چرا استمناء مرد توسط خودش حرام است در حالی که توسط همسرش حلال؟
اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید.
لطفا جهت پرسیدن آدرس و سوالات نامربوط پیام ندید. ما فقط آدرس و شماره تماسها را قرار میدیم که در پایین قرار گرفته.
همه مراجع:{T آرى، استمنا به وسیله بدن همسر جایز است.
نخست باید توجه داشت که پیامدهای ناهنجار تنها به آسیب های «جسمی» خلاصه نمی شود. بلکه باید عوارض «روحی» و «اجتماعی» را نیز ملاحظه کرد. دوم آن که باید به پیامدها در دراز مدت توجه کرد. از اینرو تمام موارد حرام از ابعاد مختلف و یا حداقل از یک جهت ناهنجاری به دنبال دارد، از آن جمله؛ خودارضایی اگر چه نشاط و لذتی را به دنبال دارد اما ناپایدار است. بلکه آسیب های آن در دراز مدت پایدار باقی می ماند. و شخصیت معنوی انسان را متزلزل می کند و از نظر اجتماعی بنیان خانواده را متزلزل می سازد. برای توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم: غریزه جنسی یکی از نیازهای طبیعی است که در نهاد انسان به ودیعت گذاشته شده است. اسلام بر خلاف نظر مخالفان ، واپس زدن میل جنسی را جایز نمی داند. در مقابل رها کردن میل جنسی و ارضای آن را از هر راهی نیز اجازه نمی دهد زیرا استعدادها، غرایز و امیال همه مقدمات پرورش روح و رشد و تعالی انسانی اوست و از این رو، هر آنچه در راستای رشد و تعالی بشر نباشد با رویکرد منفی مواجه خواهد شد لذا از نظر اسلام ، رفتارهای طبیعی و سالم که بر اساس ارزش های پذیرفته شده الهی استوار باشند، انحراف های جنسی را ممنوع کرده است. یکی از انحراف های جنسی استمناء یا خودتحریکی است که در متون روایی به شدت نکوهش شده است در روایتی آمده است از امام صادق(ع) درباره استمنا پرسش شد. حضرت فرمود: «گناهی بزرگ است، خداوند در کتاب خود از این عمل نهی فرموده است. کسی که به چنین عملی دست می زند گویی با خود ازدواج کرده است. و اگر از کار وی آگاه می شدم با وی غذا نمی خوردم». سؤال کننده پرسید: منبع این سخن از کتاب خدا کجاست؟ حضرت فرمود: «در آیه A}«فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون»{A ؛ V}(مؤمنون، ۷){V مراد از «وراء ذلک» استمناء می باشد». خودتحریکی، افزون بر ضررهای متعددی که دارد، تفاوت عمده ای با ارضای غریزه جنسی از راه طبیعی و ازدواج دارد. هنگامی که ارضای غریزه جنسی از راه طبیعی و ازدواج صورت می گیرد، فرد از طریق مشاهده و لمس و سایر حواس مرکز تحریکات جنسی او در مغز، برانگیخته شده و از جهت فیزیولوژی تاثیراتی که از چشم و لمس و مانند آن، به مراکز مغزی منتقل می گردد، انعکاس جنسی را می سازد و عمل جنسی به صورت طبیعی انجام می گیرد. اما در خود تحریکی، قضیه کاملا بر عکس است و این راه دگرگون می شود و تخیل و تصور مناظر خاص و لمس موضعی، جانشین عوامل و تحریک طبیعی می گردد و به این طریق یک سیستم انعکاسی انحرافی بر مدار جنسی ایجاد می شود. به تعبیر دیگر ، در خود تحریکی، در هر بار دفع منی، انسان از دو جهت جسمی و روانی در معرض تخلیه و کاهش نیرو قرار می گیرد که در جریان روابط زناشویی، این تخلیه و کاهش قوای روحی با توجه و القائات روانی فرد مقابل، جبران می شود. هنگامی که عمل خود تحریکی تکرار گردد و «انعکاس انحرافی» در وجود جوان تثبیت شود سبب می گردد که وقتی بخواهد عمل جنسی را به طور طبیعی انجام دهد نتواند، زیرا سیستم طبیعی راه ارضای غریزه جنسی در او مختل شده و به همین دلیل خود را در کامیابی به هنگام ازدواج ناتوان می بیند.
1_استمنا در واقع آمیزش با خود است لذا تحریک کننده،تحریک پذیر یک نفر است همینطور ایجاد کننده شرائط اوج و لذت (گرم شدن، تصور لذت و…) توسط خود ارضا شونده فراهم می شود در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یک پارچگی) باید دو پاره شود یکی ارضا شونده و دیگری تحریک کننده و ارضا کننده هم گرم کننده و هم گرم شونده و هم نعوظ آور و هم نعوظ پذیر و این دو پاره شدن بزرگترین آسیب را در سیستم بینایی و ذهنی (عدم تمرکز و…) ایجاد می کند.
2_زمانی که بدن خود انسان تامین کننده نیاز جنسی خود قرار می گیرد در این صورت، این بدن همیشه در همراهی با او است. کم کم او را در یک حالت تحریک جنسی دائم قرار می دهد چون خودش از خودش لذت می برد و این نزدیکی فاصله و بدون واسطه وی را به سمت حالت تحریک دایم از خود قرار می دهد و تحریک پذیری سریع زود و دایم جدای از اثرات مخرب اجتماعی و اخلاقی فرد موجب خرد شدن پیکر آدمی و پیری زودرس و شکستگی چهره می شود.
در زمینه حرمت استمنا و خودارضایى روایات متعددى است.به ذکر یک روایت اکتفا مىشود. از امام صادق (ع) درباره استمنا پرسش شد. حضرت فرمود: گناهى بزرگ است، خداوند در کتاب خود از این عمل نهی فرموده است. کسى که به چنین عملى دست مىزند، گویى با خود ازدواج کرده است و اگر از کار وى آگاه مىشدم با وى غذا نمى خوردم. سؤال کننده پرسید: منبع این سخن از کتاب خدا کجاست؟ حضرت فرمود: در آیه A{فمن ابتغى وراء ذلک فاولئک هم العادون مؤمنون، ۷)}Vمراد از وراء ذلک استمناء مىباشد.V}وسایل الشیعه، ج ۲۸، ص ۳۶۴.{V گفتنى است؛ که حرمت استمنا تنها به خاطر آثار و زیان جسمانى آن نیست، بلکه حکمتهاى دیگرى نیز دارد که بر ما مخفى است. پارهاى از زیانهاى جسمانى، روانى و اجتماعى استمنا عبارتند از: ۱. خستگى و کوفتگى، ۲. عدم تمرکز حواس، ۳. ضعف حافظه، ۴. استرس و اضطراب. ۵. حساسیت بیش از حد و زودرنجى، ۶. کمردرد، ۷. ریزش موها، ۸. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى، ۹. بىخوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه. ۱۰. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره، ۱۱. بىمیل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک.V}ر.ک: پرسشها و پاسخها، شماره ۷، ص ۲۸۵.{V
مشابه
- https://tarikhema org/info/93872/چرا-استمناء-مرد-توسط-خودش-حرام-است-در-حا/
- خود ارضایی با دست همسر