چه قرص هایی تست اعتیاد را مثبت میکند؟

یکی از آزمایش های مهم و رایج تست اعتیاد است که میتوان در بدو استخدامی ها، مسابقات ورزشی، ازدواج و موارد دیگر مشاهده کرد. از این رو این که چه دارو هایی بر نتایج این آزمایش تاثیر میگذارد و چه راهکار هایی باید در پیش گرفت خیلی مهم است و خیلی خیلی مهم تر آن هم برای جوانان تا آینده شان خراب نشود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا شما را به جواب سوالتان برسانیم با ما همراه باشید.

تست اعتیاد

آزمایش تست اعتیاد چیست؟

اعتیاد، یکی از بحران‌هایی است که افراد با شرایط سنی متفاوت با آن درگیرند. در جامعه ما هنگام استخدام خصوصاً از آقایان، برگه تست اعتیاد می‌گیرند که اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد مشخص شود. تست عدم اعتیاد، هیچ گاه به معنای قطعی اعتیاد داشتن یا اعتیاد نداشتن فرد نیست! گاهی نتیجه تست به طور کاذب مثبت نشان داده می‌شود و در موارد اندکی هم به دلیل تقلب، جواب تست منفی می‌شود.

مثبت کاذب شدن آزمایش اعتیاد، یعنی فرد اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر ندارد و نیازی به مراجعه به مرکز سم زدایی بدن نیست. این نتیجه عمدتاً بدلیل مصرف دارو یا غذایی است که قبل از انجام آزمایش اعتیاد، مصرف شده و بعد گذشت ۱ یا ۲ روز از بین می‌رود.

بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان

ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا است که برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد استفاده می‌شود.

تداخل دارویی در تست اعتیاد چه زمانی رخ می‌دهد؟

گاهی استفاده از داروهای خاصی باعث واکنش‌هایی می‌شود که وجود مواد مخدر از داروهای مصرفی را نمی‌توان تشخیص داد. این امر خطای آزمایشگاه نیست و به دلیل واکنش‌های شیمیایی هستند. یکی از مهم‌ترین تداخل‌های دارویی برای تست مورفین است که با مصرف قرص‌‌ها و شربت‌‌های حاوی کدئین به وجود می‌آیند، این موارد به مدت حداقل دو روز با تست غربالگری مورفین قابل ردیابی هستند.

داروهایی که آزمایش اعتیاد را مثبت می‌کنند

مصرف برخی از داروها موجب مثبت شدن جواب تست اعتیاد می‌شود که در این صورت نیاز به تکرار آزمایش مجدد است. در ادامه لیستی از برخی داروها که مصرف آن‌ها باعث تداخل در تست اعتیاد می‌شود را برایتان آورده‌ایم.

  • آنتی ‌هیستامین‌ها (Antihistamines)
  • ضد افسردگی‌ها (Antidepressants)
  • آنتی ‌بیوتیک‌ها (Antibiotics)
  • مسکن‌ها (Analgesics)
  • داروهای اعصاب (Antipsychotics)
  • ضد احتقان‌‌ها ( Decongestants)
  • آمفتامین
  • مت آمفتامین‌، کریستال
  • برخی داروهای ضد افسردگی‌
  • انواع کدئین‌ها
  • قرص‌‌های دیکلوفناک
  • دتای نوولاک
  • متادون
  • شاهدانه
  • بعضی داروهای خاص دیگر

متخصصین باتجربه پیشنهاد می‌کنند که حداقل تا ۲ الی ۳ روز پیش از انجام تست اعتیاد، از مصرف داروهای ذکر شده خودداری کنید.

در صورت مثبت شدن جواب تست اعتیاد چه کار باید کرد؟

اگر از اشتباه بودن جواب تست اعتیاد خود اطمینان دارید، می‌توانید از آزمایشگاه درخواست انجام آزمایشات تکمیلی مانند TLC یا HPLC کنید که برای این آزمایشات باید هزینه جداگانه پرداخت شود. جواب آزمایشات تکمیلی اعتیاد ممکن است تا چند روز به طول بی‌انجامد.

آیا متادون تست اعتیاد را مثبت میکند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد تست اعتیاد در رابطه با مصرف متادون است. افرادی که متادون مصرف می‌کنند، اگر تست اعتیاد مورفین بدهند، احتمالا جواب تست آن‌ها منفی خواهد شد. اما اگر تست اعتیاد به متادون بدهند، جواب مثبت می‌شود. البته این امر با کیت تست اعتیاد چندکاره در خانه هم قابل تشخیص است.

کیت های تشخیص اعتیاد می‌توانند وجود چند ماده مخدر را همزمان تشخیص بدهند. در این زمان عمدتاً مواد مخدر باید شبیه به هم باشند مانند متادون، تریاک، هروئین یا دیگر مواد مخدر افیونی. البته عوارض مصرف همزمان متادون با ترامادول، تریاک یا دیگر مواد مخدر به قدری بالاست که نیازی به تست اعتیاد ندارد.

آیا کلونازپام تست اعتیاد را مثبت میکند؟

اگرچه اکثر بنزودیازپین‌ها در آزمایشات استاندارد ادرار خود را نشان می‌دهند، اما برخی از آنها چنین نیستند. آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، تمازپام (رستوریل) و تریازولام (هالکون) ممکن است در بسیاری از آزمایشات رایج دیده نشود. بسیاری از آزمایشات بنزودیازپین می‌توانند وجود دارو را نشان دهند، اما نمی‌توانند مقدار آن را جهت تشخیص اعتیاد فرد مشخص کنند.

آیا مصرف قهوه باعث مثبت شدن تست اعتیاد می‌شود؟

از آنجایی که کافئین دارای یک اثر محرک مرکزی مشابه با آمفتامین است، در نتیجه مصرف بیش از حد آن کاملا در تست ادرار مشخص می‌شود. تقریبا مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم کافئین، میزان آن در ادرار را به سطح غیر مجاز رسانده و حتی تست دوپینگ را مثبت نشان می‌دهد. این در صورتی است که در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا چای و داروهای میگرن و سرماخوردگی از ۸۰ تا ۱۵۰ میلی گرم کافئین وجود دارد.

ماده کافئین سطح هوشیاری و تمرکز را بالا می‌برد. مصرف دوزهای بالای کافئین می‌تواند باعث لرزش اندام‌ها، اضطراب، بی‌خوابی و حالت عصبی در فرد شود. به همین دلیل مصرف بیش از حد قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار قبل از تست اعتیاد می‌تواند سطح کافئین را از حد مجاز بالاتر ببرد.

بهترین روش برای جلوگیری از مثبت شدن تست اعتیاد

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که با مراجعه به مراکز تخصصی مانند کلینیک ترک متادون، مراکز سم‌زدایی یا کلینیک‌های ترک اعتیاد می‌توانند جواب آزمایش دقیق‌تری را بگیرند. این تصور درست نیست. اگر شما از سلامت خود اطمینان دارید، بهترین راه برای جلوگیری از جواب اشتباه، رعایت رژیم غذایی و داروهای مصرفی است. بهتر است تا ۳ روز قبل از تست اعتیاد، مراقب رژیم غذایی خود باشید و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما آن را به پزشک آزمایشگاه اطلاع دهید. منبع: پیام تندرستی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.