چگونه ملانین مو را افزایش دهیم؟

سفید شدن مو عوامل زیادی دارد اما بهترین روش برای درمان سفیدی مو افزایش ملانین مو است. اما ملانین چیست و چگونه باعث جلوگیری از سفیدی مو می‌شود؟

ملانین چیست؟

ملانین از سلول‌های رنگ‌دانه‌ای به نام ملانوسیت تشکیل شده است که در هر فولیکول موی پوست سر وجود دارد. رنگ موها قبل از بیرون آمدن از پوست سر، کاملاً سفید است و از کراتین که نوعی پروتئین یا رشته های قوی و براق است، تشکیل شده است. با رشد موها، ملانوسیتها، ملانین را به سلول‌هایی منتقل می‌کنند که کراتین را حمل می‌کنند و رنگ تیره طبیعی به موهای شما می‌بخشد.

چرا موهای انسان سفید یا خاکستری می‌شوند؟

با افزایش سن، تولید رنگ‌دانه ملانین توسط ملانوسیت ها کاهش میابد. به همین دلیل است که رنگ موهای شما سفید یا خاکستری می‌شود.

طبق طب آیورودا، عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند رنگ موها را در سنین پایین تغییر دهد. عدم تعادل در ملانین و ژنتیک، عواملی هستند که موجب سفیدی سریع موها می‌شوند.

سایر عواملی که عامل سفیدی زودرس موها هستند عبارت‌اند از:

1– عدم تعادل هورمونی:

 طبق طب آیورودا، سلامتی تعادل کامل بین سه انرژی اساسی بدن یا سه دوشا (واتا، پیتا، کافا) است. هرگونه عدم تعادل در این دوشاها می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند تیروئید شود.

2- ژنتیک:

هر فردی خصوصیات ژنتیکی متفاوتی دارد. گاهی اوقات عوامل ژنتیکی و وراثتی، باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود.

3- استرس:

شرایطی مانند عصبانیت، استرس، غم و ترس به‌راحتی باعث پیری زودرس می‌شود و باعث می‌شود که موهای شما رنگ طبیعی خود را از دست بدهند.

4- رژیم غذایی نامناسب:

 طبق طب آیورودا، رژیم غذایی شما باید بسیار متعادل و متنوع باشد. مصرف بیش‌ازحد نمک، روغن و ادویه‌جات می‌تواند خطر ابتلا به پیری زودرس را تشدید کند. همچنین، کمبود مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامین‌های D3 و B12 می‌تواند باعث سفیدی مو شود.

چگونه می‌توانیم به افزایش تولید ملانین موها کمک کنیم و آن را به‌طور طبیعی افزایش دهیم؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

رژیم غذایی شما می‌تواند به‌طور مؤثر بر روح و روانتان تأثیر بگذارد. جالب است بدانید که رژیم غذایی می‌تواند بر تولید ملانین هم تأثیر منفی بگذارد! با رعایت این نکات، رژیم خود را تغییر داده و مسیر سالمی را طی کنید:

در رژیم غذایی خود پروتئین سالم بیشتری مصرف کنید زیرا کمبود پروتئین باعث می‌شود رنگ‌دانه‌های مو به‌سرعت کمرنگ شوند

اگر آلرژی ندارید، غذاهای دریایی بیشتری بخورید زیرا این مواد غذایی غنی از مس و ید هستند و به تولید ملانین کمک می‌کنند

رژیم غذایی خود را با غذاهای طبیعی حاوی ویتامین‌های موردنیاز مو غنی کنید. برخی از این غذاها شامل مرکبات، سبزیجات سبز، شیر، برنج، تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون، ملاس، غلات کامل، دانه‌های خام، لوبیای خشک، لوبیای سویا، سیب‌زمینی، آناناس، کیوی، خربزه، میوه و سبزیجات دیگر می‌باشند. روی مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان نیز تمرکز کنید. غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان شامل چای سبز، آجیل، شکلات تلخ و همچنین سایر گیاهان و ادویه‌جات می‌باشد.

