تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اگر بخواهیم جستجوگر حرفه ای در گوگل باشیم، چه کنیم؟

برای بدست آوردن اطلاعاتی از هر نکته که در ذهنتان است شاید بهترین و آسان ترین راه جستجو در گوگل می باشد، اما همین راه نیز روش هایی دارد که به شما کمک می کند تا زودتر به نتیجه دلخواهتان برسید.

این روزها درباره‌ی هر چه که بخواهیم بدانیم یا به دنبال پاسخ هر پرسشی که باشیم، نخستین چیزی که به ذهنمان می‌رسد جستجو در گوگل است! خدا می‌داند روزی چند بار به سراغ گوگل می‌رویم. با این حال، احتمالا بیشتر شما به ساده‌ترین روش ممکن اطلاعات را جستجو می‌کنید. کلمات را می‌نویسید وآن‌قدر آن‌ها را جا به جا می‌کنید تا سرانجام چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید؛ مگر اینکه خوره‌ی کامپیوتر باشید! ما در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که راه‌های بهتری برای کار با گوگل وجود دارد. حتی اگر در استفاده از گوگل حرفه‌ای هستید، این مقاله را از دست ندهید.

 

 

این نکات بر مبنای تجربه‌های شخصی انتخاب و گلچین شده‌اند و بسیار کاربردی و آسان هستند؛ به‌طوری که با یک‌بار خواندن، اکثر آن‌ها را برای همیشه یاد می‌گیرید. هرچند این نکات بیشتر در جستجو به زبان انگلیسی کاربرد دارند اما برخی از آنها برای زبان فارسی هم خروجی مشابهی دارند. به علاوه این نکات آنقدر خلاصه‌ بیان شده‌اند که خواندنشان وقت زیادی نمی‌گیرد و حتی با نگاهی به مثال‌ها روش کار دستتان می‌آید.

۱. مشخص کردن عبارت

اگر در گوگل به دنبال محتوایی با موضوع خاص، مثلا بازاریابی ربایشی (inbound marketing) هستید، با قرار دادن آن در گیومه به نتایج بهتری می‌رسید.
مثال: «بازاریابی ربایشی»

۲. محدود کردن عبارت

اگر مانند مثال قبل درباره‌ی بازاریابی ربایشی جستجو می‌کنید اما می‌خواهید اطلاعات مربوط به تبلیغات را از دامنه‌ی جستجو حذف کنید، کافیست از علامت منها استفاده کنید.
مثال: بازاریابی ربایشی – تبلیغات

۳. این یا آن

با استفاده از عملگرِ OR گوگل می‌فهمد به دنبال یکی یا چند مورد، از بین چندین مورد هستید و خود را ملزم به یافتن سایت‌هایی که همه‌ی عبارات تایپ شده را در بر دارند، نمی‌داند.
مثال: inbound marketing OR advertising

۴. واژه‌هایی خاص در متن

اگر به دنبال برخی واژه‌های خاص در متن و محتوای سایت‌ها هستید اما نمی‌خواهید آن واژه‌ها لزوما کنار هم باشند از عبارت :allintext استفاده کنید و کلمات مورد نظر را بدون فاصله پس از آن تایپ کنید.
مثال: allintext:dizin ski resort

۵. واژه‌هایی در متن و در دیگر قسمت‌ها

اگر هدفتان یافتن سایت‌هایی شامل واژه‌ای در متن و واژه‌های دیگر در قسمت‌های دیگر سایت مانند عنوان یا آدرس است، اولی را بدون فاصله پس از :intext و دومی را پیش از آن بیاورید.
مثال: dizin intext:ski resort

۶. واژه‌هایی در عنوان

اگر در جستجوی محتوایی با عنوانی خاص هستید از :allintitle استفاده کنید.
مثال: allintitle:ski resort

۷. واژه‌هایی در عنوان و دیگر قسمت‌ها

حال اگر هدفتان یافتن کلمه(ها)‌ی خاصی در عنوان و کلمات دیگری در متن یا آدرس سایت‌های مختلف باشد می‌توانید از :intitle استفاده کنید و کلمه‌ی خاص را بدون فاصله پس از آن و کلمات دیگر را پیش از آن تایپ کنید.
مثال: flu shot intitle:advice

۸. واژه‌ها در آدرس سایت

برای یافتن صفحاتی شامل عبارت خاصی در آدرس‌ اینترنتی شان از :allinurl (بدون فاصله) استفاده کنید.
مثال: allinurl:tax gov

۹. جست‌وجو در محتوای یک سایت

حتی بدون استفاده از امکان جستجوی درون‌زای سایت مورد نظرتان، گوگل امکان جستجو در محتوای آن را با استفاده از عبارت تعدیل‌گر site: به همراه مورد جستجو در جفت‌ کوتیشن (” “) یا گیومه فراهم کرده است.
مثال: “خستگی” site:chetor.com

۱۰. اطلاعات مرتبط با یک سایت

اگر به دنبال اطلاعاتی مرتبط با یک سایت خاص که هم‌اکنون با آن کار می‌کنید هستید، از نام سایت:related استفاده کنید.
مثال: related:tax.gov.ir

