تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بلندترین کوه جهان کدام است؟

بعضی از کوه ها به صورت قله های مجزا از زمین سر برآورده اند! اما در بیشتر جاها، تعداد زیادی از آن ها به یکدیگر پیوسته هستند و به صورت یک سلسله جبال درآمده اند. بعضی از سلسله کوه ها، صدها یا حتی هزاران قله دارند.

 نخست ببینیم کوه چیست؟ کوه، بخشی از سطح کره ی زمین است که نسبت به زمین، اطرافش بلندتر یا برجسته تر باشد. پوسته زمین از شش تکه ی عظیم به نام “صفحات” ساخته شده است که وقتی به هم گیر می کنند، مثل یک پازل می شوند. هنگامی که دو تکه از پوسته ی زمین به هم کوبیده می شوند، ممکن است زمین به سمت بالا هل داده شود و کوه ها تشکیل شوند.

 

کوه ها از لحاظ پستی و همچنین گستردگی، بسیار متنوع هستند. برخی به شکل توده ی عظیم و بلندی با شیب های تند هستند که تا چندین کیلومتر امتداد می یابند. برخی دیگر، پست و هموار هستند. حداقل ارتفاع کوه از زمین اطراف خود، بایستی ۳۰۰ متر باشد. کوه ها در هر قاره و حتی زیر اقیانوس های بزرگ وجود دارند!

بعضی از کوه ها به صورت قله های مجزا از زمین سر برآورده اند! اما در بیشتر جاها، تعداد زیادی از آن ها به یکدیگر پیوسته هستند و به صورت یک سلسله جبال درآمده اند. بعضی از سلسله کوه ها، صدها یا حتی هزاران قله دارند.

کوه ها نه فقط در نقاطی از زمین، بلکه از کف دریاها نیز سر بر می آورند. به بیان دقیق تر، در برخی از اقیانوس های عمیق، پرصلابت ترین کوه های جهان دیده می شوند. اگر ارتفاع کوه ها را با در نظر گرفتن قسمتی از آن که زیر آب و قسمتی که روی آب است، محاسبه کنیم، بلندترین کوه جهان، کوه “مائوناکئا” در جزیره ی هاوایی خواهد بود. این کوه به اندازه ی ۴۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و همچنین نزدیک به ۴۸۰۰ متر در زیر دریا قرار دارد! بدین ترتیب، کل ارتفاع این کوه به ۹۰۰۰ متر می رسد و آن را بلندترین کوه جهان می گرداند!.

بلندترین کوه جهان که تمام در خشکی واقع شده است، کوه “اورست” در مرز کشور نپال و کشور چین است که بلندی آن چیزی در حدود ۸۸۸۴ متر است! دومین کوه بلند جهان نیز، کوه “گادوین اوستن” در کشور کشمیر است که بلندی آن به ۸۶۱۱ متر می رسد.

بلندترین کوه آمریکای شمالی یا همان آلاسکا، کوه “مک کینلی” به ارتفاع ۶۱۹۰ متر است. بلندترین کوه قاره ی اروپا، کوه “البروز” در اتحاد شوروی یا همان قفقاز است که ارتفاع آن به ۵۶۳۳ متر می رسد. بلندترین کوه قاره ی آفریقا نیز کوه “کلیمانجارو” با ارتفاع ۵۹۳۰ متر است. بلندترین کوه آمریکای جنوبی، کوه “آکونکاگوا” در مرز کشورهای آرژانتین و شیلی به ارتفاع ۶۹۶۰ متر است. همچنین بلندترین کوه در کشور استرالیا، کوه “کازسیکو” است که ۲۲۲۷ متر ارتفاع دارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.