تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کدام یک اول به وجود آمدند؟ کهکشان ها یا ستاره ها؟

همه ما درباره بیگ بنگ شنیده ایم و می دانیم که گسترش جهان از این واقعه آغاز شده است. دانشمندان عقیده دارند که این حادثه حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داده است.

ما نمی توانیم به این دوره زمانی برگردیم، اما می توانیم با آن چه تابش زمینه ای ریزموج های کیهانی (CMBR) نامیده می شود درباره شرایط بسیار ابتدایی جهان چیزهایی بیاموزیم. این تابش زمینه ای حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پس از انفجار بزرگ منتشر شد و از ماده منتشر کننده نوری که در سراسر جهان جوان و به سرعت در حال گسترش توزیع شد می آید.

جهانی پر از مه را تصور کنید که اشعه با انرژی بالا بیرون می داد. این مه که گاهی اوقات «سوپ اولیه کیهانی» نامیده می شود با اتم های گاز پر شده بود که هنگامی که جهان گسترش می یافت خنک می شدند. این مه به قدری متراکم بود که اگر ستارگان وجود داشتند، نمی توانستند از میان مه تشخیص داده شوند.

وقتی ستارگان شکل گرفتند، کهکشان ها هم تشکیل شدند و با گذشت زمان کهکشان ها در نتیجه چرخه های تولد و مرگ ستارگان غنی تر شدند. کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری، به احتمال زیاد به صورت یک گروه از کهکشان های اولیه کوچک تر بوده و از مواد پرتاب شده از ستاره های اولیه به داخل آن نسل های بعدی ستارگان ایجاد شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.