علت سوزش چشم چیست؟

چشم به عنوان یک عضو مهم و حساس در معرض آسیب های متعددی قرار دارد. سوزش چشم که اغلب با آب ریزش آن همراه است یکی از مشکلات رایجی است که برای بسیاری از افراد رخ داده است. دلایل زیادی برای رخ دادن سوزش و قرمزی چشم وجود دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

سوزش چشم می‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله به دلایل رایجی که می‎توانند باعث این ناراحتی چشمی شوند، اشاره شده و راه‎ حل‎هایی نیز برای رفع آن ارائه می‎شود. چنانچه هر یک از این موارد، علت سوزش چشم شما باشند، حتماً برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوزش چشم به دلیل آلرژی

آلرژی شایع‌ترین علت سوزش چشم است. سوزش چشم می‎تواند در اثر تغییر فصل روی دهد. خارش، آبریزش چشم، تورم و قرمز بودن چشم از علائم ملتحمه‌ی آلرژیک است. در این حالت قسمت سفیدی چشم آسیب می‌بیند. گاهی اوقات این اتفاق همراه با علائم آلرژی بینی نیز رخ خواهد داد. چند دلیل مختلف برای این امر وجود دارد، اما در بیش‌تر موارد، اگر به ماده‌ی خاصی حساسیت دارید و در تماس با آن هستید، یک واکنش آلرژیک مانند خارش یا عطسه خواهید داشت.

علل آلرژی چشم چیست؟

اگر آلرژی فصلی دارید، به طور کلی برای مدت کوتاهی در طول سال به این علائم دچار خواهید شد. ممکن است در بهار توسط گرده‌ی درخت، در تابستان توسط گرده چمن، یا در پاییز توسط گرده‌ی علف‌های هرز، احساس ناراحتی داشته باشید. علائم با گذشت زمان از بین خواهند رفت؛ به خصوص با فرا رسیدن فصل زمستان، خبری از آن‌ها نخواهد بود. این آلرژی‎ها را می‎توان به صورت زیر تقسیم‎بندی کرد:

  • گرده
  • چمن
  • علف‎های هرز
  • گرد و خاک
  • حیوانات خانگی

اگر به «آلرژی چند ساله» مبتلا هستید، علائم آن در تمام طول سال ادامه خواهد داشت. در این حالت به احتمال زیاد به عوامل مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی و یا هر عاملی که مرتب با آن تماس دارید حساسیت دارید. اگر به این موارد حساس باشید، در فضای باز نیز آلرژی‎ فصلی ممکن است اوضاع را بدتر کند. آلرژی‎های فصلی و چند ساله علائم یکسانی دارند و تقریباً همیشه در شرایطی خاص با نشانه‎های یکسان خود را نشان می‌دهند.

از جمله این نشانه‎ها می‎توان به این موارد اشاره کرد:

  • قرمزی چشم
  • ریزش اشک
  • احساس سوزش
  • تاری دید
  • التهاب
  • آبریزش بینی

چنانچه بتوانید عامل آلرژی‎زا را تشخیص دهید، علائم خود به خود رفع خواهند شد. در این حالت می‎توانید از قرص‎های ضد حساسیت استفاده نمایید و یا به سراغ کمپرس آب سرد بروید. اما اگر نمی‎دانید که چه عواملی باعث آلرژی شما می‌شوند، باید با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

سوزش چشم به دلیل مواجهه با مواد محرک

محرک‎هایی مانند دود تنباکو و آب استخر نیز می‎توانند علت سوزش چشم باشند. برای حل این مشکل لازم است چشم‎ها را با آب ولرم بشویید و از قطره‎های اشک مصنوعی استفاده نمایید.

سوزش چشم به دلیل مواجهه با اجسام خارجی

وجود اجسام خارجی مانند شن و ماسه، گرد و غبار، خاک و خاک اره می‎تواند از علل سوزش چشم و جاری شدن اشک از آن‌ها باشد. اجسام خارجی نیز باعث خارش قرنیه‌ی چشم می‌شوند. علائم این آلرژی شامل درد (که ممکن است هنگام باز یا بسته کردن چشم بدتر شود)، قرمزی و حساسیت به نور است. در این شرایط بهترین راه‎ حل، شستشوی چشم با آب است. اگر جسم در چشم گیر کرده‌است و قادر به خارج کردن آن نیستید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. به محض خارج کردن آن، احساس آرامش به چشم باز خواهد گشت.

سوزش چشم به دلیل استفاده از لنز

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، آن‌ها می‎توانند قرنیه چشم را تحریک نمایند. استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها زمینه را برای خشکی و سوزش چشم فراهم می‌کند. چنانچه در استفاده از لنزها احساس سوزش و درد دارید، بهتر است آن‌ها را کنار بگذارید. برای حل این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید تا راه‎ حل‎های جایگزین را به شما ارائه دهد.

سوزش چشم به دلیل عفونت چشم

قرمز و یا صورتی شدن چشم همراه با خارش، نوعی عفونت است که توسط ویروس یا باکتری ایجاد می‎شود. در این حالت، سوزش چشم شدیدی را تجربه خواهید کرد. عفونت سبب می‎شود تا از چشم‎ها ترشحاتی چسبنده و رشته‎ای خارج شود. پلک‎ها در اثر این عفونت پوسته پوسته می‌شوند. این بیماری معمولاً یک چشم را درگیر کرده و سپس به سراغ چشم دیگر می‎رود. احتمال انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر نیز وجود دارد.

برای حل این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید. او با معاینه‌ی چشم تشخیص خواهد داد که آیا علت عفونت ویروس است و یا باکتری. در صورتی که سوزش چشم برای شما آزاردهنده است، کمپرس آب سرد می‎تواند آن را تسکین دهد.

مالیدن چشم و یا استفاده از لوازم آرایشی باعث بدتر شدن عفونت و در نتیجه سوزش بیش‌تر چشم می‌شود. در این حالت ممکن است با علائمی مانند آبریزش چشم، درد، خارش، حساسیت به نور و تاری دید مواجه شوید.

سوزش چشم به دلیل بیماری‌های چشمی

سوزش چشم می‎تواند به دلیل شرایط پزشکی بیمار نیز باشد. برخی از بیماری‎های چشمی مانند آرتریت روماتوئید و سندرم شوگرن می‌توانند باعث خشکی چشم و همچنین مشکلات جدی‎تر شوند. باکتری‎ها می‎توانند باعث ایجاد یک بیماری چشمی به نام بلفاریت شوند. این بیماری مزمن بوده و باعث التهاب پلک‎ها می‎شود. از علائم رایج این بیماری می‎توان به این موارد اشاره کرد:

  • همیشه احساس می‎کنید چیزی در چشمتان وجود دارد.
  • پلک‎ها یا مژه‎هایتان پوسته پوسته می‎شوند.
  • مژه‎ها در جهت صحیح رشد نمی‎کنند.
  • چشمتان دارای خارش و سوزش است.

پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای درمان این بیماری مزمن تجویز کند. برای بیماری بلفاریت نیز درمان وجود دارد و پزشک احتمالاً استفاده از اسکراب پلک را برای بهبودی پیشنهاد می‌کند.

چگونه از چشم‌ها در برابر سوزش چشم محافظت کنیم؟

برای جلوگیری از سوزش چشم بهتر است:

  • به چشم‎ها استراحت دهید.
  • از لوازم آرایشی مشترک استفاده نکنید.
  • آرایش چشم را به حداقل برسانید.
  • چنانچه شغل خطرناکی دارید، حتماً از عینک‎های محافظ استفاده نمایید.
  • استفاده از عینک آفتابی را در زیر نور خورشید را فراموش نکنید و در هر فصلی از سال از آن‌ استفاده نمایید.
  • هنگام استفاده از لنزهای تماسی بهداشت را رعایت کنید.

چنانچه ناراحتی و یا بیماری خاصی دارید که می‎تواند علت سوزش چشم شود، حتماً به طور مرتب با پزشک متخصص جهت چکاپ در تماس باشید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.