معنی ماتی در اصطلاح آذری ماتی میخانه سی

ماتی میخانه سی یعنی میخانه منسوب به ماتی. این را زمانی به کار می برند که می بینند محلی منسوب به فردی عنقریب در خطر تبدیل به جای هرج و مرج و آشوب است. غالباً در زبان آذری می گویند مگر اینجا میخانۀ ماتی است که این کار را می کنید یا می خواهید این کار در اینجا انجام دهید!؟

حال ببینیم خود ماتی به چه معنی است. برای این کلمه در زبان ترکی یا عربی یا فارسی معنی مناسبی یافت نمیشود. ولی کلمۀ اوستایی مات (ماد) که ریشه نام سرزمین ماد هم هست به معنی شراب است. بنابراین ماتی میخانه سی به معنی میخانۀ مربوط به شراب یا شرابخوار است.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. ساها گفت:

    این چرندیات چیه نوشتید؟در تبریز یک خانومی به نام فاطی میخانه داشته که هرج و مرج و آشوب در آن رایج بوده و هر کسی هر جور دلش می خواست در آنجا رفتار می کرد به مرور نام فاطی ماتی تلفظ شده قدمت این ضرب المثل بیشتر از قدمت میخانه و یا بار در تبریز نیست و هیچ ربطی به قوم کذایی و من درآوردی ماد ندارد

    [پاسخ]

    جواد کهلان مفرد پاسخ در تاريخ فروردین ۱۵ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۹ ب.ظ:

    فاطی، ماتی نمیشود. لطفاً تاریخ را منکر نشوید. مادها ایران را بنا نهادند.

    [پاسخ]

  2. ساسان گفت:

    از زمانهای قدیم رسم است که هر مکان و محل فاقد نظم و ترتیب ، و بهم ریخته و بی قانون را که بلبشو و هرکی هرکی باشد بصورت طنزآمیزی ” ماتی میخاناسی” میگویند. 🔻این “ماتی میخاناسی” در واقع همان میخانه ماتیاس ارمنی میباشد که محلّ آن گُول اوستو ( در #اورمیه) بوده است. 🔻دلیل شهرت این میخانه و تعبیر و تفسیرهای مختلف و آنچه بصورت طنز آمیز از سوی مردم بدان منتسب شده گویا این بوده است که میخانه ماتیاس از یک تالار بزرگی تشکیل شده بود که سقف بلند و وسیع آن بر روی تعدادی پایه های چوبی قرار داشت و دورِ هر پایه و ستونِ چوبی یک میز و چند صندلی چیده شده بود…‌‌ اغلب مشتریان ،مشتریان ثابت و دائمی میخانه بودند و میز ثابتی داشتند .
    🔻مشتریان حساب شراب و خورد و خوراکشان را هفتگی پرداخت میکردند ولی به جای دفتر و دستک ،هزینه هر روز را روی پایه چوبی بغل میزشان علامت گذاری میکردند و در آخر هفته ماتیوس از روی همان علامتها میزان پرداختی هر کدام از مشتریها را حساب میکرد ،بدون اینکه اختلاف و تکدّر خاطری بین طرفین پدید آید ،چرا که طرفین به همدیگر اعتماد کامل داشتند و حرف طرف مقابل را دربست قبول میکردند. 🔻کسانی که از دور شاهد قضیه بودند خیال میکردند مشتریان مجانی میخورند و مینوشند هیچگونه حساب و کتابی در کار نیست و آنجا در واقع بی در و پیکر است ! لذا این موضوع راتعمیم داده و هر جایی که سرویس در آن مجانی بود و کسانی بریز و بپاش میکردند و یا مکانی بهم ریخته و بی قانون به نظر میرسید آنجا را به ” ماتی میخاناسی” تشبیه کرده و میگفتند: ” باخ اورا ! ائله بیل ماتی میخاناسیدی !”

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *