های ریز درست شده است. در این لایه همچنین دو پروتئین مهم کلاژن و الاستین قرار دارند. کلاژن در لایه درم، شبکه ای را به صورت مورب تشکیل می دهد که به مانند داربستی پوست را مستحکم نگه می دارد. این داربست کلاژنی با پروتئین دیگری به نام الاستین که در وسط ان قرار دارد، استحکام می یابد. الاستین به مانند توپ گردی وسط این داربست کلاژنی را پر می کند.

 

در زمان تولد کودک، این دو پروتئین موجب می گردند که پوست کودک بسیار شفاف و قابل انعطاف باشند. به تدریج، در جریان فرایند پیری، داربست مستحکم کلاژنی در لایه درم، به مانند اسپاگتی شل شده و الاستین نیز تحلیل می رود. این دو تغییر عمده موجب خواهند شد که پوست شفاف و انعطاف پذیر زمان کودکی، در میانسالی و پیری، دارای چین و چروک گردیده و انعطاف قبلی را نداشته باشد. لایه هایپودرم، در زیر لایه درم قرار دارد و عروق و اعصاب درشت تری در آنجا قرار داشته و به چربی، عضلات و استخوانها متصل است.

رفع چین و چروک ها و افتادگی پوست با طب سوزنی

به منظور زیباسازی پوست، سوزنهای اکوپانچر در عمق چین و چروکها عموما وارد لایه درم می شوند. جراحت عمدی ناشی از ورود سوزن به لایه درم، منجر به بروز خونریزی در این لایه شده و واکنشهای سلولی و ایمنی را به دنبال دارند. واکنش بدن متعاقب ورود سوزن، به تقویت فیبروبلاستها، بازسازی کلاژن و الاستین و پاکسازی رادیکالهای آزاد انباشته شده در زیر پوست منجر می گردند. در نهایت پس از چند ساعت تا چند روز، پوست آسیب دیده در اثر ورود سوزنهای اکوپانچر بازسازی شده و از شفافیت و استحکام بیشتری برخوردار است و از میزان چین و چروک پوست کاسته می شود.

 

پوست صورت به دلیل افزایش سن و اثر جاذبه، دچار افتادگی می شود. در زمینه ترمیم افتادگی پوست هم اکوپانچر روش بسیار موثری محسوب می شود. اکوپانچریسیت با تجربه و دوره دیده، قادر است با تکنیک خاصی پوست افتاده را بالا کشیده و به اصطلاح لیفتینگ (Lifting) پوست انجام دهد. بدیهی است که این درمان طبیعی و غیر جراحی بوده و ماندگاری مناسبی هم دارد.

 

ماسک های گیاهی در طب چینی

ماسک های گیاهی نیز در طب چینی جایگاه خاصی دارند. این ماسکهای ارگانیک براساس معاینه و نوع پوست انتخاب و بکار برده می شوند. ماسکهای گیاهی در سلامت و بهبودی آسیبهای جلدی بسیار تاثیر گذار و مؤثر هستند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.