مدیر واحد آموزش و اطلاع‌رسانی شرکت دارو‌سازی اسوه، تأکید کرد: ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد بیش‌تر از فایده‌های آن است.

به گزارش دکتر سلام به نقل از روابط عمومی شرکت داروسازی اسوه، « ناهید خیری» در خصوص نگهداری دارو در منزل گفت: امروزه در بیش‌تر خانه‌ها مقداری دارو نگهداری می‌شود که این داروها در یخچال یا در جعبه کمک‌های اولیه گذاشته می‌شوند و معمولاً شامل باقی مانده داروهایی است که به طور ناقص مصرف شده‌‌اند.
وی افزود: هدف از نگهداری داروها در منزل این است که یک روزی از آن‌ها استفاده شود در صورتی که استفاده مجدد از این داروها علاوه بر این‌که اغلب خود سرانه و بدون تجویز پزشک خواهد بود، احتمالاً کاربرد نادرست داشته و خطر مصرف داروهای فاسد و تاریخ گذشته را به همراه دارد و حتی ممکن است داروها توسط کودکان یا افرادی که اختلال‌های روحی دارند، مصرف شوند.
خیری ادامه داد: در صورتی که لازم است هر وقت یکی از افراد خانواده بیمار می‌شوند و نیاز به مصرف دارو پیدا می‌کند، توسط پزشک معاینه شده و تجویز دارو توسط پزشک معالج انجام و همان موقع دارو از داروخانه تهیه شود.
خیری افزود: حداقل هر سه ماه یکبار همه داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی کنیم و داروهای تاریخ گذشته را در سطل آشغال بیاندازیم.
خیری تاکید کرد که هرگز داروئی را در جعبه داروی دیگری نگذاریم و به شرایطی نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنیم.
وی یادآوری کرد که باقی مانده محلول سرم، قطره و شربت‌هائی که بطور ناقص مصرف شده‌اند قابل نگهداری نیستند و بایستی حتما دور ریخته شوند.
این کارشناس آموزش افزود: داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید بطوری که این محل باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.
وی اظهار داشت: بهتر است لیستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگهداری داروها نصب شود و هر چند وقت یک بار این لیست بازبینی شود‌. می‌توان تاریخ انقضای هر دارو را هم در این لیست نوشت.
خیری ادامه داد: دارویی را که نمی‌شناسید‌، در منزل نگه ندارید. این‌گونه داروها را می‌توان به جمعیت هلال احمر یا مؤسسات خیریه اهدا کرد و نباید داروها را به افراد فقیر و محتاج داد زیرا ممکن است آن‌ها را خودسرانه مصرف کنند و خطراتی متوجه آن‌ها شود.
وی تأکید کرد که مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارون برای دیگران مجاز نیست برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنیم.
وی خاطر‌نشان کرد: سرنگ و یا دستکش استریل نیز تا تاریخ انقضای مصرف دارند و پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و دستکش سبب غیر استریل و غیر‌قابل استفاده شدن آن‌ها نیز می‌شود.