محققان کانادایی اعلام کردند کودکانی که در دوران نوزادی آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند، تا سن هفت سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تنگی نفس یا آسم قرار دارند.
به گزارش دکتر سلام به نقل از رویترز، بطور معمول آنتی بیوتیک‌ها بنا به دلایل خاصی برای کودکان زیر یک سال و در اکثر موارد برای عفونت‌های مجاری تنفسی تحتانی مانند برونشیت و سینه پهلو و یا عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی مانند عفونت های گوش و سینوس تجویز می‌شود.

“آنیتا کوژیرسکی” مجری این تحقیقات و همکارانش در دانشگاه مانیتوبا در وینیپگ و دانشگاه مک گیل در مونترال، مصرف آنتی‌بیوتیک را در ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۱۱۶‬کودک از بدو تولد تا سن هفت سالگی مورد بررسی قرار دادند.

علایم تنفسی می‌تواند نشانه زودهنگامی از ابتلا به آسم در آینده باشد.

دانشمندان، کودکانی که آنتی‌بیوتیک را برای عفونتهای غیرتنفسی مانند زرد زخم و یا عفونت ادراری دریافت کرده بودند، بعنوان گروه کنترل در نظر گرفتند.

براساس این تحقیق که نتایج آن در مجله قفسه سینه ‪ CHEST‬به چاپ رسیده است، از این تعداد، خطر بروز آسم در کودکان کمتر از هفت سال دو برابر آنهایی بود که پیش از یک سالگی هیچ آنتی بیوتیکی دریافت نکرده بودند.

این پژوهشگران دریافتند نوزادانی که خیلی زود در معرض آنتی‌بیوتیک قرار می‌گیرند و آنهایی پیش از تولد یک سالگی‌شان سگ در خانه خود نداشتند نیز در خطر بیشتری برای ابتلا به آسم تا سن هفت سالگی قرار داشتند.

به گفته این دانشمندان، احتمالا حضور یک سگ در منزل، از آنجا که کودک را بیشتر در معرض میکروب قرار می‌دهد، به شروع فعالیت سیستم ایمنی او کمک می‌کند.

آسم بیماری التهاب مجاری هوا است که تنفس را دشوار می‌کند. نشانه‌های این بیماری می‌تواند خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و تنگی قفسه سینه باشد.