طول عمر بیماران سرطان پانکراس پیشرفته چقدر است؟

سرطان پانکراس پیشرفته یکی از بیماری هایی است که در مراحل اولیه علائمی از خود بروز نمی دهد و تشخیص آن دشوار می باشد. این بیماری از کشنده ترین انواع سرطان است و فقط حدود یک ششم از مبتلایان به سرطان پانکراس بهبود می یابند. درمان این بیماری به میزان پیشرفت آن و وضعیت سلامتی جسمانی فرد بستگی دارد. در ادامه مطلب با بخش سلامتی تاریخ ما همراه باشید.

سرطان پانکراس
سرطان پانکراس

علائم ‌و‌ نشانه های سرطان پانکراس

– درد: بسیاری از بیماران از پخش شدن درد به پشت شان‌ شکایت می کنند. این درد معمولا بعد از خوردن غذا تشدید می یابد.
– کاهش وزن:  بیماران معمولا احساس گرسنگی‌ نمی کنند و یا بعد از‌ خوردن مقدار کمی غذا، سیر می شوند.
– اسهال: روغنی شدن حرکات ‌روده ای
– زرد شدن رنگ پوست: پوست و حتی بخشی از قسمت سفید چشم، به رنگ زرد در می آید. بروز این علامت به دلیل انسداد لوله حمل کننده زردآب‌ از کیسه صفرا به روده می باشد. در صورت مسدود شدن مجرای صفراوی، مدفوع حالت روغنی پیدا می کند و ‌تغییر رنگ می دهد.
البته شاهد بروز چنین علائمی در شرایطی غیر از سرطان پانکراس نیز هستیم. اما توصیه می شود در صورت مشاهده علائم گفته شده به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

درمان سرطان پانکراس
درمان سرطان پانکراس

تشخیص سرطان ‌پانکراس

آیا تستی جهت تشخیص سرطان پانکراس وجود دارد؟
بله، در صورت احتمال بروز سرطان پانکراس، تست های زیر از سوی متخصص‌ گوارش تجویز می شود:
– آزمایش خون
– تست های تصویربرداری‌ مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و تستی به نام ERCP. این تست تصاویر دقیقی از قسمت های داخلی بدن و هم چنین رشد تومور را در اختیار پزشک قرار می دهد.
– بیوپسی

در این تست، نمونه کوچکی از ‌پانکراس برداشته می شود تا جهت برررسی سرطان به آزمایشگاه فرستاده شود.

مراحل سرطان پانکراس پیشرفته

تشخیص مراحل سرطان، میزان پخش شدن سرطان را نشان می دهد و با توجه به این مورد و ‌هم چنین شرایط جسمانی و سن بیمار، بهترین شیوه درمانی در نظر گرفته خواهد شد.

سرطان لوزالمعده
سرطان لوزالمعده

درمان سرطان پانکراس

جراحی: گاهی جراحی و برداشت سرطان، راه درمان سرطان پانکراس می باشد. قبل از جراحی، انجام تست لاپاراسکوپی از سوی پزشک تجویز‌ می شود.

جهت انجام این تست، برش های کوچکی در ناحیه شکم ایجاد می شود تا لوله ظریف و باریک و دوربین متصل به آن، امکان بررسی میزان پخش شدن سرطان به خارج از پانکراس فراهم‌ شود.
شیمی درمانی: شیمی درمانی اصطلاحی است پزشکی و ‌داروهایی را شامل می شود که به نابودی سلول های سرطانی و توقف رشد آن ها کمک می کند.
رادیوتراپی: که به نابودی سلول های سرطانی ‌کمک می کند.سرطان پانکراس عمدتا در مراحل اولیه درمان می شود. حتی‌ اگر این سرطان درمان نشود، می‌توان از تشدید علائم پیشگیری کرد. به عنوان مثال، مصرف دارو و یا روش بلوک شبکه سلیاک از میزان درد می کاهد.

بعد از درمان‌ چه اتفاقی می افتد؟
بعد از درمان بهتر است تحت نظر پزشک باشید تا از عدم بازگشت مجدد سرطان مطمئن‌ شوید. معمولا بعد از درمان، انجام آزمایش خون و تست های تصویربرداری توصیه می شود. در صورت بازگشت سرطان، شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام خواهد شد. مصرف داروهای مسکن نیز به تسکین درد کمک می کند.
انجام تمامی تست ها و اقدامات گفته شده از سوی پزشک ضروری می باشد. بهتر است در خصوص عوارض جانبی درمان با پزشک خود مشورت داشته باشید.
جهت تعیین بهترین گزینه درمانی، پزشک به بررسی موارد زیر خواهد پرداخت:
– مزایای شیوه درمانی و این که آیا روش انتخابی، به پیشگیری از بروز علائم کمک می کند یا خیر
– معایب روش درمانی
– چه درمان های دیگری در کنار روش انتخاب شده وجود دارد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.