علت خستگی و کوفتگی در پاها چیست؟

هر کسی تفسیری از علت خستگی و کوفتگی در پاها دارد و ابتدا باید پیدا کرد ، که

 خستگی و کوفتگی در پاها منظور کدام بخش است ؟

علت خستگی و کوفتگی در پاها از زانو به پایین ممکن است به دلیل مشکلات ستون فقرات کمری و یا سندروم های کمپارتمان یا استفاده بیش از حد از عضله و ذخیره اسید لاکتیک باشد.
در حالی که استفاده از واژه خستگی و کوفتگی در کل بدن بیشتر پزشکان و بیماران را هدایت به بیماری‌های ژنرال مانند بیماری‌های متابولیک که کلیه کبد و تیروئید می کند ، مثلاً کم کاری تیروئید می تواند موجب ایجاد ضعف و خستگی در کل بدن شود یا کم خونی به که بخصوص در خانم ها بسیار شایع می باشد  و می‌تواند موجب ایجاد خستگی شود اما اگر تمام آزمایشات فرد نرمال باشد و علاوه استفاده از داروهایی مانند ال-کارنیتین و یا داروی co q10 می‌تواند تا حدودی در کاهش میزان خستگی های کلی بدن و افزایش انرژی در بدن کمک کننده باشد.

علل دیگر

کمبود کلسیم و کمبود ویتامین دی که بیماران بسیار به آن تاکید دارند نمی تواند موجب ایجاد ضعف و خستگی صرفاً در یک نقطه بدن بشود. مثلاً فردی که فقط عضلات ران یا عضلات ساق پایش گرفته و نباید فکر کند با ویتامین دی می‌تواند این ضعف و خستگی را برطرف کند.
علت درد و خستگی پا در کف پا شاید متفاوت از علت درد و خستگی در سایر نقاط مانند ساق و یا ران پا باشد. کف پا ممکن است فاسیای پلانتار کشیده شده باشد یا ایجاد خارپاشنه شده باشد یا کف پا صاف باشد یا قوس بیش از حد داشته باشد و همه اینها موجب ایجاد فشار بر کف پا و ایجاد خستگی و کوفتگی درد کف پا بشود. اما همانند آنچه در قسمت درد زانو به پایین و ساق پا عنوان شد ،بدون آنکه در کل منطقه اندام تحتانی درد داشته باشد ، درد کف پا می تواند وجود داشته باشد همراه با خستگی که در پیاده‌روی تشکیل می شود و علت آن در نقطه بسیار دورتر یعنی ستون فقرات کمری باشد فشار بر روی عصب های این ناحیه که به پا از بدهی می‌کند می‌تواند خود را به صورت صرفاً درد پا نشان دهد.

مشکلات دیسک

بسیاری از بیماران با دیسک قدیمی یا حتی دیسک های  کمر عمل شده که فکر می کنند دیگر هیچ مشکلی در ستون فقرات ندارند و واقعاً هم از نظر بالینی علائم کمردرد آن ندارند با دردهای شدید ساق پا درد های زانو به پایین دردهای ران خالی کردن پا و درد و خستگی در کف پا مراجعه می کنند، اما علت آن در ستون فقرات است و اگر بر روی ستون فقرات درمانهای فیزیکی صورت نگیرد هر نوع درمان دیگری در منطقه پا جوابگو نخواهد بود.
علاوه بر توانایی های جسمی فرد علت زود خسته شدن پاها را نیز باید در عصب ها و عضلاتی که به نواحی پا باسن ران ساق پا عصب رسانی می‌کنند پیدا کرد.
بیمارانی که با ورزش های ناحیه یک کمربند لگنی و ورزش های کششی ناحیه پشت پا و ساق پا آنها را تقویت و انعطاف پذیر می کنند، می‌توانند توان خود را در راه رفتن و عدم خسته شدن نشان دهند.
جالب است که بدانید شایع‌ترین علامت بیماری تنگی کانال نخاع که سنگین ترین و شدیدترین نوع درگیری ستون فقرات کمری می باشد خود را صرفاً به صورت خستگی پا در راه رفتن نشان می‌دهد. این افراد عموما بعد از کمی راه رفتن خسته می‌شوند و باید بنشینند و مجدد راه بروند اما اگر در ام آر آی آنها تنگی کانال نخاع و درگیری تست نوار عصب و عضله در ازمایش آنها دیده شود با انجام درمانهای طب فیزیکی و روشهای مانند رکس و دکامپرشن تراپی می‌توانند توان خود در راه رفتن را به صورت شگرفی افزایش دهند.

جمع بندی کلی

بنابراین در درمان درد و خستگی پاها و علت خستگی پاها باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم ، که آیا این درد به صورت کلی است و خستگی در تمام بدن وجود دارد در این شرایط ما تست های تیروئیدی کبدی کلیوی و کم خونی را باید چه کنیم و در صورتی که بیمار دردهای منطقه‌ای و موضعی دارد هم باید ستون فقرات کمری توسط نوار عصب و عضله و همچنین ام آر آی بررسی شود و خصوصا دیسک کمر و حتی دیسک گردن مورد ارزیابی قرار بگیرد و هم خود منطقه از نظر افزایش حساسیت در مورد معاینه قرار بگیرد. در صورتیکه در معاینه ما درگیری در عصب وجود داشت و حساسیت موضعی داشتیم آن منطقه نیز باید با عکس ساده و یا ام آر آی بررسی شود.
توجه کنید که استفاده از کفش و کفی مناسب می‌تواند در کاهش علائم شما کمک کننده باشد اما صرفاً تعویض کفش و کفی نمی‌تواند تمام مشکلات مرتبط با خستگی پاها را برای شما کاهش دهد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در دست و پا

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.