تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کلاسیک آنلاین در جدول یاب راهی برای حرفه ای شدن در حل جدول کلمات متقاطع

جدول کلاسیک یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین جدول هاست که در ایران نیز از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. حل جدول کلاسیک پیچیدگی چندانی ندارد. کمی اطلاعات عمومی و بررسی خانه های جدولی، باعث پیش رفتن حل جدول خواهد شد.

 گفته شده اولین جدول کلاسیک در حدود یکصد سال قبل ابداع شد. یکی از نشریات انگلیسی در قرن نوزدهم اقدام به انتشار این پازل خاص کرد که تا آن موقع سابقه نداشت. شیوه حل ساده جدول کلاسیک باعث محبوبیت آن در بین مردم انگلیس شد.

البته اولین جداول کلاسیک بسیار ساده و ابتدایی بودند و بیشتر برای سرگرم کردن نوجوانان و محصلین کاربرد داشته است. به مرور و با به کار بردن سوالات تخصصی در حوزه های فرهنگ عمومی، سیاسی و تاریخی این جدول ها در بین افراد در سنین بالا هم مورد توجه قرار گرفت.

شکل خاصی از جدول کلاسیک در سال ۱۸۷۳ میلادی و در نشریه‌ی «سنت نیکلاس» به چاپ رسید. بعد از آن، جدول کلمات متقاطع به ایتالیا رفت و در یک نشریه‌ی ایتالیایی به‌عنوان «وقت‌گذرانی» منتشر شد. طراح دومین جدول دنیا «جوزپه آئیرولدی» بود. تا این سال جدول را با نام “پازل” یا “معما” می شناختند. در سال ۱۹۱۳ «آرتور وین» روزنامه ‌نگار انگلیسی‌تبار در نشریه‌ی «دنیای نیویورک» جدولی طراحی کرد که بسیار شبیه به جدول‌های امروزی بود و از آن به بعد نام آن از معما به جدول کلمه‌های متقاطع (cross word) تغییر کرد.

از آن پس طراحان جدول با درگیر کردن لغت نامه ها و فرهنگ ها به سوالات جدولی، اطلاعات عمومی مردم را به چالش کشیدند. گفته می شود در آن دوران هر هفته و با انتشار جدول، اقشار مختلفی از جوانان، محصلین، دانشجویان و… برای یافتن جواب به کتابخانه ها رجوع می کردند.

جدول به شکل کنونی در ایران برای اولین بار توسط “جهانگیر پارساخو” ابداع شد. او با الگو گرفتن از جدول های انگلیسی، جدول هایی مختص ایرانیان و به زبان فارسی طراحی و در نشریات منتشر کرد. حالا سالهاست ایرانیان و فارسی زبانان به حل این جدول ها مشغولند.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.