معنی و مفهوم نام دراکولا

در زبان یونانی عنوان دراکئولوس به معنی کسی است که با مار زندگی می کند. نام مشابهی در نزد مردم تراکیه عنوان خدای ماروش شان به شمار می رفته است. از سوی دیگراین ایزد همان ایزد بزرگ تراکیائیها یعنی هرمس است که عصای فرمانروایی و تجارتش شکل مار داشته است.اساطیر مربوط به وحشتناکی دراکولا جملگی از عناوین کهن این خدای بزرگ تراکیایی بر خاسته است که در قرون وسطا تغییر وضعیت داده است و بعداً با برخی از فرمانروایان بالکانی مشتبه شده و در آمیخته است. چنانکه شاهزاده رومانیایی به نام ولاد چهارم به دراکولا فرزند اژدها بودن متصف شده است:
مطابق ویکیپدیا این کنت ولاد چهارم ملقب به دراکولا فرزند ولاد دراکول فرمانروای قسمت جنوبی رومانی بوده است. وی شخصیتی خشن و ستم گر داشته است . او برای فرمان بردن مردمانش قصر خود را با رنگ قرمز رنگ آمیزی کرده بود و از تماثیل وحشت آور و تخیلی مزین کرده بود. او حتا در زمان خودش هم به نام دراکولا – پسر اژدها – شناخته میشد، وی همیشه لباسهای تیره رنگ بر تن می کرد آستر شنل خود را از مخمل قرمز رنگ دوخته بود و همیشه شراب سرخ مینوشید. به همین سبب مردم گمان میکردند که وی خون آشام است.
او در سالهای تحول قرون وسطا به عصر رنسانس، به نبرد با عثمانیان مسلمان پرداخت تا از ورود آنها به سرزمین خود جلوگیری کند. کنت درا کولا در قلعه خود در جنوب رومانی امروزی مدفون است.در جزوه ای که بلافاصله پس از مرگ وی در سال ۱۴۷۶، در نورمبرگ آلمان منتشر شد، فهرستی از جنایات او آمده است از جمله اینکه او پس از غذا دادن به گدایان در دربار خود، همه آنها را به آتش کشید، چون عقیده داشت که آنها بی دلیل غذای مردم را میخورند و نمیتوانند بهای آن را بپردازند.
آخرین بازمانده وی ” کنت ماروین دراکولا ” سال ۲۰۰۵ در اسپانیا در گذشت. چون وی مجرد بود و فرزند و خویشاوندی نداشت اراضی بسیار وسیع و اموالش را دولت رومانی به تصرف درآورد.
اینک جنگل و قلعه دراکولا جزء آثار دیدینی رومانی به شمار می روند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *