فرو رفتن و رشد ناخن در گوشت پا

فرو رفتن و رشد ناخن در گوشت یک حالت شایع و دردناک است که اگر آن را درمان و مراقبت نکنید ممکن است وخیم تر و بد تر شود. این وضعیت بیشتر در انگشتان شصت پا اتفاق می افتد و از نشانه های آن تورم، قرمزی، درد، و یا حتی عفونت است. در مراحل اولیه  و با چند درمان ساده میتوانید در خانه آن را درمان کنید اما اگر درد آن شدید شد بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا ضمن اصلاح رشد ناخن ، درد شما تسکین دهد. با ما همراه باشید تا در ادامه راه های درمان و پیشگیری از این ناهنجاری دردناک را بهتر بشناسیم.

اگر دچار ناراحتی شدید در ناحیه شست پا و یا قرمزی و چرکی که به نظر می‌رسد گسترش می‌یابد یا دیابت هستید، یا بیماری دیگری دارید که سبب کاهش جریان خون به پاهای شما می‌شود و درد و عفونت پا را تجربه می‌کنید باید به متخصص مراجعه کنید. برای جلوگیری از شدت علائم هرچه زودتر ناخن فرورفته در گوشت را درمان کنید. متخصصین ما در کلینیک تخصصی پا دکتر فرخانی می‌توانند بر اساس علائم و معاینه فیزیکی ناخن و پوست اطراف آن، فرورفتگی ناخن در گوشت را تشخیص دهند. یکی از درمان‌های فرورفتگی ناخن در گوشت قرار دادن پنبه در لبه ناخن برای جدا کردن ناخن از پوست است که به ناخن کمک می‌کند تا بالاتر از لبه پوست رشد کند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

علل

علل فرورفتن ناخن در گوشت معمولاً عبارت‌اند از:

  • پوشیدن کفشی که به شست فشارمی آورد.
  • کوتاهی بیش‌ازحد ناخن یا کج کوتاه کردن آن
  • شست آسیب‌دیده
  • داشتن شستی با انحنای غیرعادی
  • بهداشت نامناسب پا، مثلاً عدم تمیز و خشک نگه‌داشتن پا
  • ژنتیک
  • وضعیت قرارگیری نامناسب شست

استفاده بیش‌ازحد از پا در طول فعالیت‌های ورزشی می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به آلودگی انگشتان پا قرار دهد. 

علائم

علائم فرورفتگی ناخن در گوشت عبارت‌اند از:

  • درد و حساسیت به لمس بیمار در یک یا هر دو طرف ناخن
  • قرمزی در اطراف انگشت شست بیمار
  • تورم در اطراف ناخن
  • عفونت بافت اطراف انگشت شست بیمار

عوارض

اگر ناخن فرورفته در گوشت درمان نشود می‌تواند باعث عفونت استخوان‌های زیرین و نهایتاً منجر به عفونت حاد استخوان شود.
عوارض می‌تواند به‌خصوص در بیماران مبتلابه دیابت شدید باشد و منجر به جریان ضعیف خون و آسیب اعصاب در پاها شود. بنابراین یک آسیب جسمی جزئی  مانند برش، زخم، پینه، میخچه و فرورفتن ناخن در گوشت ممکن است به‌درستی درمان نشوند و عفونت کنند. زخم بازی که درمانش دشوار است ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد تا از تخریب و از بین رفتن بافت جلوگیری شود. بافت زمانی از بین می‌رود که در جریان خون به ناحیه‌ای از بدن بیمار وقفه ایجاد شود.

تشخیص

پزشک به‌احتمال زیاد قادر به تشخیص بیماری تنها با معاینه فیزیکی خواهد بود. اگر انگشت پا عفونی به نظر می‌رسد، بیمار ممکن است به اشعه ایکس نیاز داشته باشد تا نشان دهد که ناخن چقدر عمیق فرورفته است. اشعه ایکس همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا:

  • فرورفتن ناخن در گوشت ناشی از آسیب بوده است
  • بیمار دارای سابقه عفونت مزمن است
  • درد بیمار شدید است

درمان

اگر درمان‌های خانگی کمکی نکند پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

بلند کردن ناخن

برای ناخنی که مقدار کمی در گوشت فرورفته است و قرمزی و درد دارد اما چرک دیده نمی‌شود، پزشک ممکن است لبه ناخن فرورفته را به‌آرامی بلند کند و پنبه یا نخ دندان زیر آن قرار دهد. این کار ناخن را از پوست جدا می‌کند و به رشد ناخن در بالای لبه پوست کمک می‌کند. در خانه بیمار باید پا را در آب بگذارد و پنبه یا نخ دندان را روزانه تعویض کند.

برش قسمتی از ناخن

اگر وضعیت ناخن فرورفته در گوشت حاد باشد و دچار قرمزی، درد و چرک شود پزشک ممکن است بخشی از ناخن را بردارد. قبل از انجام این کار پزشک با تزریق بی‌حسی، به‌طور موقت درد بیمار را از بین می‌برد.

برداشتن ناخن و بافت

اگر بیمار به‌طور مکرر با یک انگشت مشکل پیدا کند، پزشک ممکن است پیشنهاد کند قسمتی از ناخن همراه با بافت زیرین برداشته شود. این روش ممکن است بخشی از ناخن بیمار را از رشد دوباره متوقف کند. پزشک از لیزر یا روش‌های دیگر استفاده خواهد کرد. پزشک همچنین می‌تواند از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی استفاده کند به‌خصوص اگر انگشت پا عفونی یا درخطر ابتلا به عفونت باشد.

بهبودی

پزشک بیمار را با انگشت پانسمان شده مرخص می‌کند. بیمار باید برای یک تا دو روز آینده پای خود را بالا نگه دارد و پوشیدن کفش‌های طبی ویژه به او کمک می‌کند تا به‌خوبی درمان شود.

تا جای ممکن از حرکت اجتناب کنید. باند بیمار معمولاً دو روز پس از جراحی برداشته می‌شود. پزشک به بیمار توصیه می‌کند کفش‌های طبی بپوشد  و روزانه پایش را در آب نمک بگذارد تا زمانی که شست پا بهبود یابد. داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شود. ناخن شست کشیده شده احتمالاً چندین ماه پس از عمل جراحی مجدداً رشد خواهد کرد. اگر کل ناخن از ریشه کشیده شود ممکن است رشد کامل ناخن یک سال طول بکشد.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

بیمار می‌تواند بیشتر موارد فرورفتن ناخن در پوست را در خانه درمان کند. در اینجا چگونگی آن توضیح داده‌شده است:

  • پاهای خود را در آب گرم بشویید. این کار را برای 15 تا 20 دقیقه سه تا چهار بار در روز انجام دهید. قرار دادن پا در آب باعث کاهش تورم و بهبود می‌شود.
  • پنبه یا نخ دندان را در زیر ناخن فرورفته در گوشت قرار دهید. بعد از هر بار قرار دادن پا در آب، پنبه یا نخ دندان تازه‌ای را زیر لبه ناخن در حال رشد قرار دهید. این کار به ناخن کمک می‌کند تا مستقیم رشد کند.
  • از کرم آنتی‌بیوتیکی استفاده کنید. پماد آنتی‌بیوتیک را در ناحیه ملتهب قرار دهید و پانسمان کنید.
  • کفش مناسب انتخاب کنید. کفش‌های مناسب و صندل باز بپوشید تا انگشت پا احساس راحتی کند.
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است به کاهش درد پا کمک کنند.

پیشگیری

برای جلوگیری از فرورفتن ناخن در گوشت:

  • ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید. ناخن‌ها را مطابق با شکل انگشت انحنا ندهید. اگر شخصی در سالن ناخن‌هایش را پدیکیور می‌کند باید از پدیکیور کننده بخواهد تا این نکته را رعایت کند. اگر فرد مشکلی دارد که سبب ضعف جریان خون به پاهای او می‌شود و نمی‌تواند ناخن‌هایش را کوتاه کند، به‌طور منظم به سالن زیبایی مراجعه کند و از متخصص بخواهد از ناخن‌هایش مراقبت کند.
  • بلندی ناخن پا را در حد متوسط ​​نگه‌دارید. اگر فرد انگشتان پا را خیلی کوتاه کند، فشار کفش‌هایش بر روی انگشتان ممکن است ناخن را به رشد در بافت هدایت کند.
  • کفش‌های مناسب بپوشید. کفش‌هایی که بیش‌ازحد فشار بر روی انگشتان پا بیاورد می‌تواند ناخن را به رشد در بافت اطراف هدایت کند. اگر فرد دچار آسیب عصبی در پا باشد ممکن است حس نکند که کفش‌هایش خیلی تنگ است. مراقب باشید کفش‌های مناسب بخرید و بپوشید و ترجیحاً از یک فروشگاه کفش طبی برای افراد مبتلا به مشکلات پا خرید کنید.
  • کفش محافظ بپوشید. اگر فرد کاری دارد که او را در خطر آسیب به انگشتان قرار می‌دهد بهتر است از کفش‌های محافظ استفاده کند.
  • پا را چک کنید. اگر فرد مبتلا به دیابت است باید به‌صورت روزانه پا را برای نشانه‌های احتمالی ناخن فرورفته در گوشت یا دیگر مشکلات پا چک کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.