2- ورزش کنید

استرس می‌تواند تولید ملانین مو را کاهش دهد و ورزش یکی از راه‌های مؤثر کاهش استرس است. از این گذشته، مطالعات نشان می‌دهد که بین استرس و سفید شدن موها، ارتباط مستقیمی وجود دارد!

برای کمک به کاهش استرس، تنها تغییر رژیم غذایی کافی نیست و شما باید میزان ورزش را هم افزایش دهید و راه‌هایی برای کاهش سطح استرس خود پیدا کنید.

انجام یوگا و تکنیک‌های تنفس عمیق به‌صورت روزانه، به کاهش استرس کمک می‌کند. همچنین می‌توانید سعی کنید حجم کار خود را کاهش دهید و برنامه بهتر و آزادتری داشته باشید. برای ورزش کردن وقت بگذارید و سرگرمی‌های دیگری نیز داشته باشید تا خوشحال و سرزنده بمانید.

3- روغن نارگیل

روش‌های طبیعی مختلفی برای تقویت تولید ملانین و جلوگیری از سفیدی زودهنگام موها وجود دارد. روغن نارگیل یکی از این روش‌های طبیعی است که بسیاری از مردم از خواص و فواید آن مطلع هستند.

برای بهره‌مندی از مزایای روغن نارگیل برای مو، به‌سادگی آن را در پوست سر خود ماساژ دهید تا مو را قوی و تغذیه کند. این به افزایش تولید ملانین کمک می‌کند و درعین‌حال موجب نرم شدن موها می‌گردد.

4- آفتاب بگیرید

ملانین به‌عنوان یک محافظ طبیعی در برابر اشعه UV خورشید شناخته می‌شود. تیره شدن پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب، نشانه‌ی آزاد شدن ملانین توسط پوست است که راهی برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی پوست می‌باشد. کمی برنزه شدن در زیر آفتاب می‌تواند به افزایش سطح ملانین کمک کند و درعین‌حال ویتامین D موردنیاز بدن را فراهم کند.

اما هنگام آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست باید احتیاط کنید! چون برنزه شدن می‌تواند به پوست هم آسیب برساند به‌خصوص اگر از ضد آفتاب مناسب استفاده نکنید. بنابراین هنگام برنزه کردن چه در زیر آفتاب و چه در سالن‌ها، از ضد آفتاب استفاده کنید.

5- از مکمل‌های حاوی ویتامین‌های تولیدکننده ملانین استفاده نمایید

شما می‌توانید از قرص‌های ضد سفیدی مو نیز استفاده کنید. بااین‌حال باید در مورد هرگونه عوارض جانبی احتیاط کنید و در برچسب محصول، مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید. همچنین بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارو یا قرص رفع سفیدی مو، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر قرص‌های رفع سفیدی مو، می‌توانید از مکمل‌های حاوی ویتامین‌های تولیدکننده ملانین هم استفاده نمایید. ویتامین‌هایی که می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن مو و بهبود سلامت آن کمک کند عبارت‌اند از: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین‌های B6 و B12 ویتامین‌های گروه B، اینوزیتول، بیوتین، نیاسین.

عوارض جانبی مصرف بیش‌ازحد ملانین چیست؟

مصرف بیش‌ازحد ملانین می‌تواند عوارض جانبی بسیار زیادی نه فقط برای موها بلکه برای سایر اعضای بدن ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال وجود ملانین اضافی در سلول‌های پوستی می‌تواند باعث هایپرپیگمنتیشن شود. هایپرپیگمنتیشن یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی تولید بیش‌ازحد ملانین است. این نوعی بیماری است که باعث ایجاد رنگ‌دانه‌ها یا لک‌های پوستی در بدن، ازجمله صورت، دست‌ها و پاها می‌شود. این وضعیت می‌تواند رنگ پوست را به‌صورت ناحیه‌ای یا لکه‌ای تیره کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.