مدت زمان انجام فرایند ایمپلنت دندان

امروزه ایمپلنت دندان ها جز یکی از پرکاربردی ترین روش های درمان و زیبا سازی دندان ها بشمار می رود. علت آن هم داشتن ویژگی هایی است که در روش های قدیمی مرسوم برای اینکار وجود ندارد. دائمی بودن ایمپلنتُ یکی از ویژگی های خوب برای درمان هر گونه مشکل ناشی از فقدان دندان است. در ادامه با ما همراه باشید تا این روش خوب درمانی را بهتربشناسیم و مراحل و فرایند های لازم برای داشتن یک ایمپلنت خوب را درک کنیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت و یا کاشت های دندانی، به جایگزین کردن دندان های از دست رفته در افراد گفته می شود. در این روش درمانی، یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم در استخوان فک فرورفته و پروتز دندان را در سطح خود نگه خواهد داشت. ارتودنسی، لمینت و ایمپلنت از جمله درمان های پرطرفدار زیبایی در سراسر جهان بوده و از مهمترین روش های اصلاح طرح لبخند به شمار می آیند.

مزایای کاشت دندان

  • اصلاح طرح لبخند
  • پیشگیری از تحلیل رفتگی لثه
  • افزایش قدرت جویدن و بهبود کیفیت رژیم غذایی افراد
  • مرتفع نمودن مشکلات تلفظی و گفتاری
  • پیشگیری از بدشکلی های فک و صورت
  • افزایش و بهبود نظم دهی به ساختار دندان ها

ایمپلنت تک مرحله ای و دو مرحله ای

ایمپلنت دندان تک مرحله ای

در ایمپلنت های یک مرحله ای به منظور کاشت دندان تنها یک مرتبه از جراحی باز کردن لثه استفاده شده و نیاز به جراحی مجدد وجود نخواهد داشت. در این روش پایه ایمپلنت بیرون از لثه قرار گرفته و در برگیرنده پروتزهای دندانی خواهد بود. امروزه به دلیل کاهش عوارض و استرس های ثانویه، این روش طرفداران بسیار زیادی داشته و از درمان های رایج به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می آید.

ایمپلنت دندان دو مرحله ای

در این روش از ایمپلنت دندان، احتیاج به دو جراحی دو مرحله ای وجود داشته و عوارض بیشتری به دنبال خواهد داشت. در این روش درمانی پایه تیتانیومی پیچ دار دندان کاملا در لثه پنهان شده و پس از پذیرش آن توسط استخوان فک، مجددا به وسیله جراح بیرون آورده شده و پروتز را در بر خواهد گرفت.

ایمپلنت های دندانی چه مدت طول خواهند کشید؟

یکی از سوالات رایج و پرتکرار در خصوص اقدام به ایمپلنت های دندانی، مدت زمان انجام این فرایند در جلسات درمان است. پیش از بررسی تمامی فازهای فرایند ایمپلنت گذاری باید توجه داشت که ایمپلنت های فوری قابل انجام در یک جلسه تنها در شرایط ویژه ای برگزار شده و قابل تعمیم در تمامی موارد نخواهند بود.

مدت زمان ایمپلنت دندان

فازهای فرایند ایمپلنت دندان چیست؟

فاز اول: معاینه و ارزیابی

نخستین مرحله از فرایند ایمپلنت دندان، معاینه و ارزیابی بیمار در جلسه اول توسط متخصص ایمپلنتولوژیست است. در فاز اول درمان، عکس رادیوگرافی دندان ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم نیاز به پیوند استخوان فک، مرحله پایه گذاری آغاز و در صورت نیاز به پیوند استخوان فک، پیوند آغاز شده و ۳ تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

فاز دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت

یکی از مراحل اصلی فرایند ایمپلنت های دندانی، قرار دادن و کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک به منظور سوار کردن پروتزهای دندانی است. این مرحله به شکل تک مرحله ای و یا دو مرحله ای در بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه انجام خواهد شد.

فاز سوم: قرار دادن تاج دندان

در این مرحله از ایمپلنت دندان از دست رفته، تاج ساخته شده در لابراتوار، در سطح پایه تیتانیوم قرار خواهد گرفت.

هزینه های انجام روش ایمپلنت دندان

با توجه به اینکه یکی از سوالات و دغدغه های رایج در خصوص اقدام به ایمپلنت های دندانی، بحث هزینه های این درمان از خدمات دندانپزشکی است؛ تمامی هزینه های مربوط به این درمان برعهده بیمار بوده و تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نخواهد داشت. هزینه های مورد نیاز این درمان بسته به تعداد دندان های کاندید شده، تعداد مراحل جراحی، جنس پایه ایمپلنت، اندازه پروتزهای ایمپلنتی و جنس پوشش های آن متفاوت خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار در زمان فرایند ایمپلنت

باید توجه داشت که مدت زمان فرایند تکمیل ایمپلنت های دندانی بسته به وضعیت و شرایط بیمار متفاوت بوده و از یک الگوی مشخص برخوردار نخواهد بود. تزریق و یا پیوند استخوان به فک، اقدام به جراحی پیش از کاشت پایه، ایجاد عفونت های دندانی، ایجاد مشکلات و بیماری های لثه ای و بسیاری از موارد دیگر، از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در افزایش و کاهش زمان تکمیل فرایند ایمپلنت های دندانی به شمار می آیند. زمان تخمین زده شده به منظور تکمیل فرایند ایمپلنت دندان با توجه به وضعیت بیمار پس از معاینه وی در جلسه اول توسط متخصص اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.