چه زمانی از روز غذا بخوریم تا چاق نشویم؟

آیا تاکنون اصطلاح ساعت بدن را شنیده‌اید؟ بدن همه ما ساعتی دارد که طبق آن عملکرد بدن را برنامه‌ریزی می‌کنند تا بدن خود را با شرایط محیط، زمان خواب و برخی از رفتارها تطبیق دهد.

تأثیرات مواد غذایی بر مبنای کالری و مصرف آن‌ها کاملاً روشن است، اما این‌که هر زمان از روز را غذا بخوریم چه تاثییری درروند وضعیت بدنمان دارد، مهم است. زمان غذا خوردن و میان وعده‌ها بر متابولیسم بدن وزن فرد و خواب کنترل بیماری‌های مختلف ناشی از چاقی تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به این می‌پردازیم که کی و چگونه غذا بخوریم تا دچار اضافه‌وزن نشویم. پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چه زمان‌هایی از روز غذا بخوریم تا دچار اضافه‌وزن نشویم

صبحانه را 7 صبح بخورید

نتایج برخی از مطالعات محققان دانشگاه میسوری حاکی از این است که مصرف غذاهای حاوی پروتئین در هنگام صبح یک‌راه عالی برای سیر نگه‌داشتن ما در طول روز به شمار می‌رود که همین امر میل به میان وعده‌ها را در ما کم می‌کند. غلات سبوس دارد در صبحانه نیز به وضعیت گوارش ما کمک شایانی می‌کند. صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی است که بهترین زمان دریافت مواد مغذی به بدن محسوب می‌شود.

 

در ساعت 10 صبح یک میان وعده میل کنید

اگر قبل از ناهار گرسنه شدید بهترین کار خوردن میان وعده‌های سالم مثل انواع کلم با هویج و ماست کم‌چرب است. برش‌های سیب یا به‌طورکلی غذاهایی که به جویدن زیادی نیاز دارند، هم  انتخاب مناسبی برای سیر نگه‌داشتن شما هستند.

 

ناهار را ساعت 12:30 بخورید

ناهار شما باید شامل ماهی مرغ گوشت بدون چربی باشد. به‌جز مصرف این منابع پروتئین می‌توانید از برخی چربی‌های سالم مثل روغن‌زیتون یا میوه آووکادو استفاده کنید.

 

مصرف این چربی‌ها برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین ABD موردنیاز بدن ضروری هستند می‌شود. از مصرف هرگونه غذای سرخ‌شده با چربی اشباع در وعده ناهارتان پرهیز کنید؛ چون فرآیند هضم این غذاها آهسته انجام می‌شود و درنهایت شمارا دچار خستگی و کسلی در هنگام عصر می‌کند.

 

 

عصرانه‌تان را ساعت 4 مصرف کنید

همان‌گونه که ذکر شد میان وعده تا سه ساعت قبل از ناهار ضروری است چون در این زمان قند خون به‌شدت افت می‌کند و بدن در حالت استرس فیزیولوژیکی قرار می‌گیرد. مصرف پنیر باکمی گردو یا بادام و یک‌تکه میوه به‌عنوان عصرانه توصیه می‌شود. هم‌چنین می‌توانید از ماست کم‌چرب یا شکلات تلخ هم استفاده کنید. بهتراست در عصرانه‌تان قهوه مصرف نکنید زیرا این کار باعث می‌شود تا گرسنگی‌تان پنهان بشود و میل به پرخوری در شما افزایش یابد.

 

7 بعدازظهر شام بخورید

در وعده شام هم باید یک‌چهارم بشقاب شامتان شامل پروتئین بدون چربی یک‌چهارم دیگر شامل غلات مختلف و یک‌چهارم دیگر سبزیجات و باقی آن‌هم شامل چربی‌های سالم باشد. بهتر است یک مرغ آب پز یا کبابی در کنارکمی برنج قهوه‌ای و سبزیجات سالم مختلف میل کنید.

 

ساعت 11 شب میان وعده قبل از خوابتان میل کنید

اگر شما هم جز افرادی هستید که عادت دارید میان وعده‌ای قبل از خواب بخورید، بهتر است اولا چهار ساعت بین وعده شام تا هنگام خوابتان وقفه بیندازید و خوراکی‌های سبک مثل سیب همراه دارچین گرسنگی شمارا برطرف می‌کند و از همه مهم‌تر باعث می‌شود که زمان خواب شکمتان سبک‌تر باشد و خواب بهتری داشته باشید.

 

نکات دیگر در خصوص وقت غذا خوردن

  • بهتر است در زمان‌های مشخصی غذا میل کنید
  • زمان و محتوای صبحانه خود را با وعده‌های دیگر غذای تآن‌هماهنگ کنید
  • ناهارتان را زودتر بخورید و برای شام هم‌مقدار کم‌تری غذا بخورید
  • بعد از ساعت 7 شب دیگر چیزی نخورید
  • خواب خود را تنظیم کنید و به‌اندازه کافی بخوابید
  • وقتی در ساعات دیروقت زیر نور قرار بگیرید ساعت بدنتان تغییر می‌کند و باعث می‌شود تا در اواخر شب میل به شام خوردن پیدا کنید که این عادت خوبی نیست و سعی کنید آن را ترک کنید.
  • حداقل 45 دقیقه بعد از ورزش چیزی نخورید زیرا جایگزینی گلیکوژن وترمیم عضلات بدنتان را با اختلال مواجه می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.