تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آزتک های باستانی چه شدند؟

گذشته از این ها، آزتک ها چندین باغ گیاه شناسی یا گیاه پروری نیز داشتند که اروپایی ها تا آن زمان با چنین چیزی آشنا نشده بودند! در سرزمین آزتک ها، شبکه ی بزرگی با آبیاری زمین های کشاورزی ایجاد شده بود. آزتک ها یکی از پیشرفته ترین و بزرگ ترین ملت های آمریکای باستان بودند؛ ایشان در دوره ای زندگی می کردند که مکزیکوسیتی امروزی در آن واقع شده است. پایتخت امپراطوری آزتک، شهر “تنوچیتلن” بود.

 

این سرخ پوستان آمریکایی به چنان شیوه ای از زندگی دست یافته بودند که از جهات بسیار با تمدن قاره ی اروپا برابری می کرد. اینان پرستشگاه ها و برج ها و خانه های بسیاری را با مصالح سنگی ساخته بودند. در رشته ی نجوم، حقوق و حکومت، پیشرفت کرده بودند! در بسیاری از هنرها و پیشه ها نیز صاحب مهارت شده بودند. به موسیقی، رقص، نمایشنامه و همچنین ادبیات علاقمند بودند. هنر در نزد آزتک ها ارج و قرب بسیار داشت و مردمی ورزشکار بودند که ورزش های بسیاری در میان آنها رواج داشت!

گذشته از این ها، آزتک ها چندین باغ گیاه شناسی یا گیاه پروری نیز داشتند که اروپایی ها تا آن زمان با چنین چیزی آشنا نشده بودند! در سرزمین آزتک ها، شبکه ی بزرگی با آبیاری زمین های کشاورزی ایجاد شده بود. صنعت بافندگی، شکل گرفته بود! در میان این مردم، تاسیساتی مانند بیمارستان با پزشکان و جراحان متخصص، وجود داشت. اینان تمدنی بس شگفت انگیز داشتند.

در سال ۱۵۱۹ میلادی یک ملوان اسپانیایی، به نام “ارناندو کورتز” همراه با ارتشی کوچک، به آزتک ها حمله کرد. او پس از نبردهای سخت و خونین توانست قدرت و حکومت آزتک ها را سرنگون و نابود کند! آنگاه اسپانیایی ها، مکزیک را جزیی از سرزمین امپراتوری اسپانیا به شمار آوردند.

ولی امروزه نیز بسیاری از سرخ پوستان ساکن مکزیک به زبان آزتک ها سخن می گویند! مکزیک امروزی و همچنین مکزیکی های معاصر از اینکه به آزتک ها تعلق دارند، بر خود می بالند! آن ها توانسته اند بسیاری از شیوه های زندگی، آداب و رسوم آزتک ها را تا امروز حفظ نمایند! برخی از واژه های آزتک نه فقط در میان مکزیکی ها یافت می شوند، بلکه به زبان های بزرگ مانند زبان انگلیسی نیز راه یافته اند. از میان این واژه ها می توان به chocolate به معنی شکلات، tomato به معنی گوجه فرنگی، ocelot به معنی گربه پلنگی، coyote به معنی کایوت، avocado به معنی درخت آووکادو و همچنین برخی واژه های دیگر اشاره کرد.

بدین ترتیب، با آنکه قدرت و حکومت امپراتوری آزتک های باستان چیزی در حدود چهارصد و اندی سال پیش از این نابود شد، تاثیرشان در جنبه های گوناگون زندگی فرهنگی ملت مکزیک همچنان زنده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.