تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سود اوراق مشارکت چقدر است؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید.
لطفا جهت پرسیدن آدرس و سوالات نامربوط پیام ندید. ما فقط آدرس‌ و شماره تماس‌ها را قرار میدیم که در پایین قرار گرفته.

سود علی‌الحساب و سود قطعی
اشاره کردیم که سود تضمین‌ شده اوراق مشارکت، به‌صورت علی‌الحساب به دارنده اوراق در سررسید‌های معین پرداخت می‌شود. ناشر اوراق موظف است سود قطعی پروژه را نیز محاسبه کرده و درصورتی‌که سود قطعی بیشتر از سود علی‌الحساب پرداختی به خریداران اوراق باشد، مابه‌التفاوت آن را هم به سرمایه‌گذاران پرداخت کند. البته درصورتی‌که سود قطعی پروژه، از سود علی‌الحساب پرداختی کمتر باشد، جبران مابه‌التفاوت بر عهده ضامن اوراق مشارکت است و زیانی از این بابت، متوجه خریدار این اوراق نخواهد بود.
سود اوراق مشارکت
درباره سود اوراق مشارکت باید بگوییم که نمی‌توان به‌طور دقیق و مشخص سود انواع اوراق مشارکت را تعیین کرد. چراکه این سود بنابر تشخیص نهادهای مالی موثر و با تایید و نظارت بانک مرکزی در بازه‌های زمانی مشخص تعیین می‌شود.
آنچه درباره اوراق‌ مشارکت می‌توان گفت این است که معمولاً سود این اوراق‌ بیشتر از میانگین سود سپرده‌های بانکی تعیین می‌شود تا جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاری افراد داشته باشد. به‌عنوان‌مثال زمانی که سود تعیین‌شده سپرده‌های یکساله بانک‌ها ۱۵ درصد از سوی بانک مرکزی تعیین‌شده بود، در برخی دوره‌های زمانی اوراق مشارکت با سودهای ۱۸ و ۲۰ درصد به سرمایه‌گذاران واگذار شد.
لازم است به این نکته هم توجه داشته باشید که اغلب اوراق مشارکت‌ دولتی و با نام هستند و به همین دلیل نیز ریسک پایینی دارند. همان‌طور که می‌دانید رابطه مستقیمی بین ریسک و بازده وجود دارد، اگر ریسک‌پذیر نباشید، قاعدتا باید به یک سود معقول نیز قناعت کنید. اگر خواهان کسب سود بیشتر هستید، بهتر است سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را انتخاب کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.