عوارض مصرف بیش ‌از حد غذاهای تند

بسیاری از افراد هستند که علاقه زیادی به مصرف غذاهای تند و آتشین دارند. این افراد گاها دچار ناراحتی‌های معده و اسهال می‌شوند اما خودشان از علت آن بی‌خبرند. طبق تحقیقات، مصرف غذاهای تند یکی از عوامل ایجاد این ناراحتی‌ها و بیماری‌ها در بدن است.

غذاهای تند ممکن است به کاهش وزن، بهبودی بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان به افسردگی کمک کند. مطالعه‌ای که در نشریه the British Medical Journal  چاپ‌شده اعلام کرده است، افرادی که 6 تا 7 روز در هفته غذاهای تند مصرف کرده‌اند، خطر نسبی مرگ‌ومیر در آن‌ها تا 14 درصد کاهش پیداکرده است.

ماده‌ای در فلفل‌ها وجود دارد که «کپسایسین» نام دارد که عامل اصلی تندی فلفل است که گفته‌شده است که ممکن است طول عمر افراد را افزایش دهد.اگر غذاهای تند را به‌صورت متعادل مصرف کنید سلامت شما را تقویت می‌کند و اما نباید بیش‌ازحد مصرف کنید چون تأثیر منفی برجای می‌گذارد.اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که غذاهای تند برای هر فردی مناسب نیستند. اگر غذای خود را با سس‌های تند یا ادویه‌های تند بخورید، این شرایط ممکن است به‌ سلامتی بدن شما لطمه وارد کند و عوارض جدی در پی داشته باشد که در ادامه به عوارض غذاهای تند می‌پردازیم.

مصرف زیاد مواد غذایی تند چه ضررهایی دارد

اثر ملینی

مطالعات علمی ثابت کرده است که مصرف بیش‌ازحد غذاهای تند باعث ناراحتی معده و بروز اسهال در فرد می‌شود بر اساس یک تحقیق علمی مصرف بیش‌ازاندازه ماده شیمیایی کپسایسین دیواره داخلی معده را تحریک می‌کند و منجر به حالتی مثل استفراغ، شکم‌درد، اسهال دردناک می‌شود. پس تا جای ممکن از مصرف بیش‌ازحد غذاهای تند بپرهیزید چون وضعیت شکم شما را به هم می‌زند.

باعث بروز آکنه و اگزما می‌شوند

غذاهای تند ممکن است باعث بروز جوش و آکنه در برخی از افراد شود. وقتی خوراکی‌های تند را وارد دستگاه گوارشات می‌شود باعث ایجاد التهاب شده و ناراحتی معده  و رفلکس معده به وجود می‌آورند. در شرایط دیگر این التهابات خود را به‌صورت آکنه یا اگزما روی پوست نشان می‌دهند. اگر با چنین عارضه‌هایی مواجه شدید حتماً علت آن غذاهای تندی است که مصرف می‌کنید.

خواب را برهم می‌زنند

اگر غذاهای خود را به سس تند و ادویه تند آغشته کنید، براثر اسیدی شدن معده‌تان به سوزش سر دل دچار خواهید شد.سوزش سر دل هم آرام و قرار را از شما می‌گیرد و  در خواب شما اختلال به وجود می‌آورد و دردسرساز می‌شود. پس اگر خیلی به غذاهای تند علاقه دارید، بهتر است آن‌ها را در وعده ناهار خود مصرف کنید؛ چون برخی از کارشناسان معتقدند که دراز کشیدن بعد از مصرف غذای تند باعث تشدید ناراحتی در افراد می‌شود.

ممکن است بر صدای شما تأثیر بگذارند

مصرف بیش‌ازحد غذاهای تند یا پر ادویه گلوی انسان را تحریک می‌کند و تورم به وجود می‌آورد که درنتیجه روی صدای شما تأثیرگذار است و باعث می‌شود تا در تن صدایتان اختلال ایجاد کند و صدای شما بگیرد.

تاول و راش های پوستی در پی خواهد داشت

غذاهای تند گیرنده‌های حرارتی پوست را تحریک می‌کنند این گیرنده‌ها فیبرهای تولیدکننده دردی هستند که به آن‌ها «پلی ماودال» گفته می‌شود، این گیرنده‌ها به دماهای شدید و محرک‌های مکانیکی مثل: برش و نیشگون و خیلی از کنش‌های شیمیایی در بدن واکنش نشان می‌دهند. وقتی این گیرنده‌های حسی توسط کپساییین در فلفل تحریک بشوند سیستم عصبی را دچار اختلال می‌کنند و در عملکرد آن بی‌نظمی به وجود می‌آورند که نتیجه آن‌ها بروز تاول یا راش‌های پوستی است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.