حالتی از آن که مو در قسمت نوک دو شاخه و یا چند شاخه می شود را موخوره یا تریکو پتیلوز گویند . موخوره در اثر کم شدن و یا خشک شدن مایع کورتکس ( آب داخل مو ) به وجود می آید . شکنندگی مو ، خشکی بیش از حد مو و موخره زمانی در مو ظاهر می شود که معمولا تمام چربی روی مو از بین رفته باشد . علل از بین رفتن چربی مو می تواند به علت کاربردن مکرر مواد شیمیایی مانند رنگ ، دکلره ، پرمنات و غیره باشد . یا استفاده مکرر از سشوار و قرار گرفتن مو در مقابل باد و گرد و غبار هوا و خوب آبکشی نکردن موی سر هنگام شستشو است . علاوه بر موارد یاد شده برس زدن به طور خشن به موها و استفاده از برس ها و شانه های پلاستیکی که الکتریسته ساکن ایجاد می کنند نیز می تواند عامل موخوره باشد .

برای از بین بردن مو خوره ابتدا باید قسمت شاخه شده از چند سانتی متری بالاتر کوتاهتر شود . سپس باید روش شانه زدن را اصلاح نمایید . موخوره آسیب فیزیکی به مو است و هیچ نوع عامل قارچی یا میکروبی در آن نقش ندارد .

شکنندگی مو

گاهی موها در فاصله یک سانتی متری پوست سر می شکند . در این مورد مو بسیار خشک شده و آسسیب دیده و به راحتی می شکند . زیرا زنجیره های کراتین ، به طور ناقص بازسازی میشوند . معمولا افرادی که از مواد شیمیایی مثل رنگ و مش و سشوار استفاده می کنند دچار این حالت می شوند . کمبود ویتامین ب کمپلکس و ویتامین اف و ید نیز در ایجاد شکنندگی و کدری مو بی تاثیر نیست .

برای درمان این عارضه باید بین شستوشوی مو فاصله بیاندازید و قبل از شستن مو با شامپو از ماسک کرم های افشان و یا ماسک روغن زیتون استفاده کرد .