تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راهنمای حل جدول سودوکو

سودوکو دارای انواع پرشماری است اما نوع متداول سودوکو که به نام سودوکوی معمولی، استاندارد یا کلاسیک (Classic Sudoku )معروف است مربعی ۸۱ خانه ای شامل ۹ سطر و ۹ ستون می باشد. این مربع بزرگ ۸۱ خانه ای خود به ۹ مربع کوچکتر ۳×۳ تقسیم شده است. خطوط پررنگی که دور این مربع های ۳×۳ کشیده می شود، آنها را در جدول متمایز می کند. تمام قانون بازی سودوکو در جایگذاری اعداد است.

 

بنابراین در جدول سودوکو فقط عدد دیده می شود و طبق قانون سودوکو باید تمام ۸۱ خانه جدول را با اعداد ۱ تا ۹ پر نمایید به نحوی که:

 

در هر سطر، اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار گیرند.

در هر ستون، اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار گیرند.

در هر مربع ۳×۳، اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار گیرند.

 

جدول سودوکو وقتی حل می شود که تمام ۸۱ خانه آن با اعداد ۱ تا ۹ پرشده باشند و هر سه شرط فوق نیز در آن برقرار باشد.

در هر جدول سودوکو، چند خانه آن از ابتدا توسط اعدادی پر شده است. این اعداد را در اصطلاح سودوکو، اعداد اولیه یا نشانه های جدول سودوکو  می گویند. جدول های سودوکو معمولا بین ۱۷ تا ۳۰ عدد اولیه دارند.

جدول شماره ۱ نمونه ای از یک سودوکوی معمولی و حل آن را نشان می دهد.

 

تذکر:

جداول سودوکو با اعداد ۱ تا ۹ برای سطرها و حروف a تا j برای ستون ها نشانه گذاری شده اند تا در هنگام توضیح خانه های جدول، بتوانید آن ها را سریعتر پیدا نمایید. برای مثال در جدول شماره ۱، خانه c6 جدول عدد ۴ است. ضمن آنکه مربع های ۳ در ۳ نیز به ترتیب از مربع بالا سمت چپ به عنوان مربع ۱ تا مربع پایین سمت راست به عنوان مربع ۹ شماره گذاری می شوند.

تقابل سطرها، ستون ها و مربع های ۳ در ۳

سودوکو دارای قانون ساده و قابل فهمی است. تمام نکته حل سودوکو در این است که نگذاریم عددی در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکراری باشد. اگر بتوانیم همین قانون ساده را در جدول سودوکو پیاده نماییم و همه خانه ها را با اعداد ۱ تا ۹ نیز پر کنیم، موفق به حل سودوکو شده ایم.

یکی از ساده ترین و در عین حال کلیدی ترین راه های حل سودوکو، تقابل سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ است. اگر یک عدد مشخص در سطر، ستون یا مربعی وجود داشته باشد سایر خانه های آن سطر، ستون یا مربع دیگر نمی توانند شامل آن عدد باشند.

در جدول شماره ۲ بخشی از مثال قبل حل شده است. در ستون های ۷ و ۹ جدول و سطر h عدد ۶ وجود دارد. بنابراین با تقابل سطرها و ستون های منتهی به مربع ۹ جدول، عدد ۶ در خانه g8 به دست خواهد آمد که با رنگ طوسی نشان داده شده است.

 

نکته:

یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت در حل سودوکو داشتن دید خوب، تمرکز و دقت در جدول است. هر وقت در جدول سودوکو عددی را پیدا کردید، سطرها، ستون ها و مربع های دیگر منتهی به آن عدد را نیز مجددا بررسی نمایید. چرا که با مشخص شدن هر عدد در جدول، تقابل سطرها و ستون ها می تواند منجر به یافتن اعداد دیگر نیز شود.

در جدول شماره ۲ خانه j1 نیز خاکستری شده است. با کمی تامل در جدول متوجه خواهید شد که این خانه نیز باید ۶ باشد اما پیش از یافتن عدد ۶ در خانه g8، این خانه مشخص نمی شد و در واقع یافتن عدد ۶ در خانه g8 منجر به مشخص شدن ۶ در خانه j1 شد. پس همواره با دقت و تمرکز بالا به خانه های جدول نگاه کنید و هر عددی که یافتید، سطرها و ستون های منتهی به آن عدد را مجددا بررسی نمایید.

خانه های تک کاندیدی

روش خانه های تک کاندیدی یکی دیگر از روش های ساده در حل سودوکو است. این روش تمرکز بر روی خانه ای مشخص در جدول است و تقابل سطرها و ستون ها مطرح نیست. در این روش اعداد محتمل در یک خانه مشخص را بررسی می کنیم و در نهایت به یک عدد می رسیم که می تواند در آن خانه قرار گیرد.

برای مثال جدول شماره ۳ را ببینید. طبق این شکل، خانه c1 که با رنگ طوسی نشان داده شده است تنها می تواند یک عدد را در خود جای دهد. اعداد ۳، ۵ و ۸ در مربع ۱ قرار دارند پس خانه c1 {3، ۵ و ۸} نیست. از طرفی این خانه {۴ و ۶} هم نیست زیرا این اعداد در سطر c وجود دارند. اعداد {۱، ۲ و ۷} هم در ستون ۱ وجود دارند.

با این حساب هیچ یک از اعداد ۱ تا ۸ نمی توانند در خانه c1 قرار گیرند و عدد ۹ تنها کاندیدی است که می تواند در این خانه قرار گیرد.

نکات کلیدی:

در هنگام حل سودوکوی آسان از دو تکنیک آموزش داده شده به طور مناسب استفاده کنید.

تمام سودوکوهای آسان، تنها با این دو تکنیک حل خواهند شد.

پیش از یادداشت نمودن عددی در جدول، یکبار دیگر نحوه پیدا کردن آن را بررسی نمایید تا اشتباه نکنید.

سعی نکنید عددی را حدس بزنید و همواره برای حل سودوکو از منطق استفاده نمایید.

سودوکو دارای قانون ساده و قابل فهمی است. تمام نکته حل سودوکو در این است که نگذاریم عددی در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکراری باشد. اگر بتوانیم همین قانون ساده را در جدول سودوکو پیاده نماییم و همه خانه ها را با اعداد ۱ تا ۹ نیز پر کنیم، موفق به حل سودوکو شده ایم.

 

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.