نحوه ی قطع مصرف داروی ترامادول

چگونه ترامادول را ترک کنیم؟

هنگامی که فرد به ترامادول وابستگی پیدا کرد، ترک دارو باعث علائم ناخوشایند ترک خواهد شد. حتی استفاده از ترامادول طبق تجویز می تواند منجر به وابستگی و ترک آن شود.

خروج در نتیجه اعتیاد شیمیایی بدن، یا تغییر در مصرف مداوم ترامادول است – حتی پس از تنها چند هفته. این اتفاق می افتد زیرا کاربران تحمل ترامادول را دارند ، به این معنی که باید دوزهای بیشتری و بیشتر داشته باشند تا همان اثرات را داشته باشند (به عنوان مثال تسکین درد یا سرخوشی). در پاسخ، مغز با حضور مداوم دارو سازگار شده و از نظر شیمیایی تنظیم می شود. علائم ترک ترامادول معمولاً بین 5-7 روز ادامه دارد.

به دلیل هجوم ترامادول ، مغز با سرعت بخشیدن و کند کردن برخی از فرآیندهای خود سعی در تنظیم خود دارد. هنگامی که مصرف کننده ناگهان مصرف دارو را متوقف می کند ، مغز دچار “overdrive” می شود که باعث ایجاد علائم خفیف ، متوسط ​​یا شدید می شود.

بسیاری توصیه می کنند به جای متوقف کردن “بوقلمون سرد” ، ترامادول را کاهش دهید تا علائم ترک آن کاهش یابد. در حالی که اکثر افراد در حال سم زدایی از ترامادول علائم را مانند آنفولانزا توصیف می کنند ، اما احتمال بروز عوارض جدی ترک مانند اضطراب شدید ، حملات هراس و توهم وجود دارد.

ترک ترامادول چه تفاوتی با سایر مواد مخدر دارد؟

ترک ترامادول دردی متفاوت از اکثر مواد افیونی مانند هیدروکدون را تسکین می دهد ، زیرا با دو مکانیسم درد را تسکین می دهد: تحریک گیرنده های مخدر در مغز و جلوگیری از جذب مجدد دو انتقال دهنده عصبی ، سروتونین و نوراپی نفرین. بنابراین ، دو نوع ترک وجود دارد که ممکن است تجربه شود: ترک سنتی مواد افیونی و سندرم ترک اعتیاد غیرمعمول. این منحصر به فرد است زیرا در سایر مواد افیونی رخ نمی دهد. این همچنین بدان معنی است که کسانی که ترامادول را ترک می کنند ممکن است دو دسته از علائم منحصر به فرد را تجربه کنند.

علائم ترک

علائم ترک ترامادول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بهتر است به مرور زمان دارو را کاهش دهید تا علائم منفی ترک را به حداقل برسانید.

کاهش ترامادول شامل کاهش آرام دوز دارو در طول زمان است.

علائم ترک معمول ترامادول شامل موارد زیر است:

تحریک

اضطراب

افسردگی

ولع

تهوع و استفراغ

سردرد

گیجی

بی قراری

از دست دادن اشتها

تعریق

درد عضلانی

تاری دید

بیخوابی

نوسانات خلقی

تحریک پذیری

احساس سوزن سوزن شدن

اسهال

کابوس

سرگیجه

مدت زمان برداشت

علائم ترک معمولاً ظرف چند ساعت پس از قطع یا کاهش چشمگیر مصرف ترامادول آغاز می شود. علائم ممکن است چندین هفته باقی بماند. برخی فاکتورها می توانند در طول مدت و شدت علائم ترک تأثیر بگذارند ، مانند مدت زمان مصرف ترامادول ، تعداد دفعات مصرف دارو و دوز مصرفی. با این حال ، بیشتر دوره های ترک حدود دو هفته طول می کشد.

ترامادول سم زدایی

سم زدایی ترامادول بسته به شدت مصرف ، همراه با هر دارو یا داروی تجویز شده ای ممکن است از خفیف ، متوسط ​​، تا شدید متفاوت باشد. به طور بالقوه می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و باید تحت نظارت پزشک انجام شود. از آنجا که کاهش دوز یک روش معمول برای کمک به روند ترک دارو است ، پزشک ممکن است یک پروتکل دوز کاهش یافته را تنظیم کرده و علائم ترک را در طی چند هفته کنترل کند.

به طور کلی ، در صورت استفاده از روش کاهش پایدار ، علائم ترک ترامادول فقط 5-7 روز ادامه خواهد داشت. علائمی که بیش از یک هفته طول بکشد علائم ترک حاد یا PAWS محسوب می شود. PAWS شامل اضطراب ، افسردگی ، تغییرات خلقی ، بی خوابی ، کاهش اشتها ، تحریک پذیری و تمرکز ضعیف است. PAWS می تواند بین 18-24 ماه دوام داشته باشد اما با گذشت زمان شدت آن کاهش می یابد.

اگر علائم به خوبی تحمل نشوند ، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه را توصیه کند یا برای کمک به مدیریت علائم ترک ، داروهایی را تجویز کند (درمان با کمک دارو یا MAT) ، مانند:

متوکلوپریمید برای حالت تهوع و استفراغ

لوپریمید برای اسهال

ایبوپروفن یا استامینوفن برای دردهای عضلانی

کلونیدین برای اضطراب و تعریق

والیوم برای اضطراب و بی خوابی

بوپرنورفین  برای تسکین علائم ترک

ساب اکسون (ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسون) برای تسکین علائم ترک و از بین بردن اثرات سرخوشی مواد افیونی

درمان اعتیاد به ترامادول

با توجه به افزایش افراد سو مصرف ترامادول ، با وجود پتانسیل کمتری برای سو استفاده در مقایسه با سایر مواد مخدر ، اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) ترامادول را در سال 1994 به عنوان ماده کنترل شده با برنامه طبقه بندی مجدد طبقه بندی کرد ، و این بدان معنی است که مواد موجود در این برنامه “پتانسیل کم” دارند. درمان اعتیاد به ترامادول زمانی لازم است که فردی رفتارهای مشخص شده در معیارهای تشخیصی DSM را برای تعیین علائم اعتیاد ایجاد کند. بسته به شدت اعتیاد ، چندین گزینه درمانی برای مصرف کنندگان ترامادول وجود دارد ، از جمله سم زدایی ، توانبخشی در بیمارستان ، درمان سرپایی و درمان و پشتیبانی مداوم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.