۱۱. سایت‌های مرتبط با یک سایت

اگر بخواهید سایت‌های مختلفی را که با یک سایت خاص ارتباط دارند و به عبارتی به آن سایت لینک داده‌اند، پیدا کنید باید از دستورِ :link به همراه نام سایت استفاده کنید. هرچه نام سایت مورد نظر دقیق‌تر باشد، نتایج محدودتر و دقیق‌تری نمایش داده می‌شود.
مثال: link:tax.gov.ir

۱۲. واژه‌های مشابه یا مترادف

فرض کنید به دنبال محتوایی شامل یک کلمه‌ی خاص هستید و همزمان مایلید کلمات مشابه و مرتبط با آن کلمه هم در جستجوی‌تان پوشش داده شوند، برای این منظور از نشان ~ پس از کلمه‌ی مورد نظر استفاده کنید.
مثال: inbound marketing ~advertising

۱۳. معنی کلمه

برای یافتن معنی یک عبارت در کوتاه‌ترین زمان کافی است دستور :define را تایپ کنید. این کار امکان شنیدن تلفظ را نیز فراهم می‌کند.
مثال: define:google

۱۴. واژه‌های جاافتاده

حتما برایتان پیش آمده که کلمه‌ای از یک جمله، شعر، نقل قول یا… را فراموش کرده‌اید. اگرچه این روزها گوگل به حدی هوشمند است که عبارت و جملات مشابه را به سرعت به نمایش می‌گذارد ولی اگر عبارت مورد نظر آنقدر خاص بود که روش معمول کمکی نکرد، با استفاده از علامت * می‌توانید آن کلمه را پیدا کنید.
مثال: much * about nothing

۱۵. اخبار مربوط به مکان خاص

اگر به دنبال اخبار مربوط به مکانی خاص یا اخبار رویداد خاصی در مکان مورد نظر هستید از دستور :location استفاده کنید.
مثال: football location:iran

۱۶. نوع خاصی از داده

ممکن است بخواهید نتایج جستجوی‌تان فرمت خاصی داشته باشد، مثلا به شکل پاورپوینت تنظیم شده باشد. در این صورت برای محدود کردن نوع و فرمت محتوا باید از تعدیل‌گر :filetype استفاده کنید.

مثال:

football filetype:ppt

۱۷ترجمه

 

 

برای ترجمه هر لغتی از هر زبانی به زبان دیگر کافی است مانند مثال زیر از دستور [ ] translate [ ] to استفاده کنید.
مثال: to french خواب translate

۱۸. اطلاعات مربوط به سهام شرکت‌ها

اگر نماد مربوطه انگلیسی باشد، کافیست آن را به تنهایی تایپ کنید تا اخرین اطلاعات مربوط به قیمت و نمودار نوسان‌ها را ببینید.
مثال: GOOG

۱۹. ماشین حساب

 

دفعه‌ی بعد که نیاز به حساب و کتاب داشتید اما ماشین حساب دم دستتان نبود، کافیست در گوگل عملیات ریاضی مورد نظر را تایپ کنید.
مثال: ۱۵۶/۲

۲۰. محاسبه‌ی انعام

اگر احیانا جایی خارج از ایران در رستورانی در مورد مقدار انعامی که باید بپردازید شک داشتید، با گوگل کردن عبارت «tip calculator» یک محاسبه‌گر در اختیارتان خواهد بود که با وارد کردن مبلغ صورت حساب و تعیین درصد، مبلغ نهایی انعام پرداختی را برایتان محاسبه می‌کند.

۲۱. تایمر

اگر در حین کارتان می‌خواهید زمان انجام کاری را تنظیم کنید، خیلی راحت می‌توانید روی دسکتاپتان از تایمر گوگل استفاده کنید. کافی است مدت زمان دلخواهتان را به همراه کلمه‌ی timer تایپ کنید.
مثال: ۵min timer

۲۲. زمان‌سنج

اگر عبارت stopwatch را گوگل کنید، یک زمان‌سنج در اختیارتان خواهد بود.

۲۳. مشخصات پرواز

با نوشتن نام شرکت هواپیمایی و شماره‌ی پروازتان، مشخصات، وضعیت و دیگر اطلاعات سودمند مربوط به آن پرواز در اختیارتان قرار می‌گیرد.
مثال: lufthansa 218

۲۴. مقایسه‌ی غذاها

برای مقایسه‌ی دو نوع غذا و کسب اطلاعاتی درباره‌ی مواد مغذی، معدنی، میزان کالری و… هر یک، ساده‌ترین راه برای یافتن بهترین محتوا، نوشتن نام آنها مانند مثال زیر است.
مثال: pizza vs broccoli

۲۵. آب و هوا

برای آگاهی از وضعیت آب و هوا، کافی است نام شهر را به انگلیسی پس از کلمه‌ی ‌weather بنویسید تا خلاصه‌ای از وضعیت و دمای هوای شهر مورد نظر پیش از هر نتیجه‌ی دیگری برایتان به نمایش درآید.
مثال: weather tehran

۲۶. زمان طلوع و غروب خورشید

کافی است عبارات sunrise (طلوع خوشید) و sunset (غروب خورشید) را به طور مستقیم به همراه نام شهر به انگلیسی تایپ کنید.
مثال: sunrise tehran

برای به‌خاطر سپردن آسان‌تر نکات بیان شده، کافی است توجه داشته باشید دستوری که به‌کار می‌برید در واقع همان بیان هسته‌ی اصلی خواسته‌ی شما در زبان انگلیسی است. مثلا: file type, all in url, all in title

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.