تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علت و درمان زخم های آفت دهان

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

آفت دهان شایع‌ترین نوع بیماری دهان است که بیشتر روی لب، لثه و یا زبان ایجاد می‌شود. شکل ظاهری آفت به صورت زخم‌های زرد یا سفیدی هستند که با بافتی قرمز و ملتهب احاطه شده‌‌اند.

علت آفت دهان:
یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد آفت، وراثت است، بنابراین اگر در اطرافیان خود افرادی هستند که به این عارضه مبتلا شده‌اند، ریسک مبتلا شدن شما نیز بسیار بالا می‎باشد. رایج‌ترین دلایل ایجاد آفت دهان عبارت اند از:

استرس
آلرژی غذایی
عفونت ویروسی
اختلالات هورمونی
چرخه و روند قاعدگی
ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن
کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین B-3 یا همان نیاسین، B-9 یا اسید فولیک، B-12 یا کوبالامین احتمال بروز این بیماری را بیشتر خواهد کرد. همچنین کمبود آهن، روی و کلسیم نیز دلایلی برای ایجاد زخم و یا تشدید آن خواهد بود.

علائم آفت دهان:
التهاب قرمز رنگ در دهان
زخم زرد یا سفید در دهان
احساس سوزش در قسمتی از دهان یا لثه
آفت دهان ممکن است با علائم دیگری مانند تب و تورم غدد لنفاوی خود را نشان دهد. این عارضه معمولا بدون هیچگونه درمانی بین ۱ تا ۳ هفته بعد از ایجاد از بین خواهد رفت. شایان ذکر است که آفت بیماری غیر مسری است و درد آن بین ۷ تا ۱۰ روز ممکن است طول بکشد.

درمان‌های خانگی آفت دهان:
شستوی دهان با آب گرم و همچنین گذاشتن یخ روی زخم می‌تواند به کاهش درد و بهبود زخم کمک کند. استفاده از روغن نارگیل، عسل و روغن درخت چای به دلیل وجود خواص آنتی باکتریال در آنها می‌تواند زخم را ضدعفونی و التیام بخشد. در صورت موثر نبودن درمان‌های خانگی و احساس درد شدید حتما به دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.

درمان آفت دهان:
آفت دهان در بیشتر مواقع بدون هیچ درمانی، بهبود می‎یابد. برای جلوگیری از عفونت، به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. برای بهبود آفت سعی کنید تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید و برعکس از لبنیات برای کاهش درد آن بیشتر استفاده کنید. ممکن است گاهی درد ناشی از آفت شدید شود، در این مواقع دهان را با دهانشویه و یا مخلوط آب و نمک شستشو دهید (توجه داشته باشید که با این کار ممکن است در ابتدا احساس سوزش کنید ولی این سوزش طبیعی است و در نهایت باعث کاهش درد شما خواهد شد). در صورت مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای درمان آفت دهان، دندانپزشکان معمولا داروهای زیر را با توجه به وسعت عارضه تجویز خواهند کرد:

بنزوکائین
آنتی بیوتیک
هیدروژن پراکسید
پماد کورتیکو استروئید
دهانشویه کلرهگزیدین
تشخیص آفت دهان:
متخصص دندانپزشک اغلب با معاینه می‌تواند این ضایعه را تشخیص دهد اما در صورتی که شدت این بیماری زیاد باشد، ممکن است نیاز به آزمایش خون و نمونه برداری باشد.

در صورت عدم درمان آفت به مرور زمان ممکن است به یک ضایعه‌ی سرطانی تبدیل شود. برخی از علائم سرطان دهان مانند زخم‌های دردناک باز و تورم گردن شبیه به آفت دهان می‌باشد. نشانه‌های بروز سرطان دهان:

گوش درد
دندان‌های شل
مشکل در بلعیدن
خونریزی لثه و دهان
اگر این علائم را همراه با آفت دهان تجربه کردید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندان، قیمت بلیچینگ دندان، عصب کشی دندان، هزینه ارتودنسی، لمینت بدون تراش دندان، درمان دندان شکسته

عوارض آفت دهان:
در صورت عدم درمان آفت دهان، ممکن است عوارضی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

تب
خستگی
ایجاد زخم‌هایی خارج از دهان
احساس درد هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و حتی صحبت کردن

منبع : www.sibesefidclinic.com

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.