دل هر ذره ای که بشکافی آفتابیش در میان بینی

در عرض دو سه روز گذشته تماسی با بو اوتاس پروفسور ایرانشناسی دانشگاه اوپسالا و ابوالفضل اسماعیل پور استاد دانشگاه در ایران داشتم که اولی اصولا تاریخی بودن زرتشت را منکر بود و دومی اصولاً نیازی بر هویدا کردن محتوی تاریخی روایات حماسی و اساطیری ایران نمی دید و مرا به جای تحلیل مشخص از شرایط مشخص، به کلی بافی تحلیل اسطوره شناختی از شاهنامه دعوت نمود . اینها چقدر مختلف هستند با مارکس که هدف فلسفه را تغییر و تحول و شکستن عادات و سنن کهنه شده می دید یا با هرتسفلد پروفسور واقعی ایران شناسی که در “کی کی هست تاریخ اساطیری ایران” اصرار داشت.
Flag this messageRe: nazarTuesday, January 10, 2012 7:06 AM
From: This sender is DomainKeys verified”Abolghasem Esmailpour” View contact detailsTo: “Javad Moftrad” با درود و سپاس از فرستادن اطلاعات
من اصولا با یکی پنداشتن شخصیت های اساطیری و تاریخی موافق نیستم
چون سر تا پا خطاست و ره به جایی نمی برد.
کلا چه اصراری دارید که کی اپیوه کدام پادشاه تاریخی است؟ اصلا اثبات این یکی پنداری چه سودی دارد؟ جز راه به بیراهه رفتن . بروید وقت و انرژی خود را صرف یک کار علمی بکنید مثلا تحلیل اسطوره شناختی از شاهنامه داشته باشید که جایش در پژوهشهای ایرانی خالیست هنوز ما یک کتاب آکادمیک و کامل پیرامون اساطیر ایزان نداریم. فراموش نکنید که شاهنامه اثری تاریخی نیست بلکه اثری حماسی و اساطیری است.
پیروز باشید
www.esmailpour.ir

— On Mon, 1/9/12, Javad Moftrad wrote:

From: Javad Moftrad
Subject: nazar
To: esmailpour2@yahoo.com
Date: Monday, January 9, 2012, 11:22 AM

امیدوارم “گزارش زادگاه زرتشت و تاریخ اساطیری ایران” چاپ نگین را برای مطابقت نام پادشاهان مادی و کیانی بخوانید. در اینجا صرفاً برای مقدمه اسامی-القاب هر دو سلسله تاریخی و اساطیری را ذکر می نمایم:
پادشاهان ماد:
دایائوکو (۷۱۵-۷۶۵ ق.م)، اوپیته یا اوپیس (؟۶۶۰-۷۱۵ق.م) [دارای چهار اولاد ذکور]، خشثریته (۶۴۷- ؟ ۶۶۰ ق.م)، فرائورت (۶۲۵-۶۴۷ ق.م)، کی آخسارو (۵۸۵-۶۲۵ق.م) و آستیاگ (؟۵۵۵- ۵۸۵ق.م).
پادشاهان کیانی:
کی قباد، کی اپیوه[دارای چهار اولاد ذکور]، کیکاوس (یعنی پادشاه سرزمین چشمه ها= کاشان)، فرود-سیاوش، کیخسرو و آژدهاک (که نامش با اژی دهاک بابلی= یعنی خدا- پادشاه ماروش بابلی یعنی مردوک مشتبه شده و از رده پادشاهان کیانی خارج شده است).
ادامه سلسله کیانیان در شاهنامه و کتب پهلوی و اوستا در هیئت لهراسپ (ائوروت اسپ، یرواند قصیر السلطنه خبر موسی خورنی، سپیتمه جمشید داماد و ولیعهد آستیاگ) و پسرانش مگابرن ویشتاسپ (تیگران) و زریادر سپیتاک (زرتشت سپیتمان، گائوماته بردیه، سپنداته، اسفندیار) هستند که این دو فرد اخیر نوادگان دختری آستیاگ و پسر خواندگان یا برادر خواندگان کورش سوم (فریدون) بوده اند که آخری داماد کورش و شوهر آتوسا دختر کورش نیز بